2022-11-04, 14:49
Bannlyst
Om jag står upp i mer än 30 minuter eller går så får jag väldigt ont i min ländrygg.

Ingen direkt smärta utan blir trött i ryggen och behöver sätta mig ner. När jag sätter mig ner så försvinner det nästan direkt. Det är som att jag blir trött i ryggen.

Jag är i grund och botten plattfotad. Men har bra pronationsskor och bra inlägg. Jag har varit hos en sjukgymnast som kollat igenom hela ryggen och han hittade inget problem.

Någon som varit med om liknande? Har funderat på om jag ska börja köra speciella rygg övningar på gymmet eller träna upp magmusklerna mer?
Citera
2022-11-04, 14:54
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Det är ryggmusklerna som drar.

Sätt dig ner med raka ben och sträck dig ner mot tårna i 45 sekunder ett par ggr i veckan.
Citera
2022-11-04, 15:00
Medlem
okok1s avatar
Du kanske inte använder magmuskler/glutes så ryggen får jobba mer?
Senast redigerad av okok1 2022-11-04 kl. 15:04.
Citera
2022-11-04, 15:11
Medlem
flexa abs, när det börjar göra ont, fortsätt gå men flexa absen hårt så kommer du känna att det avlastar smärtan
Citera
2022-11-04, 15:14
Medlem
MrRainess avatar
Brukar vara dålig coremuskulatur (de musklerna som vi använder för att hålla oss upprätt). Otränad i övrigt eller har ett stillasittande jobb? Kettlebells är grymmans för core, annars kan du köra plankan regelbundet så bygger du upp dig
Citera
2022-11-04, 15:19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Har funderat på om jag ska börja köra speciella rygg övningar på gymmet eller träna upp magmusklerna mer?

Ryggen hänger ihop så svag bröstrygg hänger samman med exempelvis mycket svank i ländryggen vilket kan ge symptomen som du anger. Alltså träna sittande kabelrodd, chins, latsdrag och andra övningar som tränar dessa muskelgrupper som är ryggens muskler, vilka jag misstänker du kan vara svag i:

Latissimus Dorsi (även känd som Lats)
Trapezius – Kappmuskeln
Erector Spinae – Raka ryggmusklerna
Rhomboid
TeresTeres Major
Quadratus lumborum – Fyrkantiga ländryggsmuskeln
Källa: https://mygreatness.com/artiklar/muskeltillvaxt/ryggens-olika-muskler/

Sedan bör du göra stretching av musklerna några gånger i veckan, ca 40 sekunder för varje stretch. Halsmuskler, ryggmuskler, dvs stretcha. Eftersom dåligt stretchade muskler försämrar hållningen. Sedan är du nog i hamn.
Citera
2022-11-04, 15:20
Medlem
Popetoterors avatar
Självklart så måste man bygga upp core och som flera sa så är stillasittande inte bra, fick höra av en fysiolog att ibland när man går så sätter man ner fötterna fel, för mig själv så påverkas det av om jag har en väska på ena axeln, så jag byter sida lite då och då
Men det är ett vanligt problem.
Citera
2022-11-04, 15:28
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Om jag står upp i mer än 30 minuter eller går så får jag väldigt ont i min ländrygg.

Ingen direkt smärta utan blir trött i ryggen och behöver sätta mig ner. När jag sätter mig ner så försvinner det nästan direkt. Det är som att jag blir trött i ryggen.

Jag är i grund och botten plattfotad. Men har bra pronationsskor och bra inlägg. Jag har varit hos en sjukgymnast som kollat igenom hela ryggen och han hittade inget problem.

Någon som varit med om liknande? Har funderat på om jag ska börja köra speciella rygg övningar på gymmet eller träna upp magmusklerna mer?

Jag har samma skit, en Yoga nisse fixade ryggen på 4 min och det varade 4 dagar sen, kolla in Yoga.
Citera
2022-11-04, 15:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Självklart så måste man bygga upp core och som flera sa så är stillasittande inte bra, fick höra av en fysiolog att ibland när man går så sätter man ner fötterna fel, för mig själv så påverkas det av om jag har en väska på ena axeln, så jag byter sida lite då och då
Men det är ett vanligt problem.

Vad är rätt sätt att sätta ner fötterna på? Hälen först eller?
Citera
2022-11-04, 15:53
Medlem
Börja köra plankan (magträning) 3* 30 sek 1 gång om dagen, en vecka. Sedan öka upp.
Börja också stretcha baksida lår.
Citera
2022-11-04, 15:53
Medlem
Plattfot kan sabba ryggen så kolla också andra ilägg
Citera
2022-11-04, 16:06
Medlem
Sånt där brukar kallas rygginsufficiens, dvs mer trötthetskänsla än regelrätt smärta.

Det bästa vore om du promenerar 30 minuter och får fram symptomet och inte sätter dig ned när du träffar sjukgymnasten. Då borde man kunna hitta någonting i status iallafall. Förstärks smärtan ytterligare genom att hyperextendera ryggen exempelvis? Strama höftflexorer som tenderar att tippa bäckenet framåt osv osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in