Citat:
Ursprungligen postat av
GrillMaster2000
Jag har inte fantiserat ihop någonting, Ryssarna hävdar att Ukraina förföljt etniska ryssar boendes i Ukraina, är det sant och Ryssland påpekat detta utan att få gehör internationellt så kan väl det vara ett skäl? (Men inte en ursäkt).
Och när det är bevisat att det är falskt och ryssland inte har kunnat (eller velat?) bevisa det. är det fortfarande ett skäl tycker du.
för det är objektivt så det har gått till i det här fallet.
Citat:
Det är ju inte första gången i världshistorien ett land invaderar ett annat för att ”befria” folk från regimens förtryck, typ Irak, Afghanistan mfl.
Ja, det är så FN fungerar, genom resulutioner kan man gemensamt komma fram till att det "minst dåliga" alternativet är att bomba och invardera ett land, som tex i irak och afganistan.
Citat:
Sen tycker jag ingen får göra så och att andra gjort det tidigare rättfärdigar inte Rysslands invasion, men samtidigt borde väl omvärldens reaktion vara den samma?
Varför tar du upp det som exempel, och dessutom utgår ifrån att alla andra är lika okunniga och efterblivna som du själv är?
Citat:
Men det handlar ju som jag varit inne på hela tiden om perspektiv, ur vårt perspektiv är allt Ryssland gjort förkastligt, men ur ett annat perspektiv behöver det inte se likadant ut, och vi (EU + NATO) är inte hela världen, vårt perspektiv är inte det ända, och det bör man vara ödmjuk inför.
Fast om det handlade om perspektiv och inte en fantasi så hade du ju vetat om skillnaden jag påpekade ovan.
att rysslands anklagaser är falska , antigen för att det helt enkelt är en lögn, eller för att ryssland aktivt valt att mörka bevis för sina påstående och valt att i strid mot internationell rätt, sina egna avtal och med risk för att i många generationer förinta sitt eget land och befolkning startat ett iligalt och ilegetimt anfallskrig och folkmord i ukraina.