Citat:
Ursprungligen postat av
svengöran
Jag har en del erfarenhet av äganderätter i utlandet och det är inte ett så jäkla kul system, husen ser ofta ut som skit efter 20 år då det är oerhört svårt att sköta och organisera fastighetsunderhåll i äganderätter.
Många gånger finns det ljussksygga personer som äger lägenheter i fastigheten bara för att hyra ut i andra hand på diverse kortidskontrakt och har noll intresse av att lägga pengar på fastighetsunderhåll.
Personligen skulle jag rangordna i denna ordning för mitt eget boende
1. egen villa
2. Bostadsrätt
3. hyresrätt
4. äganderätt
Men jag tror det är bra om alla alternativ finns så folk får välja det dom själva vill ha
Ja, har hört att det brukar skickas advokater till årsmöten för att det är så mycket tjaffs.
Du har väl lite samma principer i samfälligheterna när du äger villa? Men själva huset är ju ditt att styra över då iaf.
Om det går bra för en bostadsrätt så beror det ju helt på ordföranden och styrelsen. Om de är skurkar eller inkompetenta så kan du ju bli av med din insatts och/eller huset hamnar i samma skick som en äganderätt.
Att just bostadsrätter a fungerat i Sverige beror nog mycket på kulturen, så som jantelagen mm. Kollektivet bygger på att individerna är delaktiga. Det är väl där risken ligger.