2022-11-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att alla inser att om vi släpper kraven på Ryssland i det här läget så är det inte många år tills han knackar på vår port med sina stridsvagnar och försupna värnpliktiga anfallstrupper. Men vad händer om Ukraina inte har ork kvar att härda ut? Om frontlinjerna stannar av för att ingen sida har mer kraft att förflytta sina positioner?
Framgång föder ju framgång heter det ju så vi får väl hoppas Ukraina tar vara på och vårdar sina framgångar och med hjälp av fortsatt stöd från väst kan göra livet besvärlig för ryssen.
Alternativet att Ryssen går segrande ur striden tror jag ingen ens kan eller vill tänka sig då det skulle riskera sänka ett mörker med oro för ryssen över åtminstone östra Europa för decennier framöver.
Citera
2022-11-01, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Ideligen hänvisar du till amerikanska presidenter och i ett fall - en amerikansk general med politiska ambitioner. Du måste förstå att Nato är något helt annat än amerikansk utrikes- och inrikespolitik. Nato har framför allt Europas säkerhet som främsta mål och syfte och visst är USA intresserad av en sådan sak- mycket intresserad. Ändå, när Nato's chef säger det jag så många gånger berättat är det en utfästelse som gäller- Europa tål inte att Ryssland berövar ett annat land sin frihet, det kan bara inte tillåtas varför det nu är vad som gäller för det samlade väst. Europa med Nato kan inte tillåta Ryssland vinna eftersom en sådan sak skulle medföra oändliga kostnader för våra allas samhällen och nationer med en kapprustning av aldrig tidigare skådat slag. Ryssland faller- säkert till stora kostnader framför allt för Ukraina men även för Europa men Ryssland faller...

Det ända problemet är att USA står för runt 60 procent av alla resurser som har skickats till Ukraina. Så tröttnar USA så blir det svårt för resten av världen även om vi pratar NATO eller EU. Dessutom är Fransmännen redan lite trötta. Storbritanniens ekonomi är inte bra. Tyska befolkningen - Vi får se efter vintern.
Citera
2022-11-01, 09:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
De har såklart en del reserver men du övervärderar styrkan.
De kan inte heller skrapa rent för ett krig i Ukraina, vad händer om de får en konflikt med nåt annat grannland om ett par år?
Ryssland har redan tappat ansiktet, men man har kärnvapen och det vet Kina mfl.
Citera
2022-11-01, 09:55
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Men många "ukrainare" är ju "ryssjävlar", samma språk, kultur och religon och för 80 år sedan var det även rysk territorium som sen gavs bort av Sovjet. Visste du inte det och sitter här och förespråkar folkmord i Ukraina precis Banderas råskinn?

Det är bara Neo-Stalinisten Putin som begår folkmord i Ukraina just nu, det är bara han som kan stoppa det fort. Lämna landet och sluta erat folkmord.
Citera
2022-11-01, 09:56
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det ända problemet är att USA står för runt 60 procent av alla resurser som har skickats till Ukraina. Så tröttnar USA så blir det svårt för resten av världen även om vi pratar NATO eller EU. Dessutom är Fransmännen redan lite trötta. Storbritanniens ekonomi är inte bra. Tyska befolkningen - Vi får se efter vintern.
Fast egentligen är det nu det motsatta till vad du skriver som egentligen händer; USA ger ännu mer, Frankrike, Tyskland, Sverige, Polen, Australien, Italien, Spanien ger hela tiden ännu mer... och mer har utlovats- det blir bara mer o mer o mer o mer...
Citera
2022-11-01, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Det är bara Neo-Stalinisten Putin som begår folkmord i Ukraina just nu, det är bara han som kan stoppa det fort. Lämna landet och sluta erat folkmord.
Lämnar USA Ukraina och många andra länder i världen så blir det mycket lugnare.
Citera
2022-11-01, 10:03
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vad som händer nu säger inte med säkerhet vad som händer i säkerhet
Och i allt detta rullar nu Ryssland fram den analfabetiska mobiliseringsarmén med rostiga 50-tals vapen tillsammans med inköpta iranska drönare och Nordkoreansk kanonammunition- det blir fint det där skall du se... Vad har väst att sätta emot?
Citera
2022-11-01, 10:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men många "ukrainare" är ju "ryssjävlar", samma språk, kultur och religon och för 80 år sedan var det även rysk territorium som sen gavs bort av Sovjet. Visste du inte det och sitter här och förespråkar folkmord i Ukraina precis Banderas råskinn?
Det är faktiskt inte samma språk och kultur. Även om språken är liknande, lite som Danska och Svenska. Men även bokstäverna skiljer sig. Ryskan kommer faktiskt från Ukraina liksom borsjtj. Väldig mycket av rysk kultur har sitt ursprung i Ukraina. Den sovjetiska kulturen däremot är definitivt från Ryssland.

