Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag vågar nog påstå att dom fyller en minst lika stor nytta som tex elsparkcyklar som är 4ggr farligare enligt 2021 års statistik från transportstyrelsen.
Sen måste man även ta hänsyn till att a-traktorerna får ta en del av alla dom olyckor som har med omoget trafikbeteende att göra som annars hade hamnat på bilsidan. Nu blir effekten tvärtom att a-traktorförarna har ett mer moget trafikbeteende när dom kliver över till bil.
Framförallt i mindre samhällen där kommunaltrafik saknas helt fyller dom stor nytta inte minst för föräldrarna.
Sen fyller dom en, i en del fall ovärderlig, nytta på det sociala planet genom att också vara ett intresse och hobby som ibland kan vara helt avgörande för om en 16åring ska ramla in i destruktivitet eller inte.
Det är också ett intressen där människor möts utan större hänsyn till bakgrund, samhällsklass etc.
Men det kanske bara är i städerna vi ska ha den typen av inkluderande mångfald som PK vurmar för med hiphop-festivaler etc?
Är man med i dom här trådarna och hetsar mot a-traktorer, blandrashundar, Ullared, dansband och allt annat som anses hillbilly/wt, av framförallt urbaniserade akademiker och konservativa gamla gringubbar, är man också indirekt med och stöttar PK i deras agenda att utrota all svensk kultur som inte passar in hos den globaliserade medelklassen. Eller rättare sagt man är förmodligen själv ett litet PK-hjon.
Sen håller jag med om att nuvarande regelverk är tokigt. Men det löser man enkelt genom att återgå till att hastigheten spärras på ett sätt som är svårare att manipulera. Att lägga ett tak på hur hög effekt ursprungsbilen får ha. Samt att SD förhoppningsvis håller sitt vallöfte och jobbar för att hastighetsgränsen höjs till 45.
Vilken statistik då?
Mig veterligen så har betydligt fler dött i olyckor med EPA traktorer trotts att många fler åker elsparkcyklar.
Då jämför vi alla åldrar som åker elsparkcyklar med ungdomar som kör EPA traktorer.
Inte ungdomar som kör EPA traktorer med enbart ungdomar som kör elsparkcyklar.
Fast nu så blir ju unga människor mycket mognare från 15 till 18.
Är väl bättre att de får mogna mer allmänt innan de får ut och åka på vägarna?
Händer ju väldigt mycket med hjärnan från 15 till säg 18-19 hur man uppfattar världen omkring sig.
Med ditt argument så kan ju låta 15 åringar ta körkort för att låta dom mogna till sig snabbare med körkortet.
Problemet är att de fortfarande måste gå igenom en period för att förhoppningsvis bli mognare när de är mer omogna än när de är 18.
Man kan lika gärna åka moped som ungdomar har gjort i årtionden innan för att ta sig till aktiviteter eller träffa kompisar, alternativt cykla nu när ungdomar rör på sig så lite att de i högre grad drabbas av depression pga inaktivitet.
Sedan återigen vad säger du till folk som ska till jobbet på morgonen eller hem på eftermiddagen och hamnar i en kö bakom EPA traktorer?
Hur rättvist är det att folk ska riskera att komma försent eller överhuvudtaget behöva köa för att någon ska få köra sin EPA traktor?
Bilar som kör för långsamt bygger upp hets i trafiken, det tror jag även du håller med om.
Speciellt om du är knegare som alla andra.
Sedan höjer man till 45 så kommer det fortfarande bildas köer och det betyder också att ungdomar kan köra fortare inne i städer där trafiken är mer hektisk och där det finns cyklister och fotgängare.
Hur rimligt är det man ska få åka omkring med 1000 kg eller mer utan ett körkort bland människor i 45 km/h?
Som det är nu så hela EPA grejen blivit en snowflakes grej där majoriteten ska behöva anpassa sig efter en liten minoritet.
Om inte det är PK så vet jag inte..