2022-10-31, 07:48
Medlem
Om du tror på tekniken så ligg kvar med ägandet. Om inte, sälj och köp något du tror på. Här har du en länk till en två minuters snabbanalys av Elon Musk.
https://youtu.be/yFPnT-DCBVs

Glöm inte heller Warren Buffets två grundregler för en investerare:
1. Förlora inte pengar
2. Se regel nummer 1.
Citera
2022-10-31, 08:00
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Du menar biogas? Annars får du gärna förklara hur vätgasen du nämner blir till.
Vätgasens framtid ligger i vatten och elektricitet. Problemet är att det senare har vi inte tillräckligt av. Dessutom blir det ju värmeförluster på vägen så det krävs både stora elektrolysörer och stort lagringsutrymme för att få ekonomi i det hela. Även syret är bra att ta tillvara på och samma sak gäller där.
Detta är vad jag läst mig till om vätgas i alla fall. Rätta mig gärna om det är fel.
Biogas från rötning eller metangas från restproduktion.. omvandlas till vätgas genom t.ex Metacons teknik. Finns ju även ett svenskt företag, Biofrigas, som gör teknik för att ta hand om biogas från ladugården och omvandla till metan..
Citera
2022-10-31, 09:14
Medlem
Ja, det är farligt att ha lite öga för framtiden

Jag kommer ihåg läxan kring läkemedelsbolag som bara ska, för att komma till tillverkning och mega vinst.

Teknik aktier vars framtid är oändlig. Hehe

Eller solcells aktierna jag köpte för runt 10 års sen.
Haha

Jag satt i samma läge,
Vissa gick i konkurs, vissa gjorde nyemission på nyemission osv. Vissa blev tillslut riktigt bra.

Tog förlusten och bara sålde skiten för att investera i annat.

Idag går aktierna bra, jag var för tidig.
Hade jag stannat hade nyemissioner och utspädning gjort mig fattig.
Jag hoppade på för tidigt.
Kanske skulle jag legat lång, och stödköpt?
Hade knte kapitalet, så enkelt i slutändan.

Vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig.

Jag hade investerat när andra börjar investera och kurserna börjar röra sig.
Alltså tagit förlust och gått vidare med annat så länge.

Idag hade jag flyttat Svenska mot utländska lågrisk på något sätt för ha så liten rörelse som möjligt, eller till och med vinst.
Jag hade försökt skyddat mig mot kronfallet.

Ligger likvid och fullinvesterad i projekt idag, hoppas träda in igen om 2-3år.

Lycka till!
Må väl!
Citera
2022-10-31, 09:17
Medlem
JustZlatans avatar
Vätgasbilar är mycket bättre för miljön än till exempel elbilar som Tesla. Elbilar är rena miljögifterna. Framtiden är vätgas. Toyota vet vad de gör.
Citera
2022-10-31, 09:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vätgasen kommer nog att slå igenom. Men att hitta rätt företag att satsa på då det finns många hundra startupföretag med potential är ju svårt, det är inget som säger att just dom du satsat på skulle lyckas.

Det är ju bara en massa jätterisk investeringar du gjort.
Om du tror på vätgasen långsiktigt så är säkrare kort att satsa på stora tillverkare som satsar på att utveckla den. Toyota, Hyundai, BMW etc. Klart det inte kommer att bli nån bitcoin-explosion men om (då) vätgasen slår igenom på bred front så är dessa företag vinnare.

Här är en karta över vätgas tankställen i Europa. Om du scrollar ner så ser du en graf över hydrogen demand in Germany, tycker utvecklingen dom senaste två åren varit riktigt snabb. Fortsätter det i samma takt så kommer genombrottet nångång 2027-2030.
https://h2.live/en/
Citera
2022-10-31, 09:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Om du tror på tekniken så ligg kvar med ägandet. Om inte, sälj och köp något du tror på. Här har du en länk till en två minuters snabbanalys av Elon Musk.

1. Förlora inte pengar
2. Se regel nummer 1.
Elon Musks analys, på riktigt? Varför länka till den då hans imperium bygger helt på att vätgasen måste misslyckas?
Citera
2022-10-31, 11:15
Avslutad
Ser ut som om TS har köpt mindre bolag med låg lönsamhet och som investerar mycket i sin verksamhet. Dessa bolag har i genomsnitt gått väldigt dåligt över tid.
Citat:
The five-factor model׳s main problem is its failure to capture the low average returns on small stocks whose returns behave like those of firms that invest a lot despite low profitability.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304405X14002323

Aktierna har också dålig momentum och din 'vätgasaktier portfölj' är inte särskilt diversifierad. Jag skulle sälja aktierna. Tror att en bred global indexfond är bäst för dig TS men om du vill 'spela lite' med aktier kan du sätta 90% av din portfölj i en bred global indexfond och 10% i enskilda aktier eller branschfonder (t.ex. en vätgasfond).
Citera
2022-10-31, 11:30
Medlem
Vad är fel med att äga Bolidens aktier?
Citera
2022-10-31, 11:39
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Ja, så här ligger det till.
2021 köpte jag vätgasaktier med tanken att ligga långsiktigt över många år men nu börjar jag undra om det helt enkelt bara varit helt fel.

Nu ser det dessvärre ut så här;
Cell Impact -77,81%
Hexagon composites -60,61%
Hynion -58,60%
Metacon -82,01%
NEL -56,33%
Vow - 61,21%

Kan det vända? Är det kört?
Vät ej...
Citera
2022-10-31, 11:39
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Håll till godo, här i Tyskland satsar man stort på vätgas. Bussar och tåg rullar redan på vätgas och det finns för närvarande runt hundra tankställen i Tyskland i drift och det byggs nya hela tiden. Audis H-tron och Bmw BMW iX5 Hydrogen har potential medans Mercedes vill satsa på vätgas till tunga fordon.

Det är en långsam omställning som tar tid och därför bör du ligga väldigt lågt en längre tid innan dina aktier går plus.
Även i Polen håller de på att införa vätgas för bussar. det kommer med det är ingen snabb omställning.
Citera
2022-10-31, 11:44
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit

1. Förlora inte pengar
2. Se regel nummer 1.
Twitter affären visar att Elon håller på att tappa greppet...
Citera
2022-10-31, 11:46
Medlem
Vätgas kommer (tyvärr) aldrig att fungera kommersiellt, man måste ha enormt överskott av el och ändå så är det oerhört ineffektivt. Vidare kräver elektrolys en sällsynt jordartsmetall (minns tyvärr ej vilken) som bara för bolidens projekt skulle ta all tillgänglig tillgång i flera år.

Nuvarande vätgas får man från naturgas mestadels.

vätgasbilar är elbilar med en enorm tank och relativt kort räckvidd.

Som någon skrev ovan så är det rena naturlagar man slåss emot så det är svårt att se någon framtid just nu även batterier har nog snart nått vägs ände det går inte att bryta 100-tals ton malm bara för en enda bil.

Syntetiskt bränsle är grejen och nya bättre motorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in