Citat:
Ursprungligen postat av
linakova
Avel jag har en fråga till dig igen, du som är expert, finns det någon som helst möjlighet att spåra en mobil som är avstängd?
Kanske är en dum fråga (skratta inte) men jag bara undrar. Anledningen till frågan är för att jag tänker att även om man har mobilen avstängd utan SIM-kort i den så när man slår på den igen har ju klockan ändå gått hela tiden så på något vis är väl ändå en avstängd mobil hela tiden igång? Eller har jag fel?
Nu börjar det bli lite överkurs men ändå inte. Som exempel har nyare iPhone/iOs och andra lite sån teknologi att mobilen inte är helt avstängd när den stängs av.
Den kan lokaliseras av användaren även om offline från nätverk eller avstängd alltså.
Bara att googla Find my iphone och Find my network osv.
Nyare iPhone har dessutom lite ström kvar för nåt som heter UWB och det är en teknik för positionering. Det kan man också googla för att bli klokare på.
Ett tydligt tecken på att t.ex en iPhone i te är helt död är att när du trycker igång den så får du en ”laddningssymbol med sladd” på displayen.
Det batteri som är kvar håller tiden.
Tar allt batteri ändå slut så synkroniserar mobilen med det nätverk den kopplar upp mot och får tiden. Allt sånt här beror lite på vilken mobil men i runda slängar funkar det så.