2022-10-31, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det saknas fortfarande tillräckligt med motiv för att mörda någon. Jag spekulerar men tror att TT dog av en olyckshändelse. Vi vet ju inte hur fulla de var heller. Kanske hon bara snubblade och slog huvudet i något hårt? Eller att det blev ett bråk och en av tjejerna knuffade TT?

Det som framkommit i helgen är väl att någon sett TTs cykel stå kvar. Så hon lämnade alltså aldrig lägenheten.

Att JJ skulle till Donken känns lite som hon drog till med när grannsonen blev för nyfiken. Hon ville ha bort honom från huset så M som är vältränad kunde tippa kroppen från balkongen. Sedan har de (och möjligen ytterligare någon kompis de inte vågar tjalla på) kört liket långt utanför stan och lagt kroppen i skogen. Kanske i en låda?

Rengöringsmedel kan vara svårt att få tag på mitt i natten. Det har de nog köpt morgonen. Men om polisen var där har de nog hittat blodfläckar och då kommer nog DNA-svar snart.

Men det märkliga är att ingen av tjejerna verkar ha brutit ihop ännu. De är så unga att man tänker att de skulle berättat allt redan efter ett par dagar.

Tror du överskattar hur mycket motiv som krävs. Jag skrev igår om ett fall i USA där två 16-åriga tjejer knivhögg sin närmaste vän till döds för att de citat: ”inte ville vara hennes kompis längre”.
Det är såklart inte vanligt men folk har ihjäl varandra för de mest bisarra saker.
Citera
2022-10-31, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det är positivt att tänka utanför boxen sa vi ju. :-)

Om vi utgår från ditt scenario så skulle det ju bygga på antingen att J planerat mordet antingen utifrån att någon (vemsomhelst) skall mördas, eller att det är just T som ska det. Oavsett vilket så krävs det ju ett uppsåt för att det skall kunna konstateras att det är planerat. Uppsåtet till om det vore riktat mot någon helt random skulle väl handla om vadå, ren agression? Eller möjligen lustmord.

Om det däremot vore riktat mot T så finns det ju något annat motiv bakom. Och då är väl det mest troliga svartsjuka eller något annat. Om det nu handlar om pojkvännen eller någon annan form av relation.

Utgår vi från ditt scenario så vore isf M antingen en olycklig bystander till J:s brott. Eller så fanns det ett syfte med att de samarbetade. Och isf är det någon form av dysfunktionellt koppling mellan de båda MGM vi har att göra med. Men helt omöjligt är det ju inte, det finns ju manliga våldsverkare som agerat i par trots allt (och även ett antal, om än få, heterosexuella par där man och kvinna samverkat).

Men OM vi nu tänker oss att det var planerat från J:s sida så är hennes plan antingen genialisk eller korkad med tanke på alla spår och vittnesmål som finns på att de gick tillsammans från Nöjet till lghn osv. Det känns som en dålig idé att mörda T just den kvällen, om det nu var planerat.

Det i sin tur talar ju för att det är ett impulsmord isf det här rör sig om.
Håller med. Vore idiotiskt att planera att mörda någon i sin egen lägenhet i ett lyhört hyreshus på tredje våningen.
Citera
2022-10-31, 00:50
Medlem
Citat:
Det är positivt att tänka utanför boxen sa vi ju. :-)

Om vi utgår från ditt scenario så skulle det ju bygga på antingen att J planerat mordet antingen utifrån att någon (vemsomhelst) skall mördas, eller att det är just T som ska det. Oavsett vilket så krävs det ju ett uppsåt för att det skall kunna konstateras att det är planerat. Uppsåtet till om det vore riktat mot någon helt random skulle väl handla om vadå, ren agression? Eller möjligen lustmord.

Om det däremot vore riktat mot T så finns det ju något annat motiv bakom. Och då är väl det mest troliga svartsjuka eller något annat. Om det nu handlar om pojkvännen eller någon annan form av relation.

Utgår vi från ditt scenario så vore isf M antingen en olycklig bystander till J:s brott. Eller så fanns det ett syfte med att de samarbetade. Och isf är det någon form av dysfunktionellt koppling mellan de båda MGM vi har att göra med. Men helt omöjligt är det ju inte, det finns ju manliga våldsverkare som agerat i par trots allt (och även ett antal, om än få, heterosexuella par där man och kvinna samverkat).

Men OM vi nu tänker oss att det var planerat från J:s sida så är hennes plan antingen genialisk eller korkad med tanke på alla spår och vittnesmål som finns på att de gick tillsammans från Nöjet till lghn osv. Det känns som en dålig idé att mörda T just den kvällen, om det nu var planerat.

Det i sin tur talar ju för att det är ett impulsmord isf det här rör sig om.

Som sagt, den teorin kan nog behöva filas lite på från min sida☺️.
Citera
2022-10-31, 00:51
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
1: Möjligt men hoppas och tror att han skulle reagera och märka att det är någon annan än hans flickvän.

2: Om han skall upp så tidigt så borde han väl rimligtvis då märka att hon är borta. Inte framåt 10-11 på förmiddagen.

Håller med om att polisen agerade snabbt i detta fallet. Bra!

1. Det var kanske det han gjorde.

2. Jag tror att Aftonbladet redan den 16 okt. kl 11.00 har en bild på och ett reportage om den försvunna TT, vilket bör betyda att polis fått en anmälan bra mycket tidigare, kanske vid ca 7.00 och direkt börjat att jobba med den. Det är ju polisen som söker hjälp av media och lämnar bild m.m.

