2022-11-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det enda jag inte får ihop är hur de har lyckats transportera TT ut från lägenheten utan att bli sedda och hur de har tagit sig till fyndplatsen.

De bar väl ut henne, på ett eller annat sätt?

Kvinnan som dödades i Trollhättan för ett antal år sedan, med ett spädbarn kvar i lägenheten, bars väl ut hel till en bil? Om det gick då, varför skulle det inte gå nu? Efter klockan 3-4 på natten en lördag när folk sover. Eller i alla fall inte sitter klistrade vid nyckelhålet.
Citera
2022-11-04, 20:13
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det enda jag inte får ihop är hur de har lyckats transportera TT ut från lägenheten utan att bli sedda och hur de har tagit sig till fyndplatsen. Ska bli intressant att läsa FUP men det verkar som att de har haft jävligt tur med att inte bli avslöjade.

Håller med. Det är det stora mysteriet just nu.

Jag håller det fortfarande öppet att hon kanske har blivit bragd om livet på annan plats än i lägenheten.

Vi får helt enkelt vänta och se vad som står i FUP. Jag hoppas att vi kommer få svar på många av frågorna som kvarstår.
Citera
2022-11-04, 20:13
Medlem
Det verkar ju troligt att bortforslande av kroppen gjorts efter 04 och med hjälp av bil. Jag försöker få en idé om hur det har gått till, men får inte ihop det.

Jag tror inte på någon som medvetet hjälpt till, men hur har de fått dit en bil på småtimmarna? JJ:s egen bil (eller den hon brukade använda) var ju inte tillgänglig. Vems bil har de använt då, och hur fick de hem den till JJ?
Citera
2022-11-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PehrssonLennart
Skulle själv säga att "försök till mord" och mord borde ge samma straff.

Ett dråp är ju de facto en "olyckshändelse".

Ett dråp är inte de facto en olyckshändelse.

Dråp är uppsåtligt dödande precis som mord. Dvs du antingen 1) tänker dig (avsiktsuppsåt) eller 2) förstår att det är en rimlig följd av ditt agerande att (likgiltighetsuppsåt) personen i fråga kommer att avlida pga dina handlingar.

Dråp är en mindre grov form av mord på grund av den ena eller andra anledningen. Du var kanske provocerad av något BO gjort eller gick för långt i ett ömsesidigt slagsmål, hade rätt till nödvärn men gick för långt i våldsanvändningen m.m.

Rena olyckshändelser är en helt annan brottsrubricering, (grovt) vållande till annans död.

En intressant fotnot i sammanhanget är att medan dråp i Sverige är ett mindre grovt mord och lagtexten förutsätter att uppsåtligt dödandd som huvudregel är mord så är det i Finland (som annars i mångt o mycket delar vårt rättssystem) tvärtom. Där är dråp huvudregeln medan mord är en kvalificerad form av dråp, genom att en av fyra uppräknade omständigheter (t.ex. att döda en polis eller vara särskilt hänsynslös) ligger för handen.
Citera
2022-11-04, 20:17
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Grymt. Undrar verkligen varför gänget splittrades och vad de har bråkat om.

Knark?
Citera
2022-11-04, 20:17
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Bra reflektioner från din sida. Så props för det till dig.

Fast om du istället för att titta på deras bilder och utseende tittar på deras tidigare handlingar får du en helt annan bild av dem, främst av J.

J kan ha gjort dessa handlingar tidigare:
* Ha skrivit "bitch" på en bil (den frågan ställdes här i tråden av någon Vetlandabo)
* Har bråkat med T på ett sådant vis att ett helt kompisgäng splittrats
* Har varit misstänkt för försök till mordbrand (misstänks ha försökt sätta eld på expojkväns dörr)
* Har viftat med vapenlika föremål på hotell tillsammans med M och två killar (framkom i tråden enligt någon)
* Har tagit emot två killkompisar efter ett rån de utfört där de misstänks ha tagit med rånbytet till J:s lgh (skrevs också i tråden)
* Har tagit springnota på hotell (dvs inte betalat för sig, uppgift från tråden)
* Lyckas uppenbarligen inte lösa konflikter, fortsätter att bråka med offret
* Tycks inte heller lyckas lösa relationer till pojkvänner
* Uttrycker sig oerhört knapphändigt i sociala medier (det är förvisso ingen indikation på att man är kriminell, men det ger en bild av att hon ändå har en viss begränsad social förmåga)
* Beskrivs av sina vänner som manipulativ och beräknande
* Tycks ha en begränsad umgängeskrets
* Är nu misstänkt för människorov och sannolikt mord/dråp
* Andra saker som vi inte känner till (brukar ofta vara så att allt en person gör inte kommer fram, exempelvis snatterier och sådant personen kan ha begått i butiker)

OBS! De saker som är tagna från tråden skall dock ses som spekulationer och INTE trådsanning.

