2022-11-03, 22:44
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det var en grav missbedömning från väst.
Jag förstår hur man har tänkt och planerat, men det gick käpprätt åt h-te.
Det är bättre erkänna det - och sen göra om och göra rätt.
Det enda man kan göra nu är att försöka dölja alla misstag genom att skicka mer vapen och förlänga kriget till absolut ingen nytta.
De köper bara tid med vapenleveranserna för att slippa krypa till korset. Och det är en smula cyniskt tycker jag.
Cyniskt att stå upp för Ukraina?

Eller missuppfattade jag dig?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-11-03 kl. 22:50.
Citera
2022-11-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tror att om ett land i faller ihop på några månader, fungerar inte restriktionerna. Men fundera så här, vad ska ryssarna göra. Man kan förstås sälja sina naturtillgångar till underpriser till Kina och Indien för vidareförsäljning till väst, där Kina och Indien tar vinsten. Men vad har man mer. Man har inga andra produkter att sälja som dom vill ha. Ja, det finns knappt något, bortsett från naturresurserna, som någon annan i hela världen vill ha, om man inte tror att Lada, mirakulöst blir en storsäljare. Så då blir det sovjetekonomi. Man tillverkar saker av sina naturresurser bara för att skapa jobb, som ger mindre vinst än om man sålt bara naturresurserna och som bara går att sälja inom landet.

"Nya" Lada är tillbaka på samma standard som 1970. Tror inte så många är sugna på bil utan ABS eller bältessträckare 2022 och framåt.
Citera
2022-11-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ja, det är korrekt översatt.
Hur skulle du översätta då?

Din läsförståelse är så usel att du omedelbart måste slutet sprida skit och istället träna på att läsa.

Det betyder inte det du tror och nu har minst 3-4 personer uppmärksammat dig på det
Citera
2022-11-03, 22:52
Medlem
Citat:
Vi får väl den korrekta analysen på onsdag.

Nej, vi kan läsa texten idag.
Citera
2022-11-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ja, det är korrekt översatt.
Hur skulle du översätta då?

Oj du skojade inte. Alla som läser tråden ser ju det här så du borde inte ha...

"Also, compared to late April, Americans are less likely to support a candidate who advocates for continuing to provide Ukraine with military aid (69% vs 76% in late April)."

Jämfört med i april är det färre amerikaner som kan tänka sig stödja en kandidat som fortsätter att förse UA med militärt stöd (69% mot 76%).

Så ungefär.

Du skrev:

"76% av amerikanarna säger att det är mindre sannolikt att de kommer rösta på en kandidat som är för fortsatta vapenleveranser till Ukraina."

Jag känner att jag måste vara övertydlig här. Det betyder alltså att 69% av amerikanarna stödjer en kandidat som vill fortsätta skicka militärt stöd. Det går inte att tolka annorlunda.
Senast redigerad av YBB641 2022-11-03 kl. 23:05.
Citera
2022-11-03, 22:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det verkar som du inbillar dig saker.

Nej, du och Orson Welles stavar fel. Det heter tatarer, och inget annat. Prova att söka på "tatar" och "tartar" i SAOL så får du se.

https://svenska.se/saol/?sok=tatar
https://svenska.se/saol/?sok=tartar

Tatarerna själva, som rimligen borde veta, skriver татарлар och den tatariska delrepubliken i Ryssland heter Татарстан.

Läste du inte ens länken jag skickade?

https://www.britannica.com/topic/Tatar

Citat:
Tatar, also spelled Tartar, any member of several Turkic-speaking peoples that collectively numbered more than 5 million in the late 20th century and lived mainly in west-central Russia along the central course of the Volga River and its tributary, the Kama, and thence east to the Ural Mountains. The Tatars are also settled in Kazakhstan and, to a lesser extent, in western Siberia.

De kom från ett område nära Stilla Havet, d.v.s de använde absolut inte varken latinska eller kirylliska bokstäver ursprungligen.
Citera
2022-11-03, 22:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Ukraina vill återuppleva WWII?
Det är väl Ryssland som vill det? Offra allt och alla i sitt stora offer mot ”nazismen”. Även om liknelsen är svag kan man väl alltid peppra med med floskler och progranda?

Oavsett vad Ryssland objektivt hade för oro mot EUs och NATOs närmanden så är argumenten körda i.o.m. deras hänsynslösa attacker mot cilivila. Människor, byggnader och infrastruktur.

Ryssland är moraliskt röka i decennier. De kan kanske inte ens komma tillbaka med tanke på ”minnet” i vår tid med information. Det är inte längre en dagstidning på papper och fotografier i ett arkiv.

