2022-11-04, 11:56
Medlem
KillPus avatar
Ukrainsk hjälte fixar Z-tank på kort avstånd!
Slava Ukraini!

https://www.youtube.com/watch?v=-8PuQFdOxQw
Citera
2022-11-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej den tyska armen var inte den mest välfungerande under sin tid. Den hade stora problem speciellt i underrättelseinhämtning och logistik. Länder är ofta bra på det som de övar eller är inbakat i deras krigarkultur. Till ex USA är världsbäst på logistik. Det sträcker sig tillbaks från Amerikanska frihetskriget och de stora avstånden. Lägg där till att USA måste flytta sina prylar över vattnet. Den normala krigföring för Tyskland (Preussen) var strider i Europa - korta avstånd och många floder.

Ukraina har vad man har hört från vittnesmål mycket god disciplin och moral. Det beror nog på två saker. Bra träning och organisation från NATO. Dessutom verkar de ha bra logistik.

Om det så med disciplin och moral hos Ryssarna så man använder sig av spärrtrupper, så är det illa. Stalin tog bort användandet av spärrtrupper 1944. Det är också en myt att sovjetiska trupper slaktade de som flydde eller deserterade. Man sköt "endast" 1 procent av desertörerna under 1941. Det Stalin var extra hård emot var officerare. Att soldater flyr hade man en viss förståelse för.

Om man jmf dagens ryska arme med den amerikanska. I Irak deserterade 1 am soldat under de första fyra åren. Endast en amerikansk soldat har blivit avrättad för desertering från WWII och framåt.

Den västerländska synen på soldater har fått fotfäste hos den Ukrainska armen. Och det har lätt till mindre problem jmf med den ryska. Dessutom är ukrainarnas krig är gott krig medan många ryssar inser att de är på fel sida. Historien kommer döma Ryssland. Sen kan man förstå varför ryssarna beter sig som de gör. Dålig logistik, moral, moral och tillgång till alkohol gör att de ryska soldaterna beter sig dåligt.

Beväpnade förband (Azov, Kraken, Gränstrupper o dyl) har satts in vid frontavsnitten där ukrainska förband ordervägrat, retirerat oordnat, stått utan befäl och börjat agera på egen hand i reträtter för att "styra upp" läget och oftast/nästan alltid har det funkat med övertalning. Att kalla det för spärrtrupper är ganska överdrivet men är i princip riktigt.

I ett normalt läge i alla krig upprätthåller man dicsiplin internt i alla armeer. I Tyskland använde man polistrupper i slutet och det är faktiskt även det en slags spärrtrupper. Så många order som var svåra att genomföra som tyska armen fick (fästningsstäder, strida till siste man, genomföra angrepp mot totalt överlägsen motståndare osv osv) och löd var historiskt enastående.

Ukrainska armens beteende på slutet i Mariupol var ett tydligt exempel på dålig dicsiplin och det finns en mängd andra från kriget nu. Även olika ukrainska truppers förhållningssätt till ryssar i civilbefolkning och ryska soldater är ju en slags diciplinupplösning som inte minst är farlig för sammanhållningen. Ungerär som att spela i ett fotbollslag där man har en spelare som är ruffig och brutal mot motståndaren och alla i laget får lida för dennes brutalitet. Där kan man också jämföra med andra världskriget och motsatsställningen som var mellan Wehrmacht och SS.
Citera
2022-11-04, 12:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Slava Ukraini!

Fy satan det var nära. Ballar av stål.
Citera
2022-11-04, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I Bögimperiets förluster saknar jag senaste dygnet ett nedskjutet attackplan, varför kom inte det med i statistiken? Och tyvärr inga nedskjutna helikoptrar senaste dygnet... ....

Men mycket stora förluster gör det helt omöjligt för Bögimperiet att fortsätta kriget längre än till september nästa år. 840 stupade soldater och även vid försiktig beräkning förlorar man inklusive skadade minst 21000 manpower varje månad nu.
Dåligt planerad krigföring gör att man förlorade 16 tanks och 28 bepansrade fordon... ...Dessutom 17 utslagna artilleripjäser och 1 raketartilleri. Ukraina vinner fler artilleridueller numera.

