2022-11-03, 06:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
"Malmbergs" på fronten och pengarna bakom gav dig ingen idee om hur det faktiskt ligger till?

Han kan nog mer än dig, redan nu.

... mer än du, inte dig. I övrigt har du nog rätt.
Citera
2022-11-03, 07:12
Medlem
Förbjud skiten är min första tanke. Men det är för att det hålls stora träffar i Trollhättan där dessa tyvärr är mer legister än schyssta ungdomar.
Men eftersom jag inte är insatt i frågan så låter jag andra bestämma.
Citera
2022-11-03, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Min erfarenhet är att väldigt få av a-traktorbarnen lär sig skruva.
Det är INTE så att det bara är motor-WT-barn som har a-traktor, det finns ca 50 000 ( femtio tusen ) registrerade a-traktorer i Sverige, det är av bekvämlighetsskäl de flesta har a-traktor.

Låt säga att alla dessa 50 000 lärde sig skruva, vad i hela helvete skulle vi göra med 50 000 nya bilmekaniker ?

Dessutom fylls det på med nya a-traktorbarn varje år, arbetsmarknaden skulle svämma över av mekaniker.

Inte min heller. Svårt att tro att det finns något samband mellan bilmekaniker och a traktorer.
Han jag känner som drivit ett Mekonomen i 40 år i Trollhättan lade nu ner för han fick inte tag i några bra mekaniker.
Citera
2022-11-03, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Inte min heller. Svårt att tro att det finns något samband mellan bilmekaniker och a traktorer.
Han jag känner som drivit ett Mekonomen i 40 år i Trollhättan lade nu ner för han fick inte tag i några bra mekaniker.

Han fick lägga ned pga att han inte betalar tillräckligt bra. I Trollhättan av alla ställen hittar du väl gräddan av mekaniker, men ingen vill arbeta under en mekonomen -franschise.
Citera
2022-11-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Han fick lägga ned pga att han inte betalar tillräckligt bra. I Trollhättan av alla ställen hittar du väl gräddan av mekaniker, men ingen vill arbeta under en mekonomen -franschise.

Ah, verkar tyvärr som om det är ont på bil-mekaniker även här tyvärr. Vet inte vilken verkstad det annars skulle jobbas inom. Finns inte så många.
Även den i lilla Edet mötte samma öde förra året.
Bara för att man gillar att röra vid en skiftnyckel och sin bil som föräldrarna hjälpt en köpa så tror jag inte att man utbildar sig till mekaniker.
Citera
2022-11-03, 08:38
Medlem
Om man har automat B-körkort (vilkor automat): Får man då köra manuella a-traktor bilar?!?

Någon som vet?

Jag förstår att det är bara 3 växlar på dessa A-traktor för resten är spärrade men ändå.
Citera
2022-11-03, 08:48
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Nu blandar du äpplen och päron, vi är många som ogillar både a-traktorer på allmänna vägar OCH för mycket MENA-invandrare. När a-traktorer blir förbjudna i rusningstrafik så kommer de bli mer accepterade, nu utgör de ett för stort störningsmoment för oss samhällsbärare.
Kausalitet mellan försämrat samhälle, A-traktorer och invandring. WT förstår inte att de är ungefär lika oönskade som MENA.
Citera
2022-11-03, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Om man har automat B-körkort (vilkor automat): Får man då köra manuella a-traktor bilar?!?

Någon som vet?

Jag förstår att det är bara 3 växlar på dessa A-traktor för resten är spärrade men ändå.

Borde kan man inte få. Men har man körkort så kör man väl inte a-traktor? Ta och ring det där samtalet så får du korrekt svar.
Citera
2022-11-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Tycker det är kul att svenska ungdomar i Swedistan har ett motorintresse i dagens trams-Sverige.

Enligt pk-fjollorna och vänsterfikusarna ska ju svenska ungdomar uppfostras till att bära kvinnokläder oavsett kön, sminka sig, ha källsortering som hobby och avguda kissblattar.

Det är bara fattiglappar/vänsterfikusar och miljöfjollor som stör sig på dagens svenska motorintresserade ungdom.

Samma människor som lipar över a-traktorer, brukar stå och applådera åt kissblattarna som kommer på en stulen cross från 1997, eldar bilar och bränner däck i en Audi RS6 med "bruuschurna" då är det "häftigt" och "rebelliskt" istället. Wahibi, Abdullah och Mahmoudi hyllas!

Men Adam, Linus och Johanna, som kör A-traktor och tävlar i Motocross på fritiden ska skämmas, och bekämpas!

Självklart ska invandringen nämnas även i en tråd som inte har nånting öht med invandringen att göra, det är ju trots allt flashback...

De flesta av oss tycker att det är kul att motorintresset lever vidare, men den dag du ligger bakanför en jävla lastbil som går 30 kmh där det inte går att köra om kommer du förstå att vi som är emot denna typ av A-traktorer är det mest av praktiska skäl.

Folk som ska gnälla om invandring i precis alla sammanhang framstår sällan som särskilt skarpa.
Citera
2022-11-03, 09:01
Medlem
Jag tycker det är helt otroligt att man få köra sådan tung lastbil som 15 åring. Men Sverige är ett väldigt udda land så det förvånar mig inte.
Citera
2022-11-03, 09:09
Medlem
MustMasters avatar
Det är väl med a-traktorer som det är med det mesta, hålls det på en rimlig nivå är det inget problem.
Nu när antalet a-traktorer ökat lavinartat ökar irritationen från övriga trafikanter och bevisligen även olyckorna. Att släppa ut 15-åringar på smala 70-90 vägar under rusningstrafik är ren idioti.

Antingen borde a-traktorer förbjudas helt eller så får de hålla sig på vägar där maxhastighet 60km/h gäller. Personligen föredrar jag det tidigare. Det finns mopeder, mopedbilar eller så får de vänta tills de fyllt 16 och ta körkort för lätt mc.

Alternativt kan man titta på hur frågan rörande mc-körkort har lösts.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer-och-rapporter/vag/korkort/tran-090_korkortsbestammelser_motorcykel.pdf
En stigande stege med start från en riktigt körskoleutbildning kanske inte är så dumt.
Citera
2022-11-03, 09:39
Medlem
Jag kommer få skit men....

Förut en gång för länge sen när jag var ung var det oxå stora lastbilar ungdomarna körde.
Och en del hade så dom kunde rycka spärren...
Dom kunde hantera sina fordon och visst blev det bus
( Varför kan inte en del av dagens uungdomar det?)

Idag är man betydligt äldre och nästan varje dag kommer jag ifatt en epa på vägen.
Irriterande?
Nej faktiskt inte för jag åker i god tid, kan vänta med att köra om vid bra tillfälle och dom håller sig så nära dikeskanten att jag blir orolig att dom ska dratta ner.

Det är bra med krav om vinterdäck, bilbälte och kurs för just 4 hjul.
Idag är det ju vanliga bilar som byggs om så lite högre krav är inte så dumt.
Däremot begriper inte jag hur en plastbil (moppebil) kan få köra 45 medans en plåtbil bara i 30??
Höj kraven på fordonen OCH höj tillåten hastighet.

Och till den stackars ungdomen som blivit uthängd för sin lastbil:
Snyggt ekipage!!
Rulla vidare och var rädd om både dig och andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in