Citat:
Ursprungligen postat av
NisseDacke
Har sällan sett så många fördomar och direkta felaktigheter om pingströrelsen som i denna tråd. Är man insatt i rörelsen så förstår man mycket väl vad jag menar. Givetvis kan en specifik religiös kultur leda till vissa mentala mönster. Men mitt syfte har inte varit att försvara pingströrelsen som jag själv lämnade för länge sedan. Mer hur det rent psykologiskt skulle kunna fylla en funktion om man vill få MH att prata. För detta har jag inte mött någon som helst förståelse, trots att det kanske är just så förhörsledarna gick tillväga med lyckat resultat. Tur att förhörsledarna i så fall inte lät sig förblindas av de fördomar jag läst här. Inser varför jag bara skrivit 28 inlägg här på 11 år.
Insatt? Dels så verkar inte tjejen varit så involverad i pingstkyrkan (mycket vänner utanför vilket enligt min erfarenhet är ovanligt om man inte lämnat/står halvt utanför). Dels vet man aldrig hur folk fungerar, möjligen närmaste familjen.. själv växt upp med många pingstare runt mig, alliansare, baptistare osv.. skulle inte säga de var "mycket ordentliga, skötsamma och inte minst noga med sanningen". Inte mer än icketroende, det är snarare ett svenskt (småstads)fenomen. Det där med helvetet var ju dock ständigt närvarande, men mer för andras del ("ni hamnar i helvetet") än andras ("vi TROR, kan be om förlåtelse och bli förlåtna)

erfarenhetsmässigt var många företagssamma, framåt och med bra självförtroende men också ganska lismande och inställsamma. Vet flera som lurat gamla på pengar, knullat runt och annat "ogudfruktigt". Men är det bara ni på insidan som får ha åsikt i frågan kanske?