Men de har haft helt olika historia. Även Finland, "gavs bort" 1917, liksom baltstaterna. Men ingen kan väl hävda att Ryssland har rätt till Finland, även om de försökte ta tillbaka det 1939. Man måste inse att länder uppstår av olika anledningar, men det betyder inte att man per automatik har rätt att invadera dem. Så fungerade det för 100 år sedan. Men det är bara Ryssarna som lever kvar i den världen och invaderar länder för att infoga dem i sitt imperium.
Citera
2022-11-01, 10:05
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Kan du inte bättre? Jag kan mer historia än dig och dom som kan ännu mer hänger inte i denna tråd. Jag är intresserad och följer geopolitik runt om i världen utan att för den skull vara expert som du verkar tycka att du är. Jag reser en hel del världen över och har varit i Ukraina många gånger. Har du varit i Ukraina eller i Ryssland? Jag hyr gärna bil där jag hamnar och åker ut bland folken, man lär sig mycket då, ett tips för dig istället för stranden och groggen.

Jag kan mer än de flesta om den här konflikten i Ukraina och har följt den länge. Jag är nyfiken och kan ta till mig av många olika sidors synsätt och något som du och andra verkar helt oförmögen att göra, för er duger propaganda som ni sedan slött sprider vidare.

Visst..

.Men många "ukrainare" är ju "ryssjävlar", samma språk, kultur och religon och för 80 år sedan var det även rysk territorium som sen gavs bort av Sovjet. Visste du inte det och sitter här och förespråkar folkmord i Ukraina precis Banderas råskinn?

Det verkar som om dina historiekunskaper bottnar i propaganda från kreml sen Februari, så du har lite att jobba med ditt lowlife.
Citera
2022-11-01, 10:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Hm, och byhålan Maaaaaskveee låg i Kyiv-rus innan mongolerna invaderade.

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-01, 10:16
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, men så där har det ju låtit sedan dag ett i MSM. De ryska soldaterna är alkisar med begagnande kalsonger och arméställ som de ärvt från Nordkorea, kommer åkandes på rostiga fordon från andra världskriget med attrapper och lösa skott

Det där tar jag med en nypa salt, så länge Ukraina fortsätter att förlora.

Tvärtomresonemang igen, lärt av Lavrov? Ukraina vinner över trashankarna och straffångarnas armé.

Moskoviten förstör bostäder och mördar gamlingar i sina lägenheter och det känns väl som en seger.
Citera
2022-11-01, 10:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, jag försöker få er att inse hyckleriet och dubbelstandarden. Det du kallar "whataboutism" är egentligen historia vi alla bör lära av. Men jag förstår ju att det blir besvärande för er då man visar upp verkligheten och sanningar.

Problemet med whataboutism är att den som anför den, själv behöver ha samma åsikt om det han jämför med.

Har Ryssland rätt att gå in i Ukraina, så har alla haft lika rätt i de jämförelser du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in