2022-11-03, 18:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det ryktas även om att det är en fälla och att ryssarna inte alls lämnar.
Ja, förstärkningar och förnödenheter ska flygas in med helikopter. Ryssarna ska upprätta en gigantisk luftbro som förser Kherson med allt dom behöver. Mästerplanens arkitekt är ingen annan än Herman Göring.
Citera
2022-11-03, 18:13
Medlem
Hur pålitlig är den ryska tankesmedjan Meduza? Sägs vara neutral. De har gett intressant uppgifter på ryska förluster
Citera
2022-11-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Reser du runt i jobb och pratar om kriget i Ukraina är du inte särskilt professionell. Like lite som man åker runt och pratar om Trump och covid-vaccin. Vi som vet hur det ligger till är som regel tillräckligt smarta för att inte säga vad vi tycker i ovan nämnda när någon på jobbet tar upp det efter att ha läst Aftonbladet och tittat på svt.

De flesta man möter i dagens Sverige och Europa utbrister spontant i ett fördömande av Ryssland.
Det anses inte politiskt eller polariserande som att säga nåt om tex Trump.

Sorry. Du kan ju inte veta hur det fungerar i väst
Citera
2022-11-03, 18:16
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Reser du runt i jobb och pratar om kriget i Ukraina är du inte särskilt professionell. Like lite som man åker runt och pratar om Trump och covid-vaccin. Vi som vet hur det ligger till är som regel tillräckligt smarta för att inte säga vad vi tycker i ovan nämnda när någon på jobbet tar upp det efter att ha läst Aftonbladet och tittat på svt.

Dumheter. Jag har jobbat med samma kunder i åratal och klart som fan att vi snackar om allt möjligt när vi klarat av arbetet och går ut och tar en öl på kvällen. Vi pratar invandring, Trump, vaccin, och allt möjligt mellan himmel och jord. Ingen blir upprörd eller grinar om man tycker olika. Det är bara på nätet som folk är känsliga och gråter.

Som sagt, ingen stödjer pruttan och hans lilla tredagarskrig.

Jag gissar att det är det du är arg över egentligen.
Citera
2022-11-03, 18:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, gruppen som inte röstade "ja" var större.

Gruppen soffligare var mycket större på Krim än i Ukraina och jag har svårt att tro att det skulle bero på att de var latare eller inte hade tid att gå och rösta. Det berodde givetvis på att de inte var intresserade av att Ukraina skulle lämna Sovjetunionen, eller intresserade av ukrainsk politik öht.

"Gick med" är vilseledande formulerat. Omröstningen hade ingenting att göra med Krims status som autonom delrepublik inom Ukraina.
Mycket större är en överdrift.

ca 80% vid valet för att lämna sovjetunionen och 60% för att vara med och bilda en självständig stat.

Nej, det är inte vilseledande då det var precis det som valet handlade om.
Citat:
The December 1 ballot on Ukrainian independence asked citizens: “Do you support the declaration of Ukrainian independence?” The responses were: “Yes, I endorse it” or “No, I do not endorse it.
https://www.csce.gov/sites/helsinkicommission.house.gov/files/120191UkraineReferendum.pdf
Citera
2022-11-03, 18:18
Medlem
leachs avatar
Lite Ukrainsk pang pang.

Ukrainian amphibious assault ship Yuri Olefirenko fires from WM-18 airborne MSZV at land positions of the occupiers
The range of the WM-18 is 9.6 km.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1588217861079986176
Citera
2022-11-03, 18:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Samtidigt varnas det för att det kan vara ett bakhåll,

https://twitter.com/ChristopherJM/status/1588152800856473602?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1588152800856473602%7Ctwgr% 5E00edcfe34e6da0f2ca98004c6c2872deb4359966%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fpublisher.direkt.ifra gasatt.se%2Fbroadcast%2F9da7403a-e62b-4235-b5ce-6310a9627 9d3
Hur skulle det bakhållet se ut isf?? Känns helt osannolikt ju. Röda Arméns förluster vid Kherson är ju redan enorma så att de skulle vilja starta en strid inne i Kherson känns ju helt osannolik. Inte omöjligt men känns inte speciellt sannolikt att ryssen skulle kunna tänka ut ett bakhåll som de skulle tjäna nåt på. Jag tror snarare att allt kommer att gå helt åt helsike för Röda Armén norr om Dnipro. Fullständig kalabalik snart!!
Citera
2022-11-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
https://www.svd.se/a/Xbjpoo/svart-att-satta-ihop-ett-mischmasch-av-forband

