2022-10-31, 09:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, jag har svårt att tro att han hade chansat om han förstått hur motståndet såg ut.
Ryssland hade kunnat lyckas med att ta Kherson och hela Donbass om man koncentrerat sina styrkor och haft det som fokus.
Nu skulle man i princip slippa möta motstånd verkar planen ha varit, de ukrainska förbanden skulle istället hjälpa till att största sina egna politiker.
Fullständigt verklighetsfrämmande.
Jag tror ändå de har haft bra koll på Ukrainas försvarsförmåga. Det måste ha funnits tusentals ryska infiltratörer i de Ukrainska leden. Däremot har ryssarna nog inte vetat hur välunderrättade Ukraina var genom underrättelseinformation från väst.
Ledningen i Ukraina har nog varit väldigt välförberedda på Rysslands exakta invasionsplaner medan folk lägre ner i hierarkierna (där GRUs infiltratörer fanns) fått information om att Ukraina inte förväntade sig något anfall.
Citera
2022-10-31, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Men jag tror han lurades av ja-sägare i hans omgivning. De vågade inte berätta sanningen för honom.

Flera höjdare har ju dessutom drabbat av "tragiska dödsolyckor" den senaste tiden, i Ryssland-.

Absolut att "ja-sägar"-kulturen har del i det hela. Om man själv vet bäst och "sätter dit" alla som käftar emot så tenderar man ju att få sina åsikter och uppfattningar bekräftade. Personligen tror jag att det är lite av kombination mellan att framföra direkta osanningar till Putin och att man "bara" sagt ja och bekräftat Putins egna uppfattningar.

Putin: "Vår starka armé krossar Ukrainas på en vecka, eller hur?"
Medarbetare: "Javisst, Ers Höghet. Självklart. Vår armé är i topptrim!"
Citera
2022-10-31, 10:03
Medlem
Ryssland angriper avsiktligt civila mål, vilket utgör krigsbrott. I stor skala, dessutom. Finns inte mer att säga om den saken.
Citera
2022-10-31, 10:04
Medlem
tenebriss avatar
Hur starkt hopium har de i ryssland egentligen? De fortsätter gräva där de står samtidigt som den främsta flaskhalsen i antal döda ryssar består i ryssens logistikproblem att få fram folk till fronten.

Jag har aldrig skådat maken till följsamt folk, vad skulle kunna få ryssar att revoltera? Man brukar säga att svenskar tenderar att knyta handen i fickan, men jag vet inte ens vad man ska kalla det här.
Citera
2022-10-31, 10:05
Medlem
Sextiopluss avatar
Enligt Denys Davydov avancerade ryssen vid Donetsk airport med 200 pansarfordon 29/10 men bromsades upp och förlorade 950 man.

Det finns alltså mycket folk att slänga in. Fångar och nymobiliserade kanske?
Citera
2022-10-31, 10:13
Medlem
hashs avatar
När kan vi vänta oss en attack från Belarus, uppenbarligen finns det massor av ryssar där också nu?
Svårt att tänka mig att soldater bara skickas dit för att vakta Belarus gräns till Ukraina.
Citera
2022-10-31, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
När kan vi vänta oss en attack från Belarus, uppenbarligen finns det massor av ryssar där också nu?
Svårt att tänka mig att soldater bara skickas dit för att vakta Belarus gräns till Ukraina.
Om Ukraina skulle sluta ha trupper runt Kiev.
Ryssland för ditt trupper för att binda upp Ukrainska trupper.
I praktiken är det i princip omöjligt att starta en ny invasion från Belarus.
Citera
2022-10-31, 10:23
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror ändå de har haft bra koll på Ukrainas försvarsförmåga. Det måste ha funnits tusentals ryska infiltratörer i de Ukrainska leden. Däremot har ryssarna nog inte vetat hur välunderrättade Ukraina var genom underrättelseinformation från väst.
Ledningen i Ukraina har nog varit väldigt välförberedda på Rysslands exakta invasionsplaner medan folk lägre ner i hierarkierna (där GRUs infiltratörer fanns) fått information om att Ukraina inte förväntade sig något anfall.

Hjälper inte hur mycket "koll" de haft, ryssland är en diktatur där besluten fattas känslomässigt och i ett slags fantasiland.
Fantasin var i det här fallet putins sagor om stor-ryssland, hans skrifter lär ju bli legendariska, på barnbiblioteket!
Citera
2022-10-31, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Finfina siffror idag också. +620 orcher avrättade, 14 tanks, 32 pansarfordon. Ukraina rensar verkligen ut ogräset just nu. Till februari då Putin tänkt köra sin nya offensiv så kommer ryska armén att vara lika utarmad som den var när han tvingades mobilisera
Ja oddsen ser inget vidare ut för Putin....

I den här takten finns det ju varken soldater eller vapen kvar i Februari.
Citera
2022-10-31, 10:28
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Så klart du har rätt.

Man får inte glömma alla "utrensningar" av "spioner" mfla som gjordes under våren av Ukraina inom landets gränser
och i olika skikt. Det var rätt många.

Och i början av sommaren skedde en större sådan som gällde både på utrikisk nivå och inrikes.

I kombination med all den information underrättelseinfo från väst de fått under hela denna resa...
Den har så klart varit grundläggande!

Här kommer ett klipp som gäller något annat.
En modig ryss (sociolog?) i stats-tv som vågar sig på att kritisera.
Han blir "nedtrampad" men lyckas dock få fram vad han menar:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/braket-i-rysk-stats-tv-ingen-vill-hora-dig/
Citera
2022-10-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det blir ju äldre och sämre skit hela tiden. Senaste månaden har T-62 tanks börjat dyka upp och bli till skrot. Det är ändå tanks byggda på 60-talet som varit tagna ur tjänst sedan Sovjets dagar.
Ja de kan ju inte längre bygga nya tanks utan klarar bara av att renovera upp gamla T-62 av vilka de verkar ha massor av.

Men snart fixar de nog inte detta heller pga komponentbrist typ kullager mm.

Dessa vagnar är ju dessutom rena konservburkar som går att fimpa med ett pansarskott.

NLAWS, Stugna och Javelin krävs inte för att grilla en sån...
Citera
2022-10-31, 10:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Ja inge spannmålstransporter då ukraina använder dem för att föra in vapen och ut sprängmedel som användes vid krimbron, fast det är klart sådana saker tystas ner av väst propagandaorgan.

Jag gissade direkt att nato ukraina skulle missbruka Ryssarnas vänlighet att tillåta spanmålstransporter, och mycket riktigt.

Du tror alltså inte det är lättare att transporteras vapen, ammunition, sprängämnen
Himars, AT4 och annat godis via officiella kanaler via gränsen polen/Ukraina?

Inte ens ryssarna påstår att det är smuggling av militär materiel som sker. Ryssarna hävdar att dom inte längre kan "skydda" transporterna. Nu är det ju ioförsig bara ryssarna som bombar och sänker transporterna så bästa skyddet är att sänka ryska svartahavsflottan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in