Detta är dokumenterat så länge internet står sig som idag.

Rysslands invasion och övergrepp är och kommer vara väldokumenterat.

Ryssland tror detta upphör och att alla vill ha med dem att göra. Jag tror de kan glömma det även om Ryssland drog sig tillbaka imorgon.

Ukraina vill ha revansch på ryssen, det får de nu. Jag gläds åt Ukraina.
Citera
2022-11-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Det var bara en minoritet som var för. En majoritet är över 50%. Tänk att man ska behöva berätta det. Du förstår kanske inte att där kan vara fler som är för något än emot, och ändå är de som är för en minoritet. Och naturligtvis ska man då invänta val, folkomröstningar eller annat.
Ja tänk att man skall behöva förklara för dig åter igen. Om du har ett val mellan TVÅ saker och med en tredje valfrihet av att inte välja något, så ÄR ett resultat på 49% vs 46% ett resultat FÖR. Precis som vilka andra val mellan partier eller annat som innefattar ett tredje alternativ eller fler.
I artikeln som DU hänvisar till står det klart och tydligt att utav TRE undersökningar så visar TVÅ av dem att majoriteten valde FÖR EU. Majoriteten är den HÖGSTA siffran i ett val (undersökningen grundar sig på OM Ukrainarna skulle välja) oavsett om den hade varit 12% och resterande 88% vore uppdelat på tio andra val/åsikter understigande 12%. Simpelt och kristallklart. Undersökningen var riktad för att se hur Ukrainarna ställde sig gentemot samarbete med EU. Utav 100% svarade FLER att de var för än emot. Sedan är de saknade procenten förmodligen folk som inte haft någon åsikt eller svarat vet ej. SIMPELT. Att man skall behöva förklara detta för dig.
Citera
2022-11-03, 23:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Ja tänk att man skall behöva förklara för dig åter igen. Om du har ett val mellan TVÅ saker och med en tredje valfrihet av att inte välja något, så ÄR ett resultat på 49% vs 46% ett resultat FÖR. Precis som vilka andra val mellan partier eller annat som innefattar ett tredje alternativ eller fler.
I artikeln som DU hänvisar till står det klart och tydligt att utav TRE undersökningar så visar TVÅ av dem att majoriteten valde FÖR EU. Majoriteten är den HÖGSTA siffran i ett val (undersökningen grundar sig på OM Ukrainarna skulle välja) oavsett om den hade varit 12% och resterande 88% vore uppdelat på tio andra val/åsikter understigande 12%. Simpelt och kristallklart. Undersökningen var riktad för att se hur Ukrainarna ställde sig gentemot samarbete med EU. Utav 100% svarade FLER att de var för än emot. Sedan är de saknade procenten förmodligen folk som inte haft någon åsikt eller svarat vet ej. SIMPELT. Att man skall behöva förklara detta för dig.

Nu tror jag vi har diskuterat det färdigt. Alla kan nu läsa det vi skrivit och bilda sig en egen uppfattning om mindre än 50% är en majoritet, och om en majoritet stödjer Euromaidan när 45-50% av Ukrainas befolkning stödde Euromaidan.
Citera
2022-11-03, 23:19
Medlem
Flera twitteruppgifter och ytterligare en youtuber säger nu att Ukraina drev ut Ryssland ur Pavlivka. Det bör innebära att dom ryska försöken att ta Vuhludar eller vad nu det luder-stället heter, har stoppats.

Jag väntar på rapport från youtubern "Reporting from Ukraine" men struntar i Gnägget.
Citera
2022-11-03, 23:27
Medlem
hashs avatar
Nu spånar jag lite bara, men tanken slog mig.

Det kanske inte är en tillfällighet att Nord Korea börjar gå bananz med sina raketer.
Detta ger såklart USA mer huvudvärk och måste lägga energi där ihop med Syd Korea.

Allt detta för att Putin kanske kan få mer spelrum i Ukraina.

En tio-centare bara, men den är inte helt omöjlig.
Citera
2022-11-03, 23:29
Medlem
Citat:
Det var en grav missbedömning från väst.
Jag förstår hur man har tänkt och planerat, men det gick käpprätt åt h-te.
Det är bättre erkänna det - och sen göra om och göra rätt.
Det enda man kan göra nu är att försöka dölja alla misstag genom att skicka mer vapen och förlänga kriget till absolut ingen nytta.
De köper bara tid med vapenleveranserna för att slippa krypa till korset. Och det är en smula cyniskt tycker jag.

Sitter du och beskriver Rysslands handhavanden i Ukraina? SPOT ON!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in