2022-11-03, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Nja. Vad säger att hon inte dödades i skogen? Möjligen misshandlades i lägenheten, fraktades till skogen och dog där?
För stor risk helt enkelt, tror inte ens sekund på att det finns ens en droppe blod i vare sig lägenheten eller trappen, medvetslös KANSKE, men jag tror hon är stendöd
Citera
2022-11-03, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Har väldigt svårt att se att detta skulle ha varit planerat. Det är en sak att bära ut en kropp genom trapphuset i ett flerfamiljshus om man inte har något annat val. Men att medvetet välja en lägenhet i ett hus som dessutom är väldigt lyhört som brottsplats vore extremt korkat.

Det har ju förekommit teorier om att brottet ändå inte skett i lägenheten men det passar inte alls in med övrig fakta. De ljud som hördes, TT's cykel utanför lägenheten, att man kan placera JJ där kort efteråt genom grannen hon springer på osv.

Jag tror att de antingen gått hem till JJ utan några baktankar alls eller så har man tänkt sig att ge TT en näsbränna. Sen har bråket eskalerat och slutar med att TT blir bragt om livet.
+1 håller med i allt du skrev.
Dumpningen känns lite panikartad dessutom, det börjar väl ljusna runt 5-6-7? man vill ju inte ha ett lik i sin lägenhet direkt.
Citera
2022-11-03, 16:20
Medlem
Xedomes avatar
Grannen under säger flera intressanta saker om ljuden han hör från JJs lägenhet :
Dunsarna uppskattar han till vikt mellan 50-100 kg. De är höga, kraftfulla och det låter som om tyngden slängs mot golvet.

5-10 st. slag/sparkar riktas nära/mot dörren till vänster (höger inifrån - dvs. nära dörrhandtaget, får man förmoda)

Kvinnan som kommer ut i trapphuset, är inte som hon brukar vara; är stressad, håller i mobilen.

Kvinnan säger att en väninna är berusad. Att de festat, hon druckit, trillat i badrummet och att hon själv lagt väninnan i sängen.

Han ringer inte polisen, i avsaknad av skrik och rop på hjälp.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hor-grannen-beratta-om-de-hoga-dunsarna-fran-en-av-de-haktades-lagenhet
Senast redigerad av Xedome 2022-11-03 kl. 16:33.
Citera
2022-11-03, 16:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Inte omöjligt så klart, men detta är oxå väl kända trakter för JJ, enligt uppgift så ska hon även ha bott i trakterna tidigare. Men JJ la ju även ut en grep till salu på söndagen, som hon sålde åt hennes pappa, så jag tror att hon kört förbi fyndplatsen även på vägen till hennes far, kanske för att kolla så TT ligger kvar eller liknande? Eftersom man kan köra den lilla "omvägen" från Vetlanda till hennes far, utan att behöva vända eller något liknande.
Jag tror oxå hon kollat på söndagen, kanske var det en tillfällig plats? och att de/JJ skulle omplacera på måndagseftermiddagen när det mörknade men de hann bli gripna innan
Citera
2022-11-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseDacke
Om någon av de häktades föräldrar är pingstvänner, så hade jag satt in stöten där för att få den tjejen att börja snacka. En del ser Knutby och religiösa tokstollar framför sig när de tänker på pingströrelsen. Det är i allmänhet fel. De flesta pingstvänner är, låt vara för religiösa för ett sekulärt Sverige, mycket ordentliga, skötsamma och inte minst noga med sanningen. Om hennes föräldrar är den sortens pingstvänner som jag känner så kan de mycket väl få dottern att bryta samman och berätta. Men vet inte om förhörsledare får ta in föräldrarna på förhören.

Var det måhända så här de gjorde till slut? Jag vet inte, men någon skrev att en av hennes föräldrar hade fått träffa MH. Är inte ute efter att "få rätt", men intresserad av psykologin kring fallet.
Citera
2022-11-03, 16:23
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clansman20
En sak jag inte riktigt kan släppa i detta är det som händer när MGM går ut ur lägenheten på natten. Hon träffar då på grannen som försökt ringa på lägenhetsdörren tidigare på natten och MGM säger då att mamma ska komma och hämta henne för att köra till McD. Kan ju absolut vara en lögn för grannen men hon åker ändå med grannen till McD. Där träffar hon denna mystiska man i en röd(?) bil som hon pratar med innan hon åker tillbaka med grannen till lägenheten. Skulle det kunna vara så att denna mystiska man är "mamman" som skulle skjutsa henne till McD från början? Det har ju spekulerats i om dom var själva eller inte men här kanske det finns en rimlig koppling till att det EVENTUELLT var någon ytterligare person involverad i själva transporten.

En sak jag inte kan fatta är varför ringer man sin mamma på fyllan mitt i natten för att man behöver mcdonalds? Är det vanligt i mindre orter? Känns väldigt konstigt. min mamma hade sagt cykla eller gå dit du är 29 år gammal.
Citera
2022-11-03, 16:26
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag håller inte med. Har man det minsta lilla rättsmedvetande eller samvete så försöker man inte dölja en fruktansvärd olycka där någon omkommer för att försöka slippa straff. Nej att de fraktade bort och gömde undan kroppen tyder på att det var ett mord, oöveröverlagt eller inte.

