2022-11-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Dommen ligger her, men er anonymisert.
https://lovdata.no/dokument/TRSTR/avgjorelse/tosl-2021-83084
Se her ja.
Citera
2022-11-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Virker rart da at "sjefen" kun er siktet for medvirkning til grov frihetsberøvelse, mens
PSS er siktet for drap eller medvirkning til drap.
Jeg burde skrevet TH sin konsulent hva gjelder krypto om RU. Han er skyldig i noe siden han uoppfordret begynte å plapre om Monero og mektige menn.

Noe så klart bevis har vi ikke på PSS, men gitt hans track record kan han være mer sjef enn RU (time will tell)
Citera
2022-11-03, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Man kan lese debattinnlegget uten abonnement. Du finner det også ved å søke på Kvanteteknologi er sikkerhetspolitikk – skal Norge henge med? | Naghizadeh, Svela og Røising
Ok, men artikkelen jeg lenket til er oppdatert 3 år etter debattinnlegget ble postet.

Jeg fant en podcast om temaet (kvantedatamaskiner) fra 2022 her:

https://www.economist.com/pqc-pod

Forskere mener at kvantedatamaskiner vil være istand til å knekke slike krypteringskoder (som i denne saken), tidligst om 10 år, men garantert innen 30 år.

"Superposisjon" er et viktig stikkord ifm å knekke kodene.
Citera
2022-11-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Virker rart da at "sjefen" kun er siktet for medvirkning til grov frihetsberøvelse, mens
PSS er siktet for drap eller medvirkning til drap.
...
Hvis både RU og PSS var involvert i forbrytelsen, kan det eventuelt ha vært slik at RU ikke visste hva han var med på og at det kan være årsaken til at RU er siktet for medvirkning til grov frihetsberøvelse (og ikke er siktet for drap eller medvirkning til drap)?
Citera
2022-11-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis både RU og PSS var involvert i forbrytelsen, kan det eventuelt ha vært slik at RU [I]ikke visste hva han var med på[/i] og at det kan være årsaken til at RU er siktet for medvirkning til grov frihetsberøvelse (og ikke er siktet for drap eller medvirkning til drap)?
Ja. Det er vel det siktelsen går ut på.
Men så kan en siktelse "oppgraderes" etterhvert antar jeg.
Citera
2022-11-03, 21:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Ja. Det er vel det siktelsen går ut på.
Men så kan en siktelse "oppgraderes" etterhvert antar jeg.

Ja, siktelser kan utvides til å gjelde flere straffbare forhold, f.eks.
Citera
2022-11-03, 21:28
Medlem
Trenge seg inn i et hus og drepe/bortføre noen uten å legge igjen DNA-spor? Tror ikke det gitt.
Citera
2022-11-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelopard
Trenge seg inn i et hus og drepe/bortføre noen uten å legge igjen DNA-spor? Tror ikke det gitt.
Jeg stusser også over det. AEH var en sterk dame. Men nå er det vel slik at TH kan ha vasket åstedet i opp til 20 minutter? Politiet tror tidslinje hans ikke stemmer. Mangler vel også en vaskebøtte.
Citera
2022-11-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Kan være så enkelt som uenigheter rundt prioriteringer. Hos politiet er det i dag fokus på initialfasen, et videoprosjekt og å finne ut av Sproxsko kjøp i følge dem selv.

Høres ut som om noe har fått de til å nærmest rykke tilbake til start. I tilfelle lurt blir min vurdering.

Det kan også skyldes at hele ledelsen som sto for etterforskningen også trakk seg i Lørenskog-saken.
Årsaken var en konflikt med ledelsen i Øst politidistrikt om hvordan etterforskningen skal gå videre.

Deretter ble det tilsatt et nytt etterforskningsteam i
Lørenskog-saken der
Kari Karlsen Aas overtok som ny påtalefaglig etterforskningsleder i saken etter Gjermund Hanssen i Lørenskog-saken.

Det fortsatte målet er trolig prioriteringer på hvilken måte etterforskningen skal gjennomføres i fremtiden.
Senast redigerad av Braskamin58 2022-11-03 kl. 22:27.
Citera
2022-11-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Jeg stusser også over det. AEH var en sterk dame. Men nå er det vel slik at TH kan ha vasket åstedet i opp til 20 minutter? Politiet tror tidslinje hans ikke stemmer. Mangler vel også en vaskebøtte.

Poenget mitt er rett og slett at hvis andre var involvert, ville de med stor sannsynlighet ha lagt igjen DNA.

DNA lar seg for øvrig ikke vaske bort, men det var kanskje andre grunner til å vaske.
Citera
2022-11-03, 21:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Poenget mitt er rett og slett at hvis andre var involvert, ville de med stor sannsynlighet ha lagt igjen DNA.

DNA lar seg for øvrig ikke vaske bort, men det var kanskje andre grunner til å vaske.

Følger logikken. Men med den forutsetningen blir det vanskelig å bedømme om
Sprox-sporene var et uhell eller påtenkt.
Citera
2022-11-03, 21:49
Medlem
Citat:

Derfor at GM eller GMM ikke skulle legge igjen noen spor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in