2022-11-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Nu spånar jag lite bara, men tanken slog mig.

Det kanske inte är en tillfällighet att Nord Korea börjar gå bananz med sina raketer.
Detta ger såklart USA mer huvudvärk och måste lägga energi där ihop med Syd Korea.

Allt detta för att Putin kanske kan få mer spelrum i Ukraina.

En tio-centare bara, men den är inte helt omöjlig.
Din tanke är förstålig, men nej. NK tar inte upp någon kraft/resurs på det viset. Avdelningen som kontrollerar NK är en konstant och kräver inte mer eller mindre oavsett hur mycket det lilla råtthålet skrammlar. Däremot kan du applicera dina tankar på Kina ja. Inte som att kina är eller skulle vara en fara för världen nej, men att deras handhavanden i stilla havet kräver resurser. NK kan inte på något sätt påverka hjälpen eller fokuset på Ukraina
Citera
2022-11-03, 23:41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Nu spånar jag lite bara, men tanken slog mig.

Det kanske inte är en tillfällighet att Nord Korea börjar gå bananz med sina raketer.
Detta ger såklart USA mer huvudvärk och måste lägga energi där ihop med Syd Korea.

Allt detta för att Putin kanske kan få mer spelrum i Ukraina.

En tio-centare bara, men den är inte helt omöjlig.

Det är möjligt, men nordkorea har hållt låda förr och det lilla pajaslandet är ganska lätthanterat.
Citera
2022-11-03, 23:42
Medlem
Bucha
https://m.youtube.com/watch?v=WW8YYhUIK0s

Undrar hur många tusen civila ryssarna mördat under kriget?
Citera
2022-11-03, 23:43
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Flera twitteruppgifter och ytterligare en youtuber säger nu att Ukraina drev ut Ryssland ur Pavlivka. Det bör innebära att dom ryska försöken att ta Vuhludar eller vad nu det luder-stället heter, har stoppats.

Jag väntar på rapport från youtubern "Reporting from Ukraine" men struntar i Gnägget.

Ja ryska telegramgrupper säger samma sak, stora Ryska förluster dessutom under två dagar. 155th naval (Ryska marinkåren) , 80-100 Pissryssar fick sätta livet till bara idag.
Citera
2022-11-03, 23:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det var en grav missbedömning från väst.
Jag förstår hur man har tänkt och planerat, men det gick käpprätt åt h-te.
Hela idén var ju att det skulle gå åt helvete för Ryssland, och det ser det ut att göra nu. Dagens DN rapporterar att den ryska befolkningen inte mått så här dåligt sedan 90-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Nästan hälften av ryssarna känner stress, skräck eller förtvivlan efter president Putins mobilisering, enligt en mätning. Baserat på siffrorna har människor i princip inte mått så dåligt sedan 1990-talet.
Citera
2022-11-03, 23:46
Medlem
Youtubern "Reporting from Ukraine" kom just med en ganska positiv rapport, sett med Ukrainska ögon. I dom två hotade områdena 1) Pavlivka---Vuhledar och 2) Bakhmut, har Ukraina kommit med fler förband och Bakhmut håller, samt att det verkar som om Ryssland drivits bort från Pavlivka, vilket fler twitterkällor också säger.

Vad gäller läget i Kherson verkar det som om Ryssland kör en fuling och vill att Ukraina skall gå in i Kherson för att tappa trupper.

Kherson är skumt, there is something wrotten i Denmark. Jag tror att Ukraina avvaktar och inte stöter fram riktigt ännu. Det finns ju försvarslinjer som Ryssland upprätthåller.

Give me that old time religion.
Citera
2022-11-03, 23:47
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ja ryska telegramgrupper säger samma sak, stora Ryska förluster dessutom under två dagar. 155th naval (Ryska marinkåren) , 80-100 Pissryssar fick sätta livet till bara idag.
LOL
Ryska marinkåren...
Kul att dom mongona försöker kopiera andra länders militärstrukturer.
Citera
2022-11-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond

Det är nog så att det ryska självförtroendet har minskat och moralen verkar synnerligen tveksam. Man tror inte på detta längre utan sysslar mest med terrorbombning över Ukraina nu.
Citera
2022-11-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Haha, det är “nog” så, tycker du, utan belägg! Läs YLE:s (på svenska) utmärkta långreportage som är seriöst sammanställt av flera olika källor. YLE har inget intresse av att ljuga om att Ryska militären har grava problem, däremot all “information” som kommer från Ryssland är notoriskt förljugen. Du vet detta, egentligen. Antingen är du köpt, efterbliven eller för emotionellt investerad för att inse att du haft fel hela tiden.

