2022-11-03, 17:30
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Föreskriver du ett annat dödssätt som godtagbart, då du upprepar just detta.
Mycket retorik nu.
Pompös och patetisk!

Pompös, patetisk eller ej:

Hur svårt ska det vara att svara på frågan: Hur kan det vara ok att döda spädbarn?

Jag tillskriver inget dödsstraff till spädbarn, eftersom det är mord att döda någon oskyldig, och spädbarn kan inte vara skyldiga till något brott.

Otroligt att du kränks så mycket, å dina spädbarnsmördares vägnar, att du begår ad hominem.
Senast redigerad av Sedelagen 2022-11-03 kl. 17:39.
Citera
2022-11-03, 17:32
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Öga för öga betyder att straffet ska motsvara brottet. Är du en skurk som kallar den satanistisk? Skurkar - ångerlösa skurkar - vill ju komma undan straff.

För vilket brott bestraffas spädbarn?
Citera
2022-11-03, 17:43
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Öga för öga, tand för tand gäller fortfarande och är en rättvis lag.

Att kristna inte bör utdöma detta beror på att vi är förlåtna i Kristus, och därmed frigivna från den skuld vi stod i till Gud under lagen.

Men lagen är inte tillämpbar här, det handlar om andra saker.

Uppenbarligen är ni som skriver under på Jesjas budskap mer upplysta än mig, för jag kan fortfarande inte se hur spädbarn kan vara skyldiga till något brott.
Citera
2022-11-03, 17:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Bibeln är gamla texter skrivna av barmhärtiga respektive obarmhärtiga människor. De empatiska och kloka förstår vad som kommer från Gud och vad som författats av hämndlystna och hatiska människor.

Profeternas böcker författades ofta långt efter deras död, av lärjungarna.
Citera
2022-11-03, 18:20
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Bibeln är gamla texter skrivna av barmhärtiga respektive obarmhärtiga människor. De empatiska och kloka förstår vad som kommer från Gud och vad som författats av hämndlystna och hatiska människor.

Profeternas böcker författades ofta långt efter deras död, av lärjungarna.

Tack för svaret, det verkar rimligt. Om jag förstår det rätt, utifrån svaren i tråden, så finns det inget konsensus om huruvida Bibeln är perfekt, hur den ska tolkas och hur delarna i den bör prioriteras. Jag vänder mig därför inåt, och söker Gud på det Kartesiska sättet. Nu ska jag hålla mig borta från FB pga att det väcker synd inom mig.
Citera
2022-11-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Tack för svaret, det verkar rimligt. Om jag förstår det rätt, utifrån svaren i tråden, så finns det inget konsensus om huruvida Bibeln är perfekt, hur den ska tolkas och hur delarna i den bör prioriteras. Jag vänder mig därför inåt, och söker Gud på det Kartesiska sättet. Nu ska jag hålla mig borta från FB pga att det väcker synd inom mig.
Du kanske skulle välja en mindre explicit avatar också så du inte väcker synd hos andra?
Citera
2022-11-03, 19:47
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du kanske skulle välja en mindre explicit avatar också så du inte väcker synd hos andra?

Tyckte hon var ett bra exempel på skönheten som Gud har givit mänskligheten. Nåväl, du har nog rätt. Försöker byta avatar.
Senast redigerad av Sedelagen 2022-11-03 kl. 19:51.
Citera
2022-11-04, 06:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Uppenbarligen är ni som skriver under på Jesjas budskap mer upplysta än mig, för jag kan fortfarande inte se hur spädbarn kan vara skyldiga till något brott.
Som jag skrev är det inte lagen om öga för öga som är verksam här. För enkelhetens skull är det lämpligt att hålla sig till en sak i taget.

Vad gäller verserna i Jesaja som du hänvisar till rör det den sista tiden då Gud rensar bort alla främmande folk från Israel.
Citera
2022-11-04, 08:23
Medlem
Citat:
Det är fäderna som straffas.

(FB) Bibeln: döda spädbarnen av Israels fiender!
Citera
2022-11-04, 10:42
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
Jag tror Guds ord. Jag tror inte Jesijahs ord; ordet av en man som uppmanar till mord av spädbarn. Hur verifieras det att någon "andas ut" skrift av Gud? Det kanske Platon också gjorde - hur vet du?
Nej. Boken Jesiah är i bibeln och är därför Guds ord. Platons verk är inte en del av bibeln.

Lyssnar du till hans röst?
Johannesevangeliet 10:25 Jesus svarade: "Jag har sagt det till er, men ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min Fars namn vittnar om mig. 26 Men ni tror inte, för ni hör inte till mina får. 27 Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. 28 Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand. 29 Min Far som gett mig dem[e] är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand. 30 Jag och Fadern är ett."

Bekänner du att Jesus Kristus är Gud i mänsklig form? Gud i kroppslig gestalt? Led på korset, begravdes och återuppstod tre dagar senare?

Citat:
Det finns så många falska profeter inom GT. Bar Kokhba skulle vara en "messias", men han misslyckades totalt och skapade bara mer blod och död när Hadrianus, en av de fem goda kejsarna, (med Guds vilja?) segrade över spädbarnmördarna.

Vilket brott är spädbarn skyldiga till menar du?
Jag refererade till detta i det tidigare inlägget.

Spädbarn har brutit emot Guds lag - Synd.

Romarbrevet 3:23
Alla har syndat och saknar härligheten från Gud,
Citera
2022-11-04, 11:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
"Synd är brott mot lagen" (1 Joh 3:4)
Citera
2022-11-04, 11:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Matteus 18:10 Sen till, att I icke förakten någon av dessa små; ty jag säger eder att deras änglar i himmelen alltid se min himmelske Faders ansikte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in