Rapporter om fylla, slagsmål och dödsskjutningar sipprar ut från den ryska mobiliseringen av nya soldater till kriget i Ukraina. Militärexperter utvecklar hur svårt det är att sätta ihop ett ”mischmasch” av förband.

Allt går enligt plan säger Putin.

Lägg till att de är tvångsrekrytade omotiverade och inte tror på idén.

Kommer inte att fungera.

1. Det är nog som så att 99% av "informationen" om den hemska Ryska mobiliseringen helt enkelt är bluff av intressen som inte vill ha värnpliktsförsvar i västvärlden och därför hittar på problem utöver bara krigspropaganda av typen "ryzzen är bajs, till den intagit eller jämnat Kiev med marken". Efter att något liknande inträffat kommer de att skrika "Bad Ruzzia and Ryzzen kommer" istället.

2. Bye-bye
Citera
2022-11-03, 18:25
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Lite Ukrainsk pang pang.

Ukrainian amphibious assault ship Yuri Olefirenko fires from WM-18 airborne MSZV at land positions of the occupiers
The range of the WM-18 is 9.6 km.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1588217861079986176

Hur ligger det till i antalet förlorade skepp på den Ukrainska sidan?

Tänkte om det fanns någon jämförelse Ukraina vs Ryssland.
Citera
2022-11-03, 18:28
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hur skulle det bakhållet se ut isf?? Känns helt osannolikt ju. Röda Arméns förluster vid Kherson är ju redan enorma så att de skulle vilja starta en strid inne i Kherson känns ju helt osannolik. Inte omöjligt men känns inte speciellt sannolikt att ryssen skulle kunna tänka ut ett bakhåll som de skulle tjäna nåt på. Jag tror snarare att allt kommer att gå helt åt helsike för Röda Armén norr om Dnipro. Fullständig kalabalik snart!!
Inte den blekaste få se om jag lyckas länka på rätt sätt nu

https://twitter.com/ChristopherJM/status/1588152800856473602?s=20&t=vLgjJIHFGq9gOg6RpV7iuQ

Citat:
Natalia Humeniuk, spokesperson for Ukraine's Southern Command, urges caution and says Russia's unusual maneuvers in Kherson might be a trap to lure in Ukrainian forces.
Citera
2022-11-03, 18:29
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Hur ligger det till i antalet förlorade skepp på den Ukrainska sidan?

Tänkte om det fanns någon jämförelse Ukraina vs Ryssland.

Har inte läst någonstans att Ukraina förlorat något. Å andra sidan har dom inte så mycket.
Citera
2022-11-03, 18:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Dumheter. Jag har jobbat med samma kunder i åratal och klart som fan att vi snackar om allt möjligt när vi klarat av arbetet och går ut och tar en öl på kvällen. Vi pratar invandring, Trump, vaccin, och allt möjligt mellan himmel och jord. Ingen blir upprörd eller grinar om man tycker olika. Det är bara på nätet som folk är känsliga och gråter.

Som sagt, ingen stödjer pruttan och hans lilla tredagarskrig.

Jag gissar att det är det du är arg över egentligen.
De som har en lite mer nyanserad bild av det här kriget sitter som regel tysta och vart får du ifrån att jag är arg. Jag har varit tyst i jobbsammanhang i runt 15 år då jag insett att människor som gått på medias propaganda är fullständigt meningslöst att säga emot. Dom kan inte tänka själva. Senast var det en prälle runt bordet som hävdade att Putin systematiskt bombade sjukhus för att det stod i Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in