2022-11-01, 09:33
Medlem
Black.Panthers avatar
Jag köper aktier i ett franskt bolag på Avanza och ser att det bara är Sex personer som har köpt i det företaget via Avanza, alltså jag och fem till.

Brukar banker som Avanza plocka bort icke populära aktier från sin marknad?

Jag köper inte så mycket i det bolaget men hoppas kunna fortsätta att köpa därifrån. Om banken tar bort företaget, vad händer med mina aktier då???
Citera
2022-11-01, 09:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Jag köper aktier i ett franskt bolag på Avanza och ser att det bara är Sex personer som har köpt i det företaget via Avanza, alltså jag och fem till.

Jag köper inte så mycket i det bolaget men hoppas kunna fortsätta att köpa därifrån. Om banken tar bort företaget, vad händer med mina aktier då???
De är väl med på någon lista. Avanza kan inte ta bort dem om de inte tar bort hela den listan. De som kan ta bort dem är de som har hand om listan, vilka de nu är och vilka regler de har. Vad som skulle hända i ett sådan scenario vet jag inte. Du måste kolla med de som sköter listan.. T.ex vilka regler gäller för att en aktie ska få vara på OMXSPI, eller vilken lista det nu handlar om.
Citera
2022-11-01, 10:10
Medlem
nordicwraths avatar
Avanza nedprioriterar aktier och fonder som inte anses ”hållbara”. Medan grön energi som rekommenderas går åt helvete går mina olje-prospekterings-och-fracking-aktier som tåget.
Citera
2022-11-01, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Nej de gör de inte för då måste plocka bort hela listan de är noterade på i ditt fall Euronext.
Citera
2022-11-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
De är väl med på någon lista. Avanza kan inte ta bort dem om de inte tar bort hela den listan.
Det kan de förstås göra. Avanza har t.ex. stoppat köp i kanadensiska LP-bolag (Limited Partnership) pga att de anser att de är för skattemässigt krångliga att hantera. Dessa är fortfarande bolag som är listade på Toronto-börsen men går nu bara att sälja (inte köpa) via Avanza.

Däremot har jag svårt att se att de skulle stoppa handel i en aktie bara för att det är få ägare i den. Finns ju många obskyra utländska aktier med noll ägare hos Avanza som de borde plockat bort isf. Men möjligt att det ser annorlunda ut för vissa marknader och att det finns marknader där det innebär en kostnad för varje aktie man erbjuder handel i. Jag har t.ex. noterat att Avanzas utbud i Tyskland är väldigt begränsat så där lägger de kanske bara upp aktier det är efterfrågan på (alla utom ett par har minst en ägare där).
Citera
2022-11-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det kan de förstås göra. Avanza har t.ex. stoppat köp i kanadensiska LP-bolag (Limited Partnership) pga att de anser att de är för skattemässigt krångliga att hantera. Dessa är fortfarande bolag som är listade på Toronto-börsen men går nu bara att sälja (inte köpa) via Avanza.

Däremot har jag svårt att se att de skulle stoppa handel i en aktie bara för att det är få ägare i den. Finns ju många obskyra utländska aktier med noll ägare hos Avanza som de borde plockat bort isf. Men möjligt att det ser annorlunda ut för vissa marknader och att det finns marknader där det innebär en kostnad för varje aktie man erbjuder handel i. Jag har t.ex. noterat att Avanzas utbud i Tyskland är väldigt begränsat så där lägger de kanske bara upp aktier det är efterfrågan på (alla utom ett par har minst en ägare där).
Nej det tror jag inte. Det är ju Deutsche Börse och där ingår storbolagen typ som Stockholmsbörsen.
Citera
2022-11-01, 23:43
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

Får hoppas att ni har rätt. Det är aktier i en fransk teve-kanal, tycker det är lite kul att äga och köper på mig någon aktie ibland. De har i alla fall några kronors utdelning. Vore synd om man inte kunde köpa flera. Tror vi var åtta ägare på avanza förut men nu är det bara sex kvar.
Citera
2022-11-02, 07:53
Medlem
KJosefs avatar
Det finns en del A-aktier som inte går att köpa därför att Avanza tycker att likviditeten är för dålig, risken för hög och att folk borde köpa B-aktien istället (vilket är fullt rimligt). Midway A är ett sådant exempel. Men, folk som sitter på dessa aktier kan fortfarande sälja dessa det är bara det att de inte går att köpa.
Citera
2022-11-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det finns en del A-aktier som inte går att köpa därför att Avanza tycker att likviditeten är för dålig, risken för hög och att folk borde köpa B-aktien istället (vilket är fullt rimligt). Midway A är ett sådant exempel. Men, folk som sitter på dessa aktier kan fortfarande sälja dessa det är bara det att de inte går att köpa.
Men de brukar ändå gå att köpa om man ringer till mäkleriet. Det gäller även exotiska aktier som inte finns med på deras plattform online. Det är å andra sidan inget specifikt för just Avanza utan gäller andra mäklare med. Så det är klart att vissa undantag finns men inte för att en enskild aktie skulle bli impopulär som var TS fråga.
Senast redigerad av Truefighter 2022-11-02 kl. 08:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in