2022-11-03, 15:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Klart och tydligt står där att Två av Tre undersökningar visade på att euromaidan STÖDDES utav Ukrainarna i procentsatser sett. Hur kan du vrida på detta till motsatsen???
Läser du inte det du länkar till?

Nej. Det var bara en minoritet som var för. En majoritet är över 50%. Tänk att man ska behöva berätta det. Du förstår kanske inte att där kan vara fler som är för något än emot, och ändå är de som är för en minoritet. Och naturligtvis ska man då invänta val, folkomröstningar eller annat.
Citera
2022-11-03, 15:49
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Och därför borde Yanukovich avgått, han svor trots allt en presidented som begränsar hans utrymme till egna intiativ, i synnerhet de som går stick i stäv med folkviljan. Istället blev det, antidemokratiska lagar, beordra dödligt våld mot fredliga protester, flykt och stöld, bortröstad i parlamentet, dömd landsförädare.
För någon dag sedan skrev jag en sammanfattning om händelserna där under 2005-2006 och blev så nöjd med min skrivelse att jag tar den igen...

Ryssland och Ukraina blev självständiga stater vid samma tid efter sovjetunionens sammanbrott- länge levde de båda länderna i god gamman med omfattande samarbeten- både mellanstatligt och på det mer sociala planet där goda grannar traskade över till varandra för en sup eller gott sällskap. Man gifte in sig i varandras släkten och arbetade samman- skuldra mot skuldra, sida vid sida. Det fanns heller inget särskiljande mellan de båda statsskicken med polisbrutalitet, nepotism, brist på demokratiska val, omfattande korruption och allmänt röveri.

Med åren utvecklades Ukraina genom medborgarrörelser, demonstrationer blev mer vanligt förekommande- medborgarna hade fått nog vilket resulterade i mer politisk transparens och ökande demokrati. Parlamentsvalen blev plötsligt på riktigt, de speglade mer folket, deras politiska riktning och uttryckliga vilja... Till yttermera hade de västliga demokratiernas fria företagare alltmer börjat investera i landet som en följd av den gryende demokratin och mer liberala reformer.

En dag finner ett av dessa företag ett stort gasfält i de östliga delarna av Ukraina- det synes vara enkelt utvinnbart varpå prospekteringar och planer började formas- ukrainarna vände sig till eventuella kunder och fann gott gehör för framtida affärer till båtnad för alla- framför allt för det ukrainska folket. Borrningar och makrostruktur var planerade till att starta och stå färdigt under första halvan av 2017.

Rysk ledning var mindre glada över Ukrainas framgångar- inte över de demokratiska framstegen och ej heller över de internationella affärer som gjordes upp. Ryssland har ju haft monopol på gasleveranser till Europa och vill alls inte ha någon konkurrens, de avskyr konkurrens och demokrati och liberala reformer... så här kan vi ju inte ha det funderade ryssarna ut. Putin bjöd hem sin gode kamrat som vid denna tid var president i Ukraina och kommen ur samma mylla och skola som Putin själv och gav honom ett ultimatum-bud i stil med 'an offer You can't refuse'. Det handlade om: EU/väst eller Ryssland. Välj.

Ukrainas president som kanske var en klok- men mycket räddhågsen och tjuvaktig, man gjorde det 'rätta' valet och presenterade denna överenskommelse för sina medborgare- helt stick i stäv mot vad som tidigare krävts och beslutats om. Nu tog det hus i helvete med upplopp och grupperingar, det förekom skärmytslingar och stundvis ren anarki. Det folkvalda parlamentet var inte glada över sin presidents utlovade löfte till Ryssland varför de helt sonika gav honom sparken.

'Nä nu djävlar' tänkte Putin med sitt rövargäng - planen blev sådan att det skall startas upp en separatiströrelse för att skapa kontroll över dessa ukrainska gasfält, med tiden lägger vi detta under vår egen förvaltning och Ukraina kan känna sig blåsta... och tid har vi på oss, ungefär 10 år.
Citera
2022-11-03, 15:55
Medlem
leachs avatar
Drönarbomb spränger ryskt minförråd. Duktig smäll

A Ukrainian drone dropped a bomb on Russian mines
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1588166989104693249
Citera
2022-11-03, 15:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. De har inte gett upp, men aktiviteten är låg för tillfället:

Men får de en morot eller börja ana att det finns chans till framgångar, kommer det att blossa upp där igen.

Tjetjenien vill inte tillhöra Ryssland. Tjetjenien visar också på Putins hyckleri och dubbeltänkande. I alla fall officiellt.

Inofficiellt är saken en annan. Där är Putin konsekvent faktiskt. Han vill bara en sak:

Allt ska bli Ryssland !
Kan också vara att Tjetjenerna är muslimer och Ryssland är katoliker. För Tjetjeniens kvinnor får vi hoppas att Putin behåller greppet om det landet.
Citera
2022-11-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kan också vara att Tjetjenerna är muslimer och Ryssland är katoliker. För Tjetjeniens kvinnor får vi hoppas att Putin behåller greppet om det landet.
Ryssar är inte katoliker de är ryskortodoxa.
Citera
2022-11-03, 16:01
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Ryssar är inte katoliker de är rysk-ortodoxa.
Citera
2022-11-03, 16:02
Medlem
Angående Ryzzlands anklagelser om att Ukraina håller på att tillverka en smutsig bomb

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=983010

FN undersökning, Nej ingen grund!

