Citat:
Ursprungligen postat av
lindblomsgrön
Nu har jag skrivit till Vetlanda posten och frågat varför de inte talar om vad den hemliga konflikten handlar om. Något svar antar jag att jag får. Som vi vet inte är väl det sämsta men då vet jag att de ljuger
Om konflikten handlar om något som bedöms som irrelevant för T och fallet samt riskerar att skada annan person om det kommer ut (eller rentav vore förtal) så är det ganska logiskt att de inte publicerar den uppgiften, även om de har kännedom om den.
Jag tycker du, och flera har fel utgångspunkt när det gäller journalistiken. Journalisternas syfte och arbetsuppgift är inte att gräva fram ALLA uppgifter och publicera dessa till allmän läsning på bekostnad av ett fåtal individers hälsa och privatliv. Deras syfte är att rapportera med god sed/etik som grund.
Säg att bråket handlade om att någon låg med någon, vilket inte vore helt osannolikt givet de inblandade personligheter, ålder och allt sammantaget. Är det då helt irrelevant för fallet så finns det ju ingen anledning att publicera det eftersom privatpersoner som inte är föremål i utredningens kärleksliv ändå skall respekteras.
Polisen får sedan annars avgöra om uppgifterna har någon relevans.
Som ett exempel:
Om vi säger tex att något av dina ex försvinner och ni har haft något specifikt udda pinsamt sex som det har bråkats om. Du är helt oskyldig och inte ens aktuell för utredningen av ditt exs försvinnande. Vill du då att hela stan ska få veta om din eventuellt udda pinsamma böjelse?