2022-10-31, 07:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.

Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.

Om man heter 'Eddie' så kan man nog köra 10-ton + traktorer.
Citera
2022-10-31, 07:36
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Olyckorna är fortfarande få i förhållande till antalet a-traktorer. Jag tvivlar inte en sekund på att kullen är mer än kapabel att framföra fordonet och har vänner som framfört traktorer på lantbruk ren i tioårsåldern utan problem.

Men ska vi ta det för givet då menar du?
- "Nej men Lille Nisse ska självklart få framföra ett 10 ton tungt fordon för han minsann har kört lastmaskiner på sin pappas gård"

Nej, det finns en körkortsutbildning av en anledning. Titta på Indien och Afghanistan etc etc. Jag är väldigt glad över att slippa befinna mig på dessa vägar.
Citera
2022-10-31, 07:41
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
på 80yalet eller ngt tidigare körde ungarna ute med lasbilar med kran på..var tydligen lagligt då ett tag
Fortfarande lagligt men i praktiken skattades de bort. Traktorn i det här fallet har skatt på 10500kr nedan en vanlig epa har en skatt på ca 500kr. Till det kommer dyr diesel i mängd.
Citera
2022-10-31, 08:00
Medlem
Har kört en del riktiga EPA traktorer i min ungdom, hjälpte en del äldre släktingar och grannar att köra en del redskap mellan gårdarna. Då var en EPA att föredra framför den vanliga traktorn då det gällde transport på väg.
Men det går licksom inte att jämställa de ursprungliga EPA traktorerna med sina speciella krav med dagens omprogramerade last och Personbilar.
Det har helt gått över styr när ungarna sätter sig i bilar som de inte är utbildade för att köra och blockerar vanliga vägar för ren nöjesåkning eller att ta sig till skolan.
Skall vi prata om jordbruksredskap, bör regelverket återställas till kraven före 1975. Sen kan man altid diskutera mopedbilar etc. men dessa omprogramerade standardbilarna blir bara elende.
Sen vad blir nästa, i mina trakter går en uniq BMW M5 samt 2 Range Rovers som A-Traktorer.
Är det detta barnbidragen går till?
Citera
2022-10-31, 08:39
Medlem
Problemet är väl att de här fordonen fortfarande är traktorer på pappret. Därav att det räcker med 15-årsgräns och AM-kort, och att det inte finns någon övre viktgräns på fordonet.

Det bästa vore väl om A-traktor-reglerna kunde moderniseras. Inför maxvikt 3500 kg, max fart 45 km/h och krav på säkerhetsbälte så skulle fordonen helt säkert få bättre acceptans av andra trafikanter. EU-mopedbilarna får ju köras på det viset och upplevs inte alls som samma hinder i trafiken.
Citera
2022-10-31, 08:41
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Förhoppningsvis tar han sitt intresse för lastbilen ett steg längre och lär sig meka med den, pluggar transport och tar ett riktigt lastbilskort mm.
Han har fått en unik chans att utveckla sin hobby till ett riktigt jobb som lastbilschaufför och får inte sumpa den genom att bara se den som en "show off" att skryta om. Om den bara ses som en "show off" är det bättre att han tas ifrån körkortet och han får en elcykel istället.

På slutet av artikeln kan man läsa följande:
"Jag bryr mig inte om att det går i 30 i tre år när min dröm är att bli lastbilschaufför."

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Citera
2022-10-31, 08:51
Medlem
tomperss avatar
Kul att fastna bakom den själviska idioten i ett par mil när det är backigt, mycket svängar och skymd sikt...

Leder ofrånkomligen till olyckor när otåliga förare som har bråttom prompt måste köra om.

Jag vill varken fastna bakom eller möta honom+omkörande idioter.
Citera
2022-10-31, 08:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Kul att fastna bakom den själviska idioten i ett par mil när det är backigt, mycket svängar och skymd sikt...

Leder ofrånkomligen till olyckor när otåliga förare som har bråttom prompt måste köra om.

Så den 15-åriga killen är en självisk idiot för att du inte får ha det som du vill på vägarna?
Citera
2022-10-31, 09:05
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers

Han bor på Gotland!
Där finns inga backar…. 🧐
Citera
2022-10-31, 09:05
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..

Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.

Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.

Dyraste a-traktorn hittills? Undra hur mycket sås den där tål...
Citera
2022-10-31, 09:16
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Ja det stämmer, har nog aldrig tänkt på det då jag sällan ser de så långt utanför gårdar. Kanske fler istället ska ta sin jordbrukstraktor till skolan eller donken.

Motorredskap klass II får köras på samma AM-körkort. Det innebär att all tung utrustning med en LGF-skylt. Hjullastare till exempel. Redan en liten hjullastare, säg runt 5 ton kan göra rätt mycket skada vid 30 knyck
Citera
2022-10-31, 09:27
Medlem
Cameltotems avatar
Så vad är logiken att man inte får köra på B körkort men du får köra lastbil som EPA?

Känns som reglerna behöver ses över lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in