2022-11-04, 20:38
Medlem
LittleFishs avatar
Det verkar som det väldigt gammaldags ordet "dock" och även "ty" har ökat i popularitet senaste 5-10 åren. Jag kan bara av egen erfarenhet konstatera detta men vad tror ni? Har det? Finns det andra gammaldags ord som fått uppsving i popularitet senaste tiden?
Citera
2022-11-04, 20:42
Medlem
provinsen-taiwans avatar
«dock» är inte «gammaldags», utan är stilistiskt vedertaget i högprosa. Det är den lågtyska motsvarigheten till «emellertid», «inte/icke desto mindre» och «likvisst».

Bland allmogen nöjer man sig förmodligen med «men» som alternativ.
Citera
2022-11-04, 20:44
Avslutad
Dock har väl alltid varit frekvent använt. Däremot är ty något som jag inte ser så ofta som du påstår. Du får gärna elaborera.
Citera
2022-11-04, 20:48
Medlem
Stenballes avatar
Dock är ett ord som jag har använt ganska frekvent hela mitt vuxna liv.
Det är dock väldigt sällan jag använder ordet ty.

Som svar på din sista fråga så har ordet vandel ju klättrat på listorna den senaste tiden.
Citera
2022-11-04, 20:49
Medlem
disquss avatar
Ty används dock inte lika ofta som dock ty dock inte är gammaldags som någon redan angett.
Citera
2022-11-04, 20:58
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Ty används dock inte lika ofta som dock ty dock inte är gammaldags som någon redan angett.
Det var precis denna cirkus jag behövde. Man tackar för denna. Hah!
Citera
2022-11-04, 20:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Håller annars tummarna lite grand för ity (tycker det borde ha en chans, bland allt tyckande).
Citera
2022-11-04, 21:00
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
«dock» är inte «gammaldags», utan är stilistiskt vedertaget i högprosa. Det är den lågtyska motsvarigheten till «emellertid», «inte/icke desto mindre» och «likvisst».

Bland allmogen nöjer man sig förmodligen med «men» som alternativ.
Anses det verkligen som högprosa? Det är är något man hör ganska ofta numera. Tio år sen var det betydligt ovanligare att höra enligt egen erfarenhet. Är 28 och tycker även jag hör yngre använda det, utan att de är varken pretentiösa, snofsiga eller "förlästa".
Citera
2022-11-04, 21:03
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Håller annars tummarna lite grand för ity (tycker det borde ha en chans, bland allt tyckande).
Det kan man tycka, det borde finna små guldkornsord som borde kunna förgylla gemene persons ordförråd utan att det blir konstigt. Vi behöver mer elegans i tal.
Citera
2022-11-04, 21:05
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Ironiker som använder "ehuru", "osis mannen" och dylika ord och fraser för att alludera en historiekännedom och världsvana som i botten inte finns. Det är hemskt löjeväckande, om du frågar mig.
Talspråk och slang måste ändå kunna finnas utan problem. Jag pratar själv med en ful dialekt, svär rikligt, dock formulerar jag mig hyfsat grammatiskt korrekt i tal och skrift. Bör finnas utrymme för detta.
Citera
2022-11-04, 21:07
Medlem
Kan det vara lite mer dialektalt eller vad jag ska kalla det även om det gäller skriftspråket? Används det mer i vissa delar av landet?

För mig tror jag "dock" alltid varit ett ord som använts flitigt. "Ty" känns dock väldigt gammalt!

Poppisord är väl annars "ponera" och andra ord för att glänsa?
Citera
2022-11-04, 21:09
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Dock har väl alltid varit frekvent använt. Däremot är ty något som jag inte ser så ofta som du påstår. Du får gärna elaborera.
Har reagerat på att framförallt bekanta under 30, dvs i min egen ålder, har börjat använda detta. De är dock akademiker. Dock känns mer allmänt medans ty är en personlig preferens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in