Källa: https://svenska.yle.fi/a/7-10022465

1. Eftersom du är utvecklingsstörd och uppenbarligen saknar militär grundutbildning så ska jag vara schysst och ge dig en chans.

2. Soldaten på fotografiet i länk har inte Rysk standardmateriel och bryter dessutom aktivt mot Ryska Federationens stående instruktion avseende viss utrustning. Detta innebär att bilden är fejk.

3. Att soldater deserterar hände även för General Petraeus i Irak, trots typ globalt oöverträffat överläge. Vad som är problematiskt är beskrivningen, ingen skulle lämna en pluton ute i skogen utan vapen och liknande samt utan befäl och ledning till att typ beskjutas av fiendens artilleri. Storyn är med andra ord antagligen bluff eller beskriver någon form av lokalt milisförband i Donetsk eller Luhansk, vilka ännu inte integrerats i Ryska Federationens militär och då är betrakta som "lokalt hemvärn" eller "polistrupper" och då egentligen mest är lämpade till lag&ordning eller att typ vakta fältsjukhuset i tv-serien Mars eller något liknande - då skulle storyn kanske bli mer trovärdig.

4. I övrigt har Ryssland knappast mobiliserat otränade soldater utan storyn reflekterar nog hur det är på den Ukrainska sidan och avser att övertyga Ukrainarna om att vandra till skyttegravararna för spela dödsfotboll i division 8.
4.1. Har Ryssarna inte fuskat med allt så torde de mobiliserade förbanden ha en något högre nivå än de flesta "professionella" NATO-trupper som finns att tillgå i EU - trots allt är dessa idag bara sämre kopior av det svenska invasionsförsvaret på 1990-talet kombinerat med Amerikansk logistik.

4.2. Som du kanske fattar nu ligger Ukraina brunt till såvida inte Ryssarna har fuskat med allt.

5. Bye-bye
Citera
2022-11-03, 23:50
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
LOL
Ryska marinkåren...
Kul att dom mongona försöker kopiera andra länders militärstrukturer.

Det är en Buttricks kopia naturligtvis av Orginalet
Citera
2022-11-03, 23:52
Medlem
Citat:
De verkar inte ha några problem att med att vilja återuppleva WWII. Nazister, krig, Bandera, skyttegravar och massdöd. Det var god tider…

Om något så har Ryssland visat att det är en omöjlighet att införa en ny järnridå, 2022. Det gick helt enkelt inte för väst att sänka Ryssland. Det blev en boomerang som träffade rakt i nyllet på Europa.

Det är helt andra tider nu och det har blivit en extremt dyr läxa för Europa. Men, man kanske testar med Kina också innan poletten trillar ned.

"Införa en ny järnridå"??? Inte bara är du språkligt hopplös utan nu sitter du också och påvisar att du inte ens har en aning om vad järnridån var och VEM som skapade den. Din respektlösa fan skall fan inte sitta här med dina ihåliga åsikter om Ukraina eftersom att du inte ens blivit torr bakom öronen ännu.
Har du skapat din världsbild genom ryska skoleböcker eller är det proletärens senaste nummer kombinerat med lite efterblivenhet som spökar för dig min herre?
Förstå att du SJÄLV gör det omöjligt för folk att ta dig på allvar såsom du presenterar din genialitet här. Om du tror att du vinner något på att bara vara emot för saken att vara emot något, så kan jag redan nu berätta att du förlorat. Så har även Ryssland, men din kunskap om Ryssland är säkerligen lika begränsad som resten utav din samling utav dumheter
Citera
2022-11-03, 23:52
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Det var en grav missbedömning från väst. Jag förstår hur man har tänkt och planerat, men det gick käpprätt åt h-te. Det är bättre erkänna det - och sen göra om och göra rätt. Det enda man kan göra nu är att försöka dölja alla misstag genom att skicka mer vapen och förlänga kriget till absolut ingen nytta. De köper bara tid med vapenleveranserna för att slippa krypa till korset. Och det är en smula cyniskt tycker jag.
Det du skriver är dina drömmar och förhoppningar men mer sant är att Ryssland kommer inte tillåtas vinna detta krig- så är det sagt av militärpolitiska företrädare och det finns ingen anledning att tvivla på det dom sagt. Om det nu skulle gå illa för Ukraina kommer väst/Nato/USA ansluta till den ukrainska kampen. Därmed är saken överstökad ganska snart. Ryssland kan naturligtvis hota med kärnvapen men det förändrar ändå inget- om de dessutom går till bruk av sagda vapen är det illa men också ett go'natt för Ryssland. Så är sakerna bestämda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in