• 1
  • 2
2022-11-03, 16:33
Medlem
Jag har fått en tjänst på 65% med 25000 i månaden som lön, men har alltid varit timanställd innan så jag undrar för det första om det är lönen jag får för mina 65% eller vad jag skulle ha fått om jag jobbade 100%.

Jag undrar också hur mycket ob-tillägg det blir. Det har varit 100% på helger innan, men vad jag har förstått räknas det ut annorlunda när det är månadslön.
Citera
2022-11-03, 16:38
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oflahertie
Jag har fått en tjänst på 65% med 25000 i månaden som lön, men har alltid varit timanställd innan så jag undrar för det första om det är lönen jag får för mina 65% eller vad jag skulle ha fått om jag jobbade 100%.

Jag undrar också hur mycket ob-tillägg det blir. Det har varit 100% på helger innan, men vad jag har förstått räknas det ut annorlunda när det är månadslön.

Ja om du får 100% OB så räknar du ju din timlön som dubbel.
Vad jag hört så räknas inte en hel helg som OB Lördag brukar det vara OB efter typ kl 17.
Söndag däremot är 100% OB hela dagen.

Men då får du räkna ut din timlön först.
Plus att du även får räkna hur många timmar du jobbar OB.
Har du kollat med facket dom kanske kan hjälpa dig?

Din månadslön är ju som vanligt förutom att du får räkna om timmarna som du jobbar OB.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-11-03 kl. 16:41.
Citera
2022-11-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Ja om du får 100% OB så räknar du ju din timlön som dubbel.
Vad jag hört så räknas inte en hel helg som OB Lördag brukar det vara OB efter typ kl 17.
Söndag däremot är 100% OB hela dagen.

Men då får du räkna ut din timlön först.
Plus att du även får räkna hur många timmar du jobbar OB.
Har du kollat med facket dom kanske kan hjälpa dig?

Din månadslön är ju som vanligt förutom att du får räkna om timmarna som du jobbar OB.

Ja jag får nog göra med facket! Tack för svar
Citera
2022-11-03, 16:55
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ja jag får nog göra med facket! Tack för svar
Hoppas ändå att du förstod lite vad jag skrev.
Dvs jobbar du enbart söndagar hela dagen så kan du räkna din arbetstid dom dagarna som dubbel.
Men jobbar du på lördagar så är det bara tiden efter typ kl 17 som blir OB och beroende på hur många timmar efter tiden när OB börjar räknas så får du även räkna på det.

Röda dagar som exempelvis storhelger Julafton , Påsk, räknas ju också som 100% OB då det är Söndagar men sånt brukar ju stå i almanackan.
Ja börja med att skicka iväg ett mail till dom på facket.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-11-03 kl. 16:57.
Citera
2022-11-03, 16:56
Medlem
Det bör stå på avtalet vad din lön är? Annars kolla med arbetsgivaren.
Citera
2022-11-03, 16:59
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Det bör stå på avtalet vad din lön är? Annars kolla med arbetsgivaren.

Lönen har ju oflahertie skrivit i sitt inlägg vad den ligger på men frågan gällde ju OB.
Citera
2022-11-03, 17:04
Medlem
Citat:

Din månadslön borde vara 65% av 25 tkr, ob inte inkluderat.
Citera
2022-11-03, 17:08
Medlem
Citat:
Lönen har ju oflahertie skrivit i sitt inlägg vad den ligger på men frågan gällde ju OB.

Här kan man läsa angående tider och regler för OB

Handelsnytt
Citera
2022-11-03, 17:13
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Hoppas ändå att du förstod lite vad jag skrev.
Dvs jobbar du enbart söndagar hela dagen så kan du räkna din arbetstid dom dagarna som dubbel.
Men jobbar du på lördagar så är det bara tiden efter typ kl 17 som blir OB och beroende på hur många timmar efter tiden när OB börjar räknas så får du även räkna på det.

Röda dagar som exempelvis storhelger Julafton , Påsk, räknas ju också som 100% OB då det är Söndagar men sånt brukar ju stå i almanackan.
Ja börja med att skicka iväg ett mail till dom på facket.

Handels har väl 100% OB efter 12 på lördagar.
Citera
2022-11-03, 17:15
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Handels har väl 100% OB efter 12 på lördagar.
Ja du har nog rätt.
Jag förväxlade det kanske med en vanlig veckodag.
Poängen var dock att man får räkna då det endast är söndagar som har OB hela dagen.

Men här har vi lite mer information om tim löner då det kan skilja beroende på ålder och erfarenhet.
https://handels.se/pa-jobbet/lagstal...ativa-butiker/
Citera
2022-11-03, 17:16
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Din månadslön borde vara 65% av 25 tkr, ob inte inkluderat.
Lönen på 65% borde då bli 16250kr.
Citera
2022-11-03, 17:23
Medlem
Citat:

Handels har ett av de bättre avtalen inom obetsättning. Förutsätter att det är detaljhandel du blir anställd inom.
Måndag- fredag från kl 18.15- 20.00 är det 50%
Från kl 20.00 till 05.00 är det 70%.
Lördag - söndag från lördag kl 12.00 till söndag 100%.
Röda helgdagar är 100%
Aftondagar jämställs med lördagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här