2022-11-02, 21:38
Medlem
reedtowers avatar
Hur lång tid tar det att extrahera mobildata, att kartlägga rörelsen från specifka mobiler. Jag antar att polisen började kolla mobiler så fort mobilerna påträffades. Anar att en av de häktade har brytit ihop och berättat om platsen. Vi får kanske ordning på detta inom några dagar.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Blir ochså knepigt om båda skyller på varandra och man kan inte bevisa vem det var som dödade. Då går båda fria för mordet.

Förut funkade det. Men inte längre, nu döms dom oftast till att i samförstånd mördat någon om det är 2 inblandade som skyller på varandra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myheartastereo
Varför kommer inte MH misstänkas för mord också?

Jag sitter förstås inte på facit, men min gissning är att JJ är psykfallet som begick mordet och MH hennes fangirl som var på fel plats vid fel tillfälle, och på grund av lågbegåvning och jagsvaghet valde att hjälpa JJ istället för att ringa polisen.
Citera
2022-11-02, 21:39
Medlem
Förmodligen vill åklagaren ha en hyfsat god uppfattning om dödsorsaken innan han fattar beslut om misstanke för mord.

Om det skulle vara så att Tove var vid liv när hon blev dumpad på platsen, så skulle jag tro att MGM ändå blir åtalad för mord, om inte annat så på ett likgiltighetsuppsåt. Denna misstanke styrks också av det faktum att MGM inte på något vis, så vitt vi vet, har bidragit till att Tove skall hittas så fort som möjligt.

Av det sista ovan förefaller det mig helt uppenbart att MGM har varit fullt medveten om att Tove's liv inte kan räddas. Följaktligen var Tove död när hon dumpades på platsen av MGM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adv3nturous
Jag visste det, öster om Vetlanda blir åt det hållet JJs pappa bor, och jag sa redan måndagen efter försvinnandet att polisen borde lägga mer fokus på området runt pappans bostad, men inte förens 3 veckor senare söker man där.

Det här stämmer ju inte alls, vi fick ju reda på att det var kring gården och sökte redan första veckan. Det har diskuterats ingående i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Kan det ha varit så att MGM har stängt av sina telefoner men att polisen har kunnat spåra dom ändå, men att det har tagit tid, och att det är därför man först nu har kunnat hitta platsen? Typ behövt tillkalla expertis från utomlands eller så

Om dom stängt av sina mobiler innan så har dom inte blivit spårade via dessa.
Citera
2022-11-02, 21:40
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Journalisterna får ställa bättre frågor där svar kan ges utan att röja sekretessen. Dålig journalistisk helt enkelt.

Området inte genomsökt tidigare alltså. Bra polisarbete att jobba fram ett specifikt område och hitta en kropp.

Journalisterna kan ju börja med att lyssna på vad som sägs och inte ställa samma frågor som nyss har besvarats. Nu var en av de första frågorna efter genomgången typ: ”Är fler än dessa två häktade misstänkta?” trots att det redan i början av polisens genomgång sas att de hade dessa två unga kvinnor och inte i nuläget misstänkte några flera.
Sen ställer TV4:s studiogubbeidiot samma fråga till den inkallade experten i studion. Därefter lyckas han fråga dagens mest korkade: ”Kommer dom gå vidare och försöka fastställa dödsorsaken?”
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Troligen har hon legat gömd. Han pratade om en unik plats som ej är sökt sedan tidigare. Någon militär bunker eller liknande? Polisen hade nog hund också kan jag tänka mig. Hon låg nog gömd om det är sökt av allmänheten sedan tidigare.

Han sa iofs att just denna unika plats är ej sökt tidigare.

Någon som har den exakta positionen med Google map länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Har MH alltså fått träffa anhöriga? Eller känner du utredarna? 😊

Det ar ganska vanligt att man pratar med varandra på en arbetsplats. Detta gäller även polisstationer.
Citera
Medlem
De häktade De får följa vad som händer i omvärlden inneha tidskrifter o tidningar

Citat:
Ursprungligen postat av omvagen
nej det har dom inte dom sitter med restriktiooner

Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
De sitter med fulla restriktioner och inte läsa tidningar, höra radio eller TV. Sannolikt vet de inte ens om just nu att polisen hittat kroppen.

Om du läser i startinlägget ser du tydligt vad som står i dagens häktnings protokoll, vad de har för restriktioner.

De får följa vad som händer i omvärlden
☐ inneha tidskrifter och tidningar

Sammanfattning 2022-11-02:

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Två kvinnor häktade.

Framställan om förlängd åtalstid; protokoll Eksjö tr, Målnr: B 1877-22

Du har helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Okej tyckte jag läste att restriktionerna var släppta en aning men tack för informationen
Senast redigerad av Doiten 2022-11-02 kl. 22:19.
Citera
2022-11-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Är det här något du vet, tror eller som media sagt?

Jag tror vad du säger är troligt och kunna varit ett lockbete för att få Tove till lägenheten. ”Hon drog hem till mig, häng med”

Mycket möjligt.
Hon sökte uppenbart någon där vid baren, det har vi ju fått bekräftat..
Citera
2022-11-02, 21:41
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katt-tjej
Filmer är viktiga för utredningen enligt Aftonbladet. Vilka filmer då?
Övervakning som filmar deras rörelsemönster. Kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in