2022-11-03, 10:39
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Har väldigt svårt att se att detta skulle ha varit planerat. Det är en sak att bära ut en kropp genom trapphuset i ett flerfamiljshus om man inte har något annat val. Men att medvetet välja en lägenhet i ett hus som dessutom är väldigt lyhört som brottsplats vore extremt korkat.

Det har ju förekommit teorier om att brottet ändå inte skett i lägenheten men det passar inte alls in med övrig fakta. De ljud som hördes, TT's cykel utanför lägenheten, att man kan placera JJ där kort efteråt genom grannen hon springer på osv.

Jag tror att de antingen gått hem till JJ utan några baktankar alls eller så har man tänkt sig att ge TT en näsbränna. Sen har bråket eskalerat och slutar med att TT blir bragt om livet.

Jag tycker också det låter mest troligt. Verkar helt galet att locka T till lägenheten för att planerat mörda henne där. Bråk som gått överstyr tror jag.
Citera
2022-11-03, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Sett ur JJs perspektiv, varför tackade hon ja till McDonalds-skjutsen? För hennes intention var naturligtvis inte att besöka McDonalds, det var ju bara en borförklaring till varför hon hade lämnat lägenheten när grannarna stötte på henne på våningen under.

Hon kan inte sett en plötsligt möjlighet till alibi - En halvtimme iväg från lägenheten utgör ju inget alibi. Hon måste dessutom varit orolig att MH skulle fucka upp på något sätt om hon försvann en stund, JJ ville nog helst inte åka, utan fixa det som behövde fixas i lugn och ro, samt hålla MH vid stabilt kynne så hon inte röjde dem i ett svagt ögonblick.

Hon måste ha tänkt att det skulle uppfattas som misstänksamt av någon anledning att tacka nej. Och hon visste kanske att grannarna annars skulle hålla utkik från fönstret, vilket innebär att hon hade tvingats vänta utanför(för syns skull) på en mor som aldrig skulle dyka upp.

Enklare då att bara tacka JA kanske hon ansåg. Efter erbjudandet om skjuts borde väl JJ snabbt sprungit upp till lägenheten för att informera MH om att hon skulle iväg till donken? Detta skulle vara intressant att fråga grannen om. Han borde kommit ihåg om JJ snabbt sprang upp till sig medan han typ satte på sig jackan och stoppade på sig bilnycklarna.
Det var precis det hon gjorde. Gick upp alltså. Vad hon gjorde då skulle vara intressant att veta. Om hon kanske sa till MH att hon blivit avbruten. I hennes eventuella plan få undan cyckel och mobil. Och hon måste på donken. Minns inte exakt vad hon sa när hon gick upp. Till grannen, medans han klädde sig. Måste lyssna på pooden igen. Men hade hon varit smart då hade hon lämnat tt's mobil i lägenheten och inte tagit med den på mcd turen. Tur att hon inte var så pass smart. Jag tyckte podden var bra och spännande. Men jag hoppas att det inte kommer påverka utredningen att få dom fällda. När sådant kommer fram i förväg, av folk som antagligen kommer vittna i kommande rätte gång. 🙂
Citera
2022-11-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Nja. Vad säger att hon inte dödades i skogen? Möjligen misshandlades i lägenheten, fraktades till skogen och dog där?

Borde ha lämnat ymnigt blodspår. Hade hon levt hade hon kunnat göra väsen av sig i trappan. Allt talar för att hon strypts i lägenheten.
Citera
2022-11-03, 10:41
Medlem
Citat:
En rättsmedicinsk obduktion kommer att ske nästa vecka för att fastställa dödsorsaken.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-misstankarna-mot--gripna-kvinnorna-har-starkts/

Hur är det, ni som är mer uppdaterade på detta. Kommer dödsorsaken ut innan FUP eller hålls det skyddat tills den släpps?
Citera
2022-11-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Inte omöjligt så klart, men detta är oxå väl kända trakter för JJ, enligt uppgift så ska hon även ha bott i trakterna tidigare. Men JJ la ju även ut en grep till salu på söndagen, som hon sålde åt hennes pappa, så jag tror att hon kört förbi fyndplatsen även på vägen till hennes far, kanske för att kolla så TT ligger kvar eller liknande?

Korkat så kvar i en immig bil.
Citera
2022-11-03, 10:43
Medlem
Vad kan de betyda att brottsrubriceringen inte ändras trotts att man hittat T död?

Har de å göra med att dom inte hållt nå nya förhör med tjejerna efter att kroppen hittades?
Citera
2022-11-03, 10:43
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Vad kan de betyda att brottsrubriceringen inte ändras trotts att man hittat T död?

Har de å göra med att dom inte hållt nå nya förhör med tjejerna efter att kroppen hittades?

Att man inte vet dödsorsak skulle jag gissa på.
Citera
2022-11-03, 10:44
Medlem
ozyrecons avatar
Har det kommit fram i tråden var fyndplatsen, alltså ungefärliga koordinater?
Citera
Medlem
Ny artikel på expressen

https://www.expressen.se/nyheter/sparen-i-skogen-efter-att-tove-hittats-dod-/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukLuxLars
Borde ha lämnat ymnigt blodspår. Hade hon levt hade hon kunnat göra väsen av sig i trappan. Allt talar för att hon strypts i lägenheten.
Så man kan inte få ett slag mot huvudet som gör att man tuppar av, utan att det lämnar blodspår..?Hmm… Hon kan också ha drogats. Min poäng var att platsen för dödsfallet inte är känd ännu och det är därför lätt att dra förhastade slutsatser. De kan visst ha hittat blod, det vet vi inte heller, och det betyder i så fall fortfarande inte att det är samma sak som att hon dog på samma plats.
Citera
2022-11-03, 10:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med nyckelplats kan de mena en plats som redan fått stor uppmärksamhet, kanske McD eller dyl. Eller så kallar de platsen nu nyckelplats eftersom övervakningsfilm hittats där.