Lite tid tar det ju att sätta ihop en sådan efterlysning. Så mycket snabbt jobbat av polisen, troligen utifrån någon slags hotbild mot Tove också. Det är i alla fall inget av det "vanliga" snacket att hon blivit full, sovit över någonstans, tar en extra "fest-dag". Nej, polisen agerar direkt!
Citera
2022-10-31, 00:52
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det saknas fortfarande tillräckligt med motiv för att mörda någon. Jag spekulerar men tror att TT dog av en olyckshändelse. Vi vet ju inte hur fulla de var heller. Kanske hon bara snubblade och slog huvudet i något hårt? Eller att det blev ett bråk och en av tjejerna knuffade TT?

Det som framkommit i helgen är väl att någon sett TTs cykel stå kvar. Så hon lämnade alltså aldrig lägenheten.

Att JJ skulle till Donken känns lite som hon drog till med när grannsonen blev för nyfiken. Hon ville ha bort honom från huset så M som är vältränad kunde tippa kroppen från balkongen. Sedan har de (och möjligen ytterligare någon kompis de inte vågar tjalla på) kört liket långt utanför stan och lagt kroppen i skogen. Kanske i en låda?

Rengöringsmedel kan vara svårt att få tag på mitt i natten. Det har de nog köpt morgonen. Men om polisen var där har de nog hittat blodfläckar och då kommer nog DNA-svar snart.

Men det märkliga är att ingen av tjejerna verkar ha brutit ihop ännu. De är så unga att man tänker att de skulle berättat allt redan efter ett par dagar.

Det ska ha varit grannen som körde henne till och från McDonalds. Men det övergår mitt förstånd hur han kunde se att hon tog en påse från cykeln vid staketet, när han släppte av henne på andra sidan storgatan, och sedan fortsatte för att köra in till vänster på gården. Eller om han åkte någon annanstans.
Citera
2022-10-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det ska ha varit grannen som körde henne till och från McDonalds. Men det övergår mitt förstånd hur han kunde se att hon tog en påse från cykeln vid staketet, när han släppte av henne på andra sidan storgatan, och sedan fortsatte för att köra in till vänster på gården. Eller om han åkte någon annanstans.

Kan det inte bara ha varit så enkelt som att han parkerade bilen vid huset och att de tillsammans gick ut ur bilen sedan och på vägen in i huset igen så såg J påsen på cykeln och tog med sig den in och att grannen då såg det och reagerade på det?
Citera
2022-10-31, 00:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Han kanske är en sådan gentleman som följde henne till porten? Så hon inte skulle ramla, som hennes fulla kompis hade gjort för en halvtimme sedan?

Hon "var ju inte sig själv" enligt honom.
Citera
2022-10-31, 00:57
Medlem
Citat:

Och dumpade Tove? Och ljuger men framstår som trovärdigt vittne? Tove kanske visst var med i bilen. SEN försvann hon?
Citera
2022-10-31, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det står 2.30 som tidpunkt för människorovet i häktesförhandlingarna så något har dom ju som indikerar att det var det sista livstecknet från TT
Ja något har dom men ändå lite luddigt.

Vi gör en jämförelse mellan häktningsbeskedet som var i Timrå nyligen. Även det rubricerat människorov. BO i det fallet hade kontaktat sina anhöriga per telefon den angivna tiden 20:15. Det är då det klockslag som anges i häktningsframställan. Så långt allt väl.

Jämför vi då detta fall med samma rubricering människorov så anges tiden 02:30.

Men det som verkligen skiljer sig åt är att Timråfallet anger man gatuadressen. Så görs inte i Vetlandafallet där anger man Vetlanda, Vetlanda kommun. Undrar varför man gör olika? är inte åklagaren säker på vart hennes sista livstecken är ifrån?.

https://www.bildtagg.se/bild/nybwap3dnmukbv0owseck1
Citera
2022-10-31, 00:58
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Kan det inte bara ha varit så enkelt som att han parkerade bilen vid huset och att de tillsammans gick ut ur bilen sedan och på vägen in i huset igen så såg J påsen på cykeln och tog med sig den in och att grannen då såg det och reagerade på det?
Det är ju en genomfartsled så där kan man ju inte ställa bilen. Om de inte byggt im vägen sedan jag åkte den.
[edit] Nu missuppfattat jag kanske, men om han ställde bilen vid huset hade JJ troligen inte ens sett påsen?
Senast redigerad av Tomato 2022-10-31 kl. 01:02.
Citera
2022-10-31, 01:01
Medlem
Citat:
Det är ju en genomfartsled så där kan man ju inte ställa bilen. Om de inte byggt im vägen sedan jag åkte den.

Ok låt mig omformulera mig: kan det inte vara så att J inte steg ut ur bilen alls då utanför huset utan att han parkerade den där den skulle stå och att de tillsammans sedan gick ut ur bilen mot huset och att J där då såg påsen på cykeln och tog med sig den in i huset?
Citera
2022-10-31, 01:03
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Han kanske är en sådan gentleman som följde henne till porten? Så hon inte skulle ramla, som hennes fulla kompis hade gjort för en halvtimme sedan?

Hon "var ju inte sig själv" enligt honom.
Då borde han ju inte sagt att han släppte av henne och hon tackade för skjutsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in