Men iaf... Om du tittar på J så ser du här en lång historik av problem som en person orsakat omgivningen och som inte tycks ha fått en lösning. Flera av handlingarna borde ha resulterat i ungdomsvård (om de skedde innan 18 års ålder) eller böter. Men J har undkommit allt helt ostraffad. Hon har varit det man i vardagsmun kallar för ett tickande bomb. Befunnit sig i en nedåtgående spiral och den fick tyvärr värsta sämsta möjliga utgång till slut. Det är sorgligt. J hade helt uppenbart behövt psykiatrisk hjälp för länge sedan och jag skulle inte bli helt förvånad om hennes omgivning och familj egentligen vetat om det här, men förnekat faktum för sig själva och låtit J få klara sig på egen hand. Det är förmodligen också så att J har varit duktig på att manipulera sin egna familj också (jag råkar ha en sådan erfarenhet själv i bagaget med en person som manipulerat hela sin familj och släkt och undkommit mer än hen borde, så jag vet hur sådant fungerar).

Nu är det ju så att allt på listan ovan inte behöver stämma, hon kanske inte är skyldig till allt det där. Men när rykten uppstår och det gäller en och samma person så brukar det någonstans ändå finnas en röd tråd och en högre grad av sannolikhet i att det stämmer. Ingen rök utan eld, heter det ju. Det man ändå kan konstatera är just att OM händelserna stämmer så innebär det att brotten har eskalerat, och det i sin tur är ganska klassiskt för ungdomsbrottslingar, det börjar sällan med ett mord, det är ofta så att det börjar med mindre brott för att sedan i sin tur eskalera. Ofta beror det på att personen undkommer ansvar (straff/påföljd) men också att samhället missar att tolka signalerna korrekt och ta sitt kollektiva ansvar för individen genom terapi etc via myndigheterna.

När det gäller M så framstår hon som lite vilsen, söker efter sin identitet, hon framstår som medelbegåvad på sin höjd och hon är förmodligen den perfekte personen för en dominant manipulativ person att bekanta sig med och föra sig med på den dominanta personens äventyr. Där kommer J in i bilden. J och M har förmodligen en dysfunktionell relation till varandra (i kompisform) där det är en drivande dominant part och en subordinerad part som följer med lite "dumblint" som det heter utan att ifrågasätta vad som sker. Jag kan nog tro att M:s medverkan i vad som nu än har hänt T inte har varit drivande, utan hon har hakat på det J har gjort i blindo och det har fått värsta möjliga utfall för hennes del också. Det faktum att T:s kropp dumpats/gömts i ett område som J känner till väl talar tydligt i mina ögon för att det är J som har varit den drivande parten av de här två gärningsmännen. Det finns ingenting i den här händelsen som egentligen tyder på att M har varit drivande eller initierande över huvud taget.

Du ställer frågan hur det kan komma sig att de hållit ihop i häktet. Det vet vi ju inte om de har gjort. Det har sett ut så utåt, men med facit på hand får vi nog uppfatta det så att det kan vara så att det ändå har gjorts medgivanden från någon av GM (om inte båda) och då är det sannolikt just M som varit den svagare punkten. Hon har mest att vinna på att också vara utredningen behjälplig om hon nu inte bär huvudansvaret för brottet. Det kommer vi få veta via FUP och dom sedan hur det ligger till.

"Det har ju spekulerats lite kring huruvida två tjejer rent fysiskt skulle klara att förflytta en död människa, men jag tycker snarare att det är det faktum att de ens lyckats hålla sig så pass samlade att de lyckats genomföra allt detta som är det sjuka?"
- Jag tänker nog att om båda GM bär på en viss problematik så kan den problematiken också innebära en personlighetsstörning där brist på empatisk förståelse ingår. Hur stor grad av empatisk förståelse som de har är oklart, men det finns ju människor som i princip helt saknar den förmågan. I sådana fall faller det ut som så att personen uppfattas som känslokall och likgiltig. J tycker jag man kan se sådana tecken på att det kan stämma in, M, oklart. Men om båda lider brist på empati så bryr de sig helt enkelt inte om T och två personer som inte bryr sig om sitt offer ser inte heller några samvetskval i sina handlingar. För dem är det inte konstigare att dumpa T:s kropp än vad det är för dig och mig att slänga ett mjölkpaket i soptunnan. Själva dödshandlingen har de ju redan begått, att sedan göra sig av med spåren är förmodligen en teknikalitet för dem. Men visst är det absurt för oss att förstå att två så unga personer klarar av det, och det handlar ju inte om kön här, jag kände precis samma sak inför Tishko Ahmed när han dödade och styckade Wilma Andersson. Men vi måste nog försöka förstå att såväl Tishko som J sannolikt bär på liknande personlighetsstörningar. Och tänker man ur det perspektivet så blir det något enklare att förstå.