Ukraina skulle dock behöva få upp farten på att slå ut fler övriga fordon, 12 st där är lite klent...

Men nederlaget närmar sig... ....
Det blir väl en naturlig konsekvens, om Ukraina spränger sönder många stridsvagnar en dag och inga nya tillkommer då finns det mindre att attackera
Citera
2022-11-04, 12:21
Medlem
Ryssen har tappat all verklighetsförankring.

Nej, det kommer inte att bli någon respons.

Citat:

Russia has informed Israel that it will respond if Israeli-made air defense missiles reach Ukraine - Bloomberg
Citera
2022-11-04, 12:29
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ryssen har tappat all verklighetsförankring.

Nej, det kommer inte att bli någon respons.
Jobbigt när man ska slåss mot nazister och sedan samtidigt väljer att slåss mot judarna
¯\_(ツ)_/¯
Citera
2022-11-04, 12:30
Medlem
tenebriss avatar
Ryssland har samma problem som väst. Chattering classes som har oproportioneligt inflytande på bekostnad av de med faktisk kompetens.

Det tar sig bara olika uttryck, plus att den ryska allmänheten står ut med elitens dårskap till en grad som man inte sett någon annanstans.
Citera
2022-11-04, 12:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ha... det där var väl ingenting!

Mesigt jämfört med de grabbar i samma ålder som genomgår stenhård kommandosoldatövningar i grupper i parker som man kan se när man besöker landet.

https://www.youtube.com/watch?v=cBWY2SMjL80

Tycker filmen och musiken jag länkar till är bra och trevliga så man kan ju titta på den med andra än politiska ögon och ha behållning.
Va i helvete var det där?!?!

Är det stenhårda killar? Tycker det ser ut som massa misslyckade idioter. Denna "machostil" som finns i Ryssland är så jävla patetisk.
Citera
2022-11-04, 12:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Slava Ukraini!

Stridsvagnar är inte så farliga utan infanterisupport. Att man ser filmer som denna är bara ett bevis på att rysk taktik är så jävla tokig.

Visibiliteten från ett stridsfordon vet alla som färdats i ett är i princip obefintligt. Det går inte att se fientligt infanteri inom 100m i princip.
Citera
2022-11-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Va i helvete var det där?!?!

Är det stenhårda killar? Tycker det ser ut som massa misslyckade idioter. Denna "machostil" som finns i Ryssland är så jävla patetisk.

Hög kreml high factor endå....
Citera
2022-11-04, 12:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Hög kreml high factor endå....

Det var därifrån jag fick vibbar ja! Visste att jag hade sett det förut!

https://www.youtube.com/watch?v=9lE9kkabYPY&ab_channel=MathiasWallin

TVETOV NATO!!
Citera
2022-11-04, 12:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ha... det där var väl ingenting!

Mesigt jämfört med de grabbar i samma ålder som genomgår stenhård kommandosoldatövningar i grupper i parker som man kan se när man besöker landet.

(signaturen Varma Drycker kan nog bekräfta)

Tycker den här videon jag länkar till säger en del. Den här videon handlar dock om Rostov men hö hö... någon tillägger att de är ännu tuffare i Donbass på slutet:

https://www.youtube.com/watch?v=cBWY2SMjL80

Rostov ligger fö nära Donbass och har väl lite samma roll som Köpenhamn har för Skåne.

Ibland har man ju läst funderingar bland Nato-troll vilka Putin-trollen egentligen är: Är de bara betalda agenter osv osv. Jag skulle nog vilja en sort till på den listan: Kampsport intresserade. Jag känner faktiskt till ett Putin-troll som är det med just detta som huvudorsak. :-)

Tycker filmen och musiken jag länkar till är bra och trevliga så man kan ju titta på den med andra än politiska ögon och ha behållning.

Tja, de är bra på kampsport, vilket man, iof, nästan aldrig kan utnyttja i krig. Jag tränade lite systema för några år sedan. Inget fel med det, fast man blev lite paranoid. Det jag ångrar är att jag beställde en uniform, ,(gorka), när jag började. Den kom, naturligtvis, ifrån det då redan rysk-ockuperade Krim.

Slava Ukraini!

(Och jag hoppas att Ukraina även skall lyckas befria Krim.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in