2022-11-03, 13:04
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Jag är inte ansvarig för din fortbildning. Det finns mängder med demokrati-index på nätet till att börja med.

Ukraina ligger lågt i dessa index fyi. Men det visste du väl redan.
Citera
2022-11-03, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Fast Sverige tillät ju en folkomröstning om att Norge ska få lämna unionen. Varför tillåter inte Spanien en folkomröstning i Katalonien, eller varför tillåter inte Ukraina Krim att ha en folkomröstning om utträde?
Stämmer, och varken Israel (1948) eller Bangladesh (1971) bildades heller på ett sätt som stämmer med den där föregivna normen att "avknoppande till en ny stat kan bara ske genom diplomatiska förhandlingar och frivilligt godkännande av den stat som tidigare behärskade området".

Bangladesh (tidigare Östpakistan) gjorde revolt mot Västpakistan och fick snart hjälp av Indien; de senare intervenerade i kriget och tog flera tusen västpaki-krigsfångar som gisslan. Västpakistan gick med på ett fredsavtal där man släppte östdelen, i stort sett med en pistol mot huvudet från Indiens sida.

Israel hade fått autonomi sida vid sida med palestinierna genom FN 1948, men man expanderade snabbt (via krig) de gränser FN hade satt och tvingade till sig nya gränser som varken FN eller den tidigare kolonialmakten UK hade godkänt. Israels bildande är inte legit utifrån modern "international law" trots att det kanske kan sägas ha varit historiskt nödvändigt.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-11-03 kl. 13:10.
Citera
2022-11-03, 13:05
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Länka källa! Det finns ingen dementi angående att vapen från Ukraina nått kriminella i Sverige och Finland.
Jo det är bara att googla!
Citera
2022-11-03, 13:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Det behöver man inte bry sig över.
Det viktiga är att man offrar sig för sin landsfader Putin som inte ens gjort lumpen.
Olga är säkert nöjd att det är bara hennes son som kommer hem i en kista för Putins skull.
Jag menar alltså att alla "nyheter" vi får ta del av är levererade av Ukrainska eller pro-Ukrainska källor som en del av propagandakriget mot Ryssland. Om ryska militären och ryska folket ständigt matas med fejkade rapporter om hur dåligt det går i kriget kanske moralen sviktar till slut.
Citera
2022-11-03, 13:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Tramsa är just det du gör nu. Ja ok, ge alla ryska småstater och Krim självständighet, och "ge" Katalonien och Skottland självständighet när ni ändå håller på. Det vore bra.

Fast först är det kanske bäst att man röstar. Hoppas FN vill övervaka dessa bara, annars blir det väl inget utav det hela
Du tjatar om allt möjligt off-topic men vill inte svara på din egen fråga om frihetstörstande folk även har rätt till sin frihet i orchernas Ryssland. Eller har inte ryssarna rätt att välja sina egna ledare? Konstigt att du är så oroad över att det välbeställda Europa saknar frihet när man som ryssen inte ens får rösta om vem som ska få leda deras land. Du pratar om "frihet" och försvarar Putins diktatur och angrepp på andra fria nationer.
Citera
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Folkrättsexperter har just kritiserat stater för att försvåra separatism. Det finns något som kallas principen om självbestämmanderätt.
Självbestämmande kan omfatta individens eget beslut, exempelvis hör abortfrågan till sådant och genusgrejor- om en kille eller tjej vill bära klänning eller inte.

Folkrättsexpert skulle kunna var jag- eller fyllot eller vem som helst... ändå har internationella samfundet beslutat sig för att de enskilda nationerna själva bestämmer inom sin egen förvaltning, vill de bekämpa separatism; Gör då det. Om inte släpp aktuellt område fritt- eller skit i det med. Det egna landets styrelse bestämmer ensamt kring allt detta.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Om Ryssland lät Tjetjenien rösta om självständighet skulle det vara mycket svårare för Ukraina att neka Krim en motsvarande omröstning....

Varför det? Vad har Ukraina för intressen i Tjetjenien? Bättre vore väl om alla annekterade regioner i Ukraina fick rösta, sen respekterar man utfallet.
Citera
2022-11-03, 13:08
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att Nordkorea är demokratiskt.

Så det du säger är att nivån av valdetagande inte är en relvant eller ens vettig utgångspunkt för att mäta nivån av demkorati/demokratiproblem?

för nordkorea har exceptionellt högt valdeltagande, för sverige är väll närmare än totalitär diktatur än 100% röstande nordkorea... eller?

Citat:
Jag använde det som ett exempel på att högt valdeltagande inte behöver vara något positivt ur demokratisynpunkt. Jag gjorde det eftersom du prompt ville likställa Nordkorea med Ryssland. Ryssland har hälften av valdeltagandet som Nordkorea har. Ett abnormt högt valdeltagande är ju mer suspekt än Rysslands 51%. Så där fallerar din linkelse.

så både högt och lågt valdeltagande är negativt ur demokratisynpunkt.

vi ska se om du är vassare än en 11åring nu när vi går tillbaks till mitt objektivt enkla konstaterande.

Att INTE rösta är (även det) en demokratisk rättighet.

Överrens? (mitt tipp är att bara svara ja/nej, så behöver du inte göra dig själv till enfaldigt åtlöje och shitposta sönder tråden i 2h till)
Citera
2022-11-03, 13:08
Medlem
Citat:
Folkrättsexperter har just kritiserat stater för att försvåra separatism. Det finns något som kallas principen om självbestämmanderätt.
Japp, men den är i praktiken närmast bakbunden inom den moderna kodifierade internationella rätten. Regeringen i en stat har 100 spelmarker, befolkningen tillerkänns inga.
Citera
2022-11-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Om du nu hatar USA så mycket varför flytta du dit men inte till Ryssland när det blev för jobbigt att bo kvar i Sverige?

(FB) Blev erbjuden heltidstjänst utomlands och kommer nu lämna Sverige helt

Jag är som Scott Ritter i frågan.
Han ser det som ren logik att inte stödja kriget.
Det gör jag också.
Citera
2022-11-03, 13:11
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Varför det? Vad har Ukraina för intressen i Tjetjenien? Bättre vore väl om alla annekterade regioner i Ukraina fick rösta, sen respekterar man utfallet.

Vis-a-vis, varför ska Ryssland tillåtas ha ett sådant intresse i Ukraina att de kan annektera och tvinga fram folkomröstningar där? Ryssland kunde ju bara respekterat Euromaidan som en intern angelägenhet, med samma logik.
Citera
2022-11-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Japp, men den är i praktiken närmast bakbunden inom den moderna kodifierade internationella rätten. Regeringen i en stat har 100 spelmarker, befolkningen tillerkänns inga.

befolkningen är kassan och instutitionen du får dina spelmarker ur.
det är även de som avgör om där ens ska finnas någon plats att leka med sina spelmarker på.

fråga landsförädaren Viktor Janukovytj.

Putin har ju ett annat upplägg, men det är ju skilland på länder... och folk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in