Vid McD så finns kamera vid McDrive (som bör filma ganska tajt i ”kön” till luckan, sitter uppe under hörnet av taket) och enligt skyltar även på tankstället St1 bortanför parkeringen vid McD. Alltså bortom där JJ ka ha stannat och pratat med någon.

Vad gäller kameraövervakning så har Vetlanda runt 11 bensinmackar i olika storlek. Jönköping med runt 10 ggr större befolkningsmängd har 17.

Många mackar per capita i Vetlanda alltså. Kollade siffran nu men när jag snokade runt i Vetlanda så slog det mig att här är ju tusan mackar överallt.

Sen vad gäller fyndplatsen så kan man ju ha olika teorier om hur den hittats.

En teori kan vara att kurvan för tjejernas okunskap hur mobiltelefoner loggar deras ”rörelsemönster(polisens ord i pressträff) till slut mötte kurvan där polisen efter en vid tid fick loss dessa koordinater ur mobilerna. Kanske först när NOA klev in med ”spetskompetens” (polisens ord igen från igår).

Det enda(?) andra sättet att kartlägga någons rörelsemönster är en spaningsgrupp som följt flickorna och det ska det inte ha funnits så mycket tid för. Och då skulle ju fyndet skett tidigare.

Nu ser det ut som att detta kan klaras upp. En klen tröst men då får vi ändå facit i hand. Jag blir glad om de jobbat proffsigt med det tekniska inför fyndplatsen men som sagt tjejernas okunskap är nog det som satte nålen på kartan här.

Ok, så ska jag tolka det som att du tänker att tjejerna har ställt in mobilerna på typ flygplansläge eftersom man ändå har kunnat följa deras rörelsemönster? Något sådant?

Jag tänkte kanske att man kanske kunnat följa tjejernas rörselsemönster under stora delar, men kameran har kanske ändå kunnat fånga upp bilen på något ställe, där man kunnat se bilen åka åt ett håll en viss tid, och tillbaka till Vetlanda en viss tid. Därefter finns rörelsemönstret någorlunda ihoppusslat precis som innan utfarten. Iaf har det knappast funnits tid till att dumpa en kropp. Den teorin har jag nu släppt.

Det verkar dock som att lösningen kommit in strax innan fyndet av kroppen, så din teori låter som det mest sannolika och kameran hjäpte kanske till men var inte avgörande på något sätt.

Det måste verkligen ha varit någon stark indikation från start som har gjort att man så tidigt tog in tjejerna, kopplade in NOA och har arbetat med så mycket resurser som man har gjort tills man hittade T*ove.

Nu hoppas jag att kroppen kan avlöja mer; om hur T*ove har bragts om livet.

Har följt falet om Beata till viss del, och där kunde man säkra två större blåmärken på ryggen och ena bröstet, trots att kroppen legat ute i en grop under en blandning av löv och jord i ca två månder.

Trots att vissa delar av kroppen blivit angripna av föruttnelse, hade andra delar som skyddats av kläder klarat sig bättre. Nu var det höst, liksom nu och alltså inte sommarväme.

Orsaken till att blåmärkena framträdde berodde på att kärlen i området var blodfyllda, till skillnad mot andra vävnader runt om.

Så jag tror att det finns en stor chans att T*ves kropp kommer att kunna visa tecken på våld, och kanske även dödsorsak om det t ex har varit strypning (märken efter strypsnara runt halsen, ev fraktur på tungbenet/strupbenet, kanske t om underhudblödningar från en stypning. De kraftiga dunsarna får mig att tänka på en kamp, där T antingen blivit nedbrottad eller man har slagit ned henne med tillhygge, men som hon kämpat mot. Drunkning skulle kunna vara ett alternativ, med tanke på att JJ själv nämnt badrummet och att ljuden enligt grannen kommit från vänster sida, där badrummet verkar vara beäget. Då ommer förstås det finnas tecken på drunkning i lungorna.

Nu har alltså tjejerna själva bidrgit till ett mycket, mycket starkt indicium.
Att ingen, inte ens MH verkar ha öppnat munnen, gör att man med förskräckelse får uppleva ett så osannolikt mord, att man inte trodde att något sådant kunde hända en till synes helt vanlig och ordningssam tjej i Sverige.

Inget verkar planerat, inte möjligen strax inpå, med tanke på alla spår.

Någon skrev igår (hittar det dock inte nu. Vem skrev detta??) att den tredje tjejen som var på förfesten hos JJ, skulle var den tjej som T*ove så ängsligt letade efter.

Det skulle kunna vara ett lockbete, eller värre. Jag tänker att kan det vara så att den tredje tjejen har hört av sig till T*ove och larmat om att JJ och MH verkat arga på T*ove, att de har haft någon plan?

Blev ett långt inlägg, försöker få ur mig min frustration och mina tankar. Hinner tyvärr inte lägga hela dagarna på att följa fallet (tråden sjukt lång).
Citera
2022-11-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Hur exakt position kan de få fram ?
Meter?

Tänk GPSen i bilen. Ja det handlar om fåtal metwr 😀👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto