2022-11-02, 17:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Okej, Tiger eller Panther, leopard kom senare.

Det där stämmer inte, T-34 var en genomrysk produkt från början till slut.
Wikipedia:
"T-34 var en sovjetisk medeltung stridsvagn som tillverkades mellan 1940 och 1958. Stridsvagnen anses allmänt ha varit världens bästa stridsvagnsmodell i juni 1941 då Tyskland under andra världskriget anföll Sovjetunionen och hade den effektivaste samt den mest ändamålsenliga och inflytelserika konstruktionen. Efter krigsslutet blev stridsvagnsmodellen en stor exportframgång. Det tillverkades fler T-34r under kriget än någon annan stridsvagn och den är endast överträffad av sin efterföljare T-54/-55 i antal tillverkade stridsvagnar totalt."
https://sv.wikipedia.org/wiki/T-34

Om Ryssland nu är som Sovjetunionen då så har de sannolikt en förmåga att öka och ställa om produktionen när det behövs. Det var just detta, att kunna få fram materiel, som lade grunden för segern över Nazityskland.
Du skriver ”genom-rysk”, men du menar väl ”genom-ukrainsk”?

Designad och tillverkad i Kharkiv.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/T-34

OT:
T34 hade ett par månader i solen som ”bästa stridsvagn”, men det var i huvudsak för att den var överlägsen Pz-III. Senare modeller av Pz-IV med höghastighets L/43 75 mm var minst lika bra, och bara en byfåne skulle jämställa den med Pz-VI Tiger från 1942 eller Pz-V Panter från 1943.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-11-02 kl. 17:24.
Citera
2022-11-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ryskt ambulerande krematorium i Belarus.

Putin är vettskrämd om sanningen om hur många ryssar som lurats till döden kommer fram.

Frågan är hur många fler som stupat på ryska sidan än på ukrainska?
Jag gissar på ungefär 2 till 1.
Citera
2022-11-02, 17:16
Medlem
Citat:
Det är därför jag citerar från Wikipedia. Det är alltså inte mina åsikter utan andras, och Wikipedia är öppet för alla att kommentera och göra tillägg. Det är alltså ingen rysk propagandsida, och av alla fakta och årtal framgår det att de som lämnat informationen är väl insatta i ämnet.
Det du har rätt i är att T-34ns framgångar byggde mycket på antal, man hade helt enkelt råd att göra förluster i strid. Till skillnad mot tyskarna, vars dyrbara och komplicerade stridsvagn blev underlägsna i antal mot ryssarna.
Det är därför jag delade lite riktig information till dig. Så att du slipper den förkortade valsen som skrivits i förenklad form på wiki. Att du dessutom hävisar till wiki EFTER ditt påstående om huruvida T-32/34 var bra, säger ju inget annat än att du i grund och botten inte har en susning om NÅGON stridsvagn......ditt hänvisande till att T55'an var en avancering styrker detta. Nästa gång du vill sprida kunskap här, som du dessutom HÄVDAR vara sann, så gör det åtminstone med litta kött på benen. Tack på förhand.

PS - kolla länkarna, för de är intressanta på riktigt.....dvs....om du nu EGENTLIGEN bryr dig om det du sitter och SPYR ut som propaganda här
Citera
2022-11-02, 17:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är därför jag citerar från Wikipedia. Det är alltså inte mina åsikter utan andras, och Wikipedia är öppet för alla att kommentera och göra tillägg. Det är alltså ingen rysk propagandsida, och av alla fakta och årtal framgår det att de som lämnat informationen är väl insatta i ämnet.
Det du har rätt i är att T-34ns framgångar byggde mycket på antal, man hade helt enkelt råd att göra förluster i strid. Till skillnad mot tyskarna, vars dyrbara och komplicerade stridsvagn blev underlägsna i antal mot ryssarna.
T-34an hade ganska bra med pansar och var effektiv i början av kriget. Mot slutet av kriget var den utdaterad. Axelmakterna förstörde ca 45000 av totalt 56000 producerade T-34, så nått mästerverk till stridsfordon var dom definitivt inte.

Det är ändå lite tragikomiskt att du måste gå tillbaka till en tank utvecklad 1934 för att visa på rysk innovation och teknologiskt kunnande Vad säger det dig?
Citera
2022-11-02, 17:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Frågan är hur många fler som stupat på ryska sidan än på ukrainska?
Jag gissar på ungefär 2 till 1.

Jag gissar fem gånger så många ryssar. Men Ukraina har fler skadade per dödad för de har bättre sjukvård. Så hur många som försätts ur stridbart skick kanske 3 ryssar per ukrainare.
Citera
2022-11-02, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag gissar fem gånger så många ryssar. Men Ukraina har fler skadade per dödad för de har bättre sjukvård. Så hur många som försätts ur stridbart skick kanske 3 ryssar per ukrainare.

Terrorstaten ryssland skjuter ihjäl sina egna sårade. Det finns bevis.
Citera
2022-11-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
1. Säkra flygplatsen. - Check.

2. Säkra materiel och förband som anlände norrifrån. - Check.

3. Belägra Kiev tillsammans med en "7km lång konvoj som fick slut på bränsle/ammo/värnpliktiga-på-18-år-som-trodde-de-var-på-övning" för att binda upp närmare 200.000 UAF i och runt Kiev så att man kunde plöjja igenom i öst. - Check.

Mission Accomplished.

Ja dom band upp dom vill jag lova. Nlaws och Javelins gick varma. Hela resten av världen undrade ju hur det var möjligt att bli av med så mycket pansar och så många VDV på så kort tid och till så liten nytta. Kommer att skrivas böcker om det fiaskot.
Senast redigerad av YBB641 2022-11-02 kl. 17:27.
Citera
2022-11-02, 17:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Förutom när det kommer från hästens mun.

https://t.me/DonbassDevushka/31760

🇺🇦,,I was drinking at a party, I had sexual intercourse with a captured woman in front of her husband, who began to show displeasure, so I killed him"

Detained Ukrainian soldier Serhiy Batinsky talks about how he raped a woman from Mariupol in front of her husband. Watch the video of his interrogation by the Russian Investigative Committee in our post. This is how animals act.

Tack vare britten Aiden Aslin så vet vi nu hur sådana här "förhör" och "erkännanden" går till:

https://www.flashback.org/sp81799512

Ryssarna torterar fången och hotar att tortera ännu mer. Alternativt hotar ryssarna att mörda fången. Vissa fångar pallar inte för trycket utan "erkänner" precis vad som helst. Själva "erkännandet" är ett manus som ryssarna satt ihop.

Helt fake förstås. Och detta är ytterligare ett exempel på vilken fake som kommer från ryska Telegram-kanaler - en av hörnstenarna i den ryska propagandan.
Citera
2022-11-02, 17:27
Medlem
Citat:

Sedan det där med att "de hade råd att"......njaaaaaeeeee....inte det heller nej. Det var ENDAST tack vare AMERIKANSKT och BRITTISKT stöd som ryssarna FICK råd att kunna. Allt från fabrikerna till infrastruktur, bränsle och mat blev tillgodosett utav USA. Så även på den punkten har du lite sådär lättvinnligt tagit till dig falsk information. Förmodar att telegramkanalerna och de gamla läroböckerna från Belgrad inte givit dig den sanningsenliga informationen du är förtjänt av
Citera
2022-11-02, 17:28
Medlem
Citat:
3. Belägra Kiev tillsammans med en "7km lång konvoj som fick slut på bränsle/ammo/värnpliktiga-på-18-år-som-trodde-de-var-på-övning" för att binda upp närmare 200.000 UAF i och runt Kiev så att man kunde plöjja igenom i öst. - Check.
Jag vet inte om vi pratar om samma händelse, men det är flera som nämnt att tillbakadragandet från Kiev hade att göra med en gest av god vilja eftersom fredssamtalen hade kommit långt. Sedan kom väst (Boris Johnson) på besök och uppmanade till mer krig. Putin + generaler. Har ingen exakt källa.
Citera
2022-11-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ska vi testa att dra in ett par hundra iranska kamikaze drönare över Moskva?

Självklart endast inrikta sig på civila mål i sann rysk militärstrategi.

Vad tror du utfallet blir?

Gör så du, då finns det nog inte mycket av Ukraina kvar kan jag garantera dig.

Oj så man ger sig på civila i krig? Vilken nyhet det har vi ju aldrig sett innan xD LOL LOL LOL
Citera
2022-11-02, 17:30
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tack vare britten Aiden Aslin så vet vi nu hur sådana här "förhör" och "erkännanden" går till:

https://www.flashback.org/sp81799512

Ryssarna torterar fången och hotar att tortera ännu mer. Alternativt hotar ryssarna att mörda fången. Vissa fångar pallar inte för trycket utan "erkänner" precis vad som helst. Själva "erkännandet" är ett manus som ryssarna satt ihop.

Helt fake förstås. Och detta är ytterligare ett exempel på vilken fake som kommer från ryska Telegram-kanaler - en av hörnstenarna i den ryska propagandan.

UAF gör bäst propagandavideor.

https://t.me/DonbassDevushka/18880

In Gostomel, the "directors" of the Kiev regime are filming a staged video about the alleged atrocities of Russian troops against civilians.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in