Ukrainsk kommentar:

"Ryssland har bekräftat sin status som världens främsta lögnare",

Ja. Instämmer helt
Citera
2022-11-03, 16:06
Medlem
leachs avatar
Undrar om pissryssen börjar skrika om att USA aktivt krigar i Ukraina.

Pentagon acknowledges "a small team" of US personnel has for months conducted weapons inspections throughout Ukraine, though "not near the frontlines."
https://liveuamap.com/en/2022/3-november-pentagon-acknowledges-a-small-team-of-us-personnel
Citera
2022-11-03, 16:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Vilka tänkare har influerat "Puteismen"? Tja först och främst så kan man fråga sig om "den" ens behöver någon inspiration överhuvudtaget. Vlad förnekar t.ex att Putler är inspirerad av Illian, förutom som politiskt teknologi. Jag skulle också kunna hävda att den ryska cancersvulsten inte behöver någon politisk ideologi, anbat än som politisk teknologi.

https://youtu.be/u7u3Z3GyLiI

Men detta klipp visar i alla fall på tre tänkare som kan ha influerat Putler. Den första är Ivan Ilyin. Den andra är Lev Gumilev och den tredje är Carl Schmidt.

https://youtu.be/sdFtqa54TuM

Jag har läst Iliyns "on resistance to evil by force". Det gör främst upp med Leo Tolstoys normala kristna kritik emot krig. Boken innehåller också en "teologisk bruksanvisning" hur man skall hantera det lilla samvetet när man begår grymheter. Lev Gumilev var en sovjetisk galning som jag inte läst.

Jag har inte heller läst nazisten Carl Schmidt, som brukar vara beundrad av anhängare till den "realistiska" geopolitiska skolan. Men jag har sett en föreläsning av en amerikansk anhängare till denna skola. Jag förnekar inte existensen av "intressesfärer" hos stater som har kapacitet att ha sådana. Så sträcker sig den svenska "intressesfären" sig inte längre än till Finland och de baltiska staterna. Men jag hävdar att det finns olika sätt att hantera "sin" intressesfär. Bara för att en sådan existerar så har man ingen rätt att bete sig hur som helst inom den!

Intressant är, onekligen att, såväl Ilyan som Gumilev pekar tillbaka på det rySSka mongoliska arvet och försöker få ut något positivt ur det. Precis den typ av ideologi som passar en cancersvultst!

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vilka tänkare har influerat "Puteismen"? Tja först och främst så kan man fråga sig om "den" ens behöver någon inspiration överhuvudtaget. Vlad förnekar t.ex att Putler är inspirerad av Illian, förutom som politiskt teknologi. Jag skulle också kunna hävda att den ryska cancersvulsten inte behöver någon politisk ideologi, anbat än som politisk teknologi.

https://youtu.be/u7u3Z3GyLiI

Men detta klipp visar i alla fall på tre tänkare som kan ha influerat Putler. Den första är Ivan Ilyin. Den andra är Lev Gumilev och den tredje är Carl Schmidt.

https://youtu.be/sdFtqa54TuM

Jag har läst Iliyns "on resistance to evil by force". Det gör främst upp med Leo Tolstoys normala kristna kritik emot krig. Boken innehåller också en "teologisk bruksanvisning" hur man skall hantera det lilla samvetet när man begår grymheter. Lev Gumilev var en sovjetisk galning som jag inte läst.

Jag har inte heller läst nazisten Carl Schmidt, som brukar vara beundrad av anhängare till den "realistiska" geopolitiska skolan. Men jag har sett en föreläsning av en amerikansk anhängare till denna skola. Jag förnekar inte existensen av "intressesfärer" hos stater som har kapacitet att ha sådana. Så sträcker sig den svenska "intressesfären" sig inte längre än till Finland och de baltiska staterna. Men jag hävdar att det finns olika sätt att hantera "sin" intressesfär. Bara för att en sådan existerar så har man ingen rätt att bete sig hur som helst inom den!

Intressant är, onekligen att, såväl Ilyan som Gumilev pekar tillbaka på det rySSka mongoliska arvet och försöker få ut något positivt ur det. Precis den typ av ideologi som passar en cancersvultst!

Slava Ukraini!

Jag förstår intressefär och den starkes rätt som rysstrollen örlade om i mars.
Det jag inte förstår är alla tårar och känslan av oförrätt när offret gör motstånd.
Citera
2022-11-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Undrar om pissryssen börjar skrika om att USA aktivt krigar i Ukraina.

Pentagon acknowledges "a small team" of US personnel has for months conducted weapons inspections throughout Ukraine, though "not near the frontlines."
https://liveuamap.com/en/2022/3-november-pentagon-acknowledges-a-small-team-of-us-personnel

Vad kan dom gör åt det. Det absolut sista Ryssland vill är att hamna i konfrontation med USA.
Citera
2022-11-03, 16:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vad menar du? Kaffa låg på Krim och var en ottomansk stad, som huvudsakligen fanns där för att slavhandeln var så lönsam. Tatarerna gjorde räder mot nord- och nordväst, tillfångatog ryssar som de släpade med sig ned till Krim, och sålde dem till ottomanerna som skeppade dem till Mellanöstern från Kaffa.

Vad är det du argumenterar för eller emot med din fråga?

På vilket sätt skulle Ryssland ha rätt att döda alla tartarer oavsett om de var inblandade i slavhandeln eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in