2022-11-03, 13:12
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Du tjatar om allt möjligt off-topic men vill inte svara på din egen fråga om frihetstörstande folk även har rätt till sin frihet i orchernas Ryssland. Eller har inte ryssarna rätt att välja sina egna ledare? Konstigt att du är så oroad över att det välbeställda Europa saknar frihet när man som ryssen inte ens får rösta om vem som ska få leda deras land. Du pratar om "frihet" och försvarar Putins diktatur och angrepp på andra fria nationer.

För mig får gärna vilka regioner som helst rösta för utträde. Finns kanske en handfull som skulle vara intresserade av att begära utträde ur den Ryska federationen. Tyvärr är separatism inte populärt någonstans i världen, inte heller i Ryssland.
Citera
2022-11-03, 13:14
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
FYI, Sovjetunionen upplöstes för mer än ett kvarts sekel sedan och finns inte längre.
Nu försöker du förvirra i frågan- vi talade om den folkrätt som stiftades efter det stora kriget. Där fastslogs att separatism skall hanteras som inrikes problem med allt av vad det nu kan innebära. Sovjetunionen var mycket angelägen kring detta- vad har därefter sovjetunionens upplösning att skaffa med detta- menar du då att folkrätten inte skall gälla och att Ryssland kan plocka ur enskilda bitar vid givet tillfälle.

''Idag skall Tjetjenien bombas för det har vi rätt till. Imorgon skall separatister i Ukraina stödjas och Ukraina får inte bekämpa dessa''

Du är en mycket oärlig skribent- och håller allt mitt förakt.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-11-03 kl. 13:26.
Citera
2022-11-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag är som Scott Ritter i frågan.
Han ser det som ren logik att inte stödja kriget.
Det gör jag också.

PeddoRitter och du i samma båt? Vill man ens ihopkopplas med den karln?
Citera
2022-11-03, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
befolkningen är kassan och instutitionen du får dina spelmarker ur.
det är även de som avgör om där ens ska finnas någon plats att leka med sina spelmarker på.

fråga landsförädaren Viktor Janukovytj.

Putin har ju ett annat upplägg, men det är ju skilland på länder... och folk...
Nix, befolkningen i ett land är inte subjekt inom modern internationell lag, de är ofta i praktiken det alibi regeringen kan använda för att skaffa sig fördelar.
Citera
2022-11-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nix, befolkningen i ett land är inte subjekt inom modern internationell lag, de är ofta i praktiken det alibi regeringen kan använda för att skaffa sig fördelar.

Är det för att du inte vet den teoretiska såväl som praktiska skillnaden på en diktatur och en demokrati?
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
För mig får gärna vilka regioner som helst rösta för utträde. Finns kanske en handfull som skulle vara intresserade av att begära utträde ur den Ryska federationen. Tyvärr är separatism inte populärt någonstans i världen, inte heller i Ryssland.
Ok. Nu börjar vi komma någonstans (eller det är iaf konsekvent). Vill du förvägra de frihetstörstande ryssarna att få välja sina egna ledare då? Borde inte Putin utlysa val där han automatiskt kliver åt sidan eftersom han redan suttit i 4 - 5 mandatperioder? Kanske tillåta fri media där väst inte beskrivs som nazister och satanister. Kanske folket kan få vara med och bestämma om det ska bli några specialoperationer? Det är ju trots allt de som förväntas dö. Det låter som riktig frihet tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Ukraina ligger lågt i dessa index fyi. Men det visste du väl redan.

Och Ryssland ligger mycket lägre. Men det visste du väl också redan.
Citera
2022-11-03, 13:18
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Nu försöker du förvirra i frågan- vi talade om den folkrätt som stiftades efter det stora kriget. Där fastslogs att separatism skall hanteras som inrikes problem med allt av vad det nu kan innebära. Sovjetunionen var mycket angelägen kring detta- vad har därefter sovjetunionens upplösning att skaffa med detta- menar du då att folkrätten inte skall gälla och att Ryssland kan plocka ur enskilda bitar vid givet tillfälle.

Idag skall Tjetjenien bomba för det har vi rätt till. Imorgon skall separatister i Ukraina stödjas och Ukraina får inte bekämpa dessa.

Du är en mycket oärlig skribent- och håller allt mitt förakt.

Länka dessa påstådda konventioner i klartext så ska vi detaljgranska dem.

Du känner alltså inte till att det finns totalitära stater som vill utöva kontroll över helt eller delvis autonoma republiker/nationer och inkorporera dem i sin statsbildning? Utan att kunna åberopa artikel 51 om självförsvar som Ryssland gjort.

Att du föraktar mig gör mig bara ännu mer motiverad. Då vet jag att jag är sanningen på spåren. Du simmar bara med mainstream.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-11-03 kl. 13:21.
Citera
2022-11-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag menar alltså att alla "nyheter" vi får ta del av är levererade av Ukrainska eller pro-Ukrainska källor som en del av propagandakriget mot Ryssland. Om ryska militären och ryska folket ständigt matas med fejkade rapporter om hur dåligt det går i kriget kanske moralen sviktar till slut.

Ryssarna i Ryssland känner sig trygga.
Enligt deras rapporter så är det bara Ukraina som lider av förluster.

Hade ryssarna läst västmedias förlustsiffror så hade ryska folket reagerat med råge.
För annars är de både blinda och korkade och det är de väl inte, eller hur?

För de har väl samma röst i sitt land som vi i väst?
Citera
2022-11-03, 13:22
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Självbestämmande kan omfatta individens eget beslut, exempelvis hör abortfrågan till sådant och genusgrejor- om en kille eller tjej vill bära klänning eller inte.

Va fan snackar du om? Jag pratar om folkligt självbestämmande inte genusfrågor och abort.

Rätten till självbestämmande uttrycks i FN-stadgan (artikel 1 (2) och 55 samt kapitel XI och XII). Alla folk har rätt till självbestämmande. I kraft av den rätten bestämmer de själva sin politiska status och råder själva över sin ekonomiska, sociala och kulturella utveckling.

Citat:
Folkrättsexpert skulle kunna var jag- eller fyllot eller vem som helst... ändå har internationella samfundet beslutat sig för att de enskilda nationerna själva bestämmer inom sin egen förvaltning, vill de bekämpa separatism; Gör då det. Om inte släpp aktuellt område fritt- eller skit i det med. Det egna landets styrelse bestämmer ensamt kring allt detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Secession_(politik)

Det går alldeles utmärkt att bryta sig ur en annan stat. Det strider mot suveränitetsprincipen, men det finns ju ingen entydighet i frågan.

Enligt montevideokonventionen behövs följande:

-en permanent befolkning
-ett definierat territorium
-en regering
-kapacitet att ingå relationer med andra stater
Citera
2022-11-03, 13:24
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Länka dessa påstådda konventioner i klartext så ska vi detaljgranska dem.
Ähh- att jag länkar FN's stadgar, deras skrivelser och tillägg vore meningslöst med tanke på hur du tolkar given text- du förstår ändå inte vad som sägs utan lägger in dina lögner istället.
Citera
2022-11-03, 13:26
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nu finns det också statistisk över ukrainska förluster. Tidigare har vi bara sett grafik över ryska förluster:

https://mobile.twitter.com/demolition2060/status/1588093856897290240

Ja, det är stora förluster. Hoppas man efter att ha kört ut ryssarna orkar tillverka nya torktumlare/diskmaskiner och kylskåp.

Hade inte sett kartan på ett par dagar, wow. Ukrainska soldater är duktiga på att ta mark över stora delar av fronten. 🙂👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in