Av allt att döma är ju gärningspersonen (eller personerna) empatistörda på ett eller annat sätt och då ser de nästan enbart till sitt eget välbefinnande. Sedan måste man även lägga till rädslan för att behöva sitta många år i fängelse när man vill ha det kul medan man är ung. Så jag förstår hans resonemang ifråga om den typen av personer.
Citera
2022-11-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag håller inte med. Har man det minsta lilla rättsmedvetande eller samvete så försöker man inte dölja en fruktansvärd olycka där någon omkommer för att försöka slippa straff. Nej att de fraktade bort och gömde undan kroppen tyder på att det var ett mord, oöveröverlagt eller inte.

Sant. Dessutom bör de flesta, även tonåringar, intuitivt förstå att det är oerhört svårt att gömma undan en kropp och komma undan med mord.
Som GM "tampas" du t ex med milsvida digitala fotavtryck, i kanaler du inte visste fanns och spårhundar så känsliga att de kan läsa och värdera enskilda molekyler i atmosfären. Lägg där till engagemanget från tusentals människor (när det inte rör gängkriminella offer) - och det är nästan alltid bara en tidsfråga..
Citera
2022-11-03, 16:32
Medlem
linn_rosss avatar
Jag tror att hon dog på samma ställe som kroppen hittades på.
Tror att de har kört ut henne dit samma natt (därav brottsmisstanke människorov).
Verkar krångligt att de 2 tjejerna skulle klara av att flytta en död kropp från lägenheten utan hjälp (vilket de inte verkar ha fått i om att de inte misstänker någon annan.
Dunsarna i lägenheten tror jag kommer av att bråket startade i lägenheten sen har de tvingat med sig henne ut i bilen.
Polisens kartmönster av bilen har lett dom till platsen (tips som inkommit). Mobilerna har ju med största sannolikhet legat i lägenheten.
Eller så har en av tjejerna pratat och berättat ungefär var de lämnade henne. Hon har säkert sagt att hon levde när dom lämnade henne där.
Varför ändras inte brottsmisstanken till mord/dråp nu när hon är hittad död?
Citera
2022-11-03, 16:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Grannen under säger flera intressanta saker :
Dunsarna uppskattar han till vikt mellan 50-100 kg. De är höga, kraftfulla och det låter som om tyngden slängs mot golvet.

5-10 st. slag/sparkar riktas nära/mot dörren till vänster (höger inifrån - dvs. nära dörrhandtaget, får man förmoda)

Kvinnan som kommer ut i trapphuset, är inte som hon brukar vara; är stressad, håller i mobilen.

Kvinnan säger att en väninna är berusad, trillat i badrummet. Att de festat, hon druckit, trillat i badrummet, och att hon själv lagt väninnan i sängen.

Han ringer inte polisen, i avsaknad av skrik och rop på hjälp.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hor-grannen-beratta-om-de-hoga-dunsarna-fran-en-av-de-haktades-lagenhet

Samma granne säger i en podd att ljudet kommer från J.J. badrum och att han vet det då hans badrum ligger rakt under hennes. När han är uppe och knackar på hör han ljud igen och det kommer från vänster sida om dörren där badrummet ligger.

Om man slår på insidan av ett badkar låter det rätt mycket, blir som en resonanslåda, ett dunkande ljud?
Citera
2022-11-03, 16:37
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Samma granne säger i en podd att ljudet kommer från J.J. badrum och att han vet det då hans badrum ligger rakt under hennes. När han är uppe och knackar på hör han ljud igen och det kommer från vänster sida om dörren där badrummet ligger.

Om man slår på insidan av ett badkar låter det rätt mycket, blir som en resonanslåda, ett dunkande ljud?

Oj. Riktigt illa.
Citera
2022-11-03, 16:38
Medlem
skogslugnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linn_ross
Jag tror att hon dog på samma ställe som kroppen hittades på.
Tror att de har kört ut henne dit samma natt (därav brottsmisstanke människorov).
Verkar krångligt att de 2 tjejerna skulle klara av att flytta en död kropp från lägenheten utan hjälp (vilket de inte verkar ha fått i om att de inte misstänker någon annan.
Dunsarna i lägenheten tror jag kommer av att bråket startade i lägenheten sen har de tvingat med sig henne ut i bilen.
Polisens kartmönster av bilen har lett dom till platsen (tips som inkommit). Mobilerna har ju med största sannolikhet legat i lägenheten.
Eller så har en av tjejerna pratat och berättat ungefär var de lämnade henne. Hon har säkert sagt att hon levde när dom lämnade henne där.
Varför ändras inte brottsmisstanken till mord/dråp nu när hon är hittad död?

Varför skulle det vara krångligt?

Det är ju snarare betydligt svårare att få med sig en levande person än en död sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in