"Vad är det som de tror ska hända, att kroppen aldrig skulle hittas och att de skulle släppas helt och hållet?"
- Jag tror att det är precis det J hade räknat med iaf. Vad M hade kalkylerat med är oklart. Och jag tror också att om polisen nu inte hade hittat T:s kropp så är det faktiskt precis vad som hade skett. Utan en kropp så hade det blivit svårt att ta utredningen vidare, om man nu inte i lghn hade säkrat spår som klarlade att en död person varit där (återigen så vet vi ju faktiskt inte vilka spår som säkrats).

Att ena GM:s advokat uttrycker sig som att 'det här liknar ingenting annat' gör ju lite att jag undrar om det inte just finns någon detalj i det här som är extremt udda eller på något annat vis utmärker fallet, utöver att samtliga involverade är kvinnor.

Nåväl, blott lite reflektioner och svar till dig. Ha en bra dag.
Skulle nog tro att det där uttalandet nog bottnar i att advokaten inte förstår hur sin klient kan vara häktad överhuvudtaget. Att det är på extremt lösa grunder
Citera
2022-11-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla
Det verkar ju troligt att bortforslande av kroppen gjorts efter 04 och med hjälp av bil. Jag försöker få en idé om hur det har gått till, men får inte ihop det.

Jag tror inte på någon som medvetet hjälpt till, men hur har de fått dit en bil på småtimmarna? JJ:s egen bil (eller den hon brukade använda) var ju inte tillgänglig. Vems bil har de använt då, och hur fick de hem den till JJ?

Vart kommer informationen om att JJs bil inte varit tillgänglig under natten? Jag vet att GW har sagt något liknande men jag utgår ifrån att han menar att MGM varit berusade på något sätt och därför inte nyttjat en bil, men i en sån situation tror jag man skiter i berusningsgrad. Handlar om att få bort kroppen så snabbt som möjligt
Citera
2022-11-04, 20:18
Medlem
Har sökt men utan lycka.
Vart anträffades Tove??
Citera
2022-11-04, 20:20
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Grymt. Undrar verkligen varför gänget splittrades och vad de har bråkat om.

Ja vad de bråkade om och varför gänget splittrades borde ju ligga i grunden till vad som senare urartade till att Tove förlorade livet.
Citera
2022-11-04, 20:21
Moderator
OYs avatar
Finns det något i polis och åklagarens uttalanden som talar för att T.T. har hittats i intakt skick?

Talar känd information för att T.T. inte har styckats?
Citera
2022-11-04, 20:22
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla

Nu får jag väl skäll igen när man killgissar

Men hon var ju i kontakt med bilburna grabbar på donken ? Vem vet, men de vågade troligtvis inte använda telefonen för att ringa om hjälp alt fixa en bil
Citera
2022-11-04, 20:25
Medlem
zugfahrers avatar
Många förväntar sig, får jag uppfattningen att JJ och MH kallblodigt och beräknat planerat att ta livet av TT och haft en beräknad plan. Jag tror allt har hänt i affekt genom psykos. The aftermath tyder på det. Jag är övertygad om att JJ och MH fått panik när de insett att TT inte andats mer. Våra liv är över, hur agerar vi nu? Från det tillfället gick allt fel. Grannen, McD och dumpning med mobiler i jackorna i högsta hugg. En kvinnas protes är hennes mobiltelefon. JJ skulle straffa TT men det gick överstyr. Inga medhjälpare finns förutom MH. I JJ's värld handlar inte detta om avundsjuka för att det går bra för TT. Detta måste ha skett pga direkt uppfattat hot mot JJ i natural Selection. Det var inga problem för dessa två kvinnor att lyfta ut TT. 30 kg var, adrenalin och viljan att klara av detta. MH tar tag under armarna och JJ benen. De har inte använt kniv. De har kvävt eller förgiftat stackars TT. Jag tror förgiftning annars hade det hörts skrik i den lyhörda fastigheten.
Senast redigerad av zugfahrer 2022-11-04 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in