2022-10-30, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast det borde ju grannarna ha hört, tycker man....

Vad bra reportage.

Men grannen TROR att JJ själv tänker köra till Donken och därför erbjuder skjuts istället för han tror/tycker inte att hon ska köra själv, enligt reportaget.

Varför tror han att JJ ska köra själv?

Ser han hennes bil, håller hon bilnycklar i handen??
Då måste hon ju ha haft sin bil iallafall.
Citera
2022-10-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Likadant bagage som min bil. Skulle gå och försöka knyckla in mig där kanske....men baksätet går ju också.
när jag reser får jag ställa resväskorna i baksätet, bara carryon får plats i bagageutrymmet

Ja baksätet är ett alternativ precis som att fälla sätet, men själv hade man ju velat att det går jäkligt fort om man nu kommer bärandes på en kropp om du förstår hur jag tänker
Citera
2022-10-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Man får väl ändå hoppas att de har tittat väldigt noga på honom? Eller är det att ha för höga krav på polisen kanske..

Det beror nog på. Polisen följer ju trots allt rutiner som är utarbetade av ett skäl - effektivitet. I det här fallet har man ju två huvudmisstänkta och då är det ju dessa man prioriterar att granska. Även om man nu givetvis granskar andra personer i omgivningen så kanske den rutingranskningen är av enklare slag i ett inledande skede. Först när man börjar få anledning att syna sömmarna hårdare kring andras förehavanden kommer man till den punkten att eventuella brister i tex alibin upptäcks. Det är svårt att säga exakt hur hårt man har granskat pojkvännen faktiskt. Kanske har man bara frågat honom "vart var du vid tidpunkten när T misstänks ha försvunnit?" och han har svarat "hemma och sov" och så har man pejlat in hans mobil till att den befann sig i hans lgh och då köpt hans alibi (även fast det inte utesluter att han inte åkt ifrån lghn och lämnat mobilen hemma tex) just för att man inte haft en anledning tidigare hittills att misstänka honom för att vara en del i T:s försvinnande.

Personligen håller jag annars med om att man nog snart får börja titta på andra personer också. Och där ligger ju J:s eventuella pojkvän samt pappa nära till hands. Samt ytterligare då just T:s pojkvän.

Det som lite gör att man kan ifrågasätta T:s pojkvän är ju annars varför han tagit bort sin Facebook efter att T försvunnit (torde han inte vilja kunna hålla sig uppdaterad och tillgänglig med omgivningen i denna svåra stund?) samt varför han valt att inte delta aktivt i Missing Peoples eftersök. Hade det varit jag som haft en flickvän som försvunnit som jag älskade hade jag ju letat ihjäl mig efter henne. Tycker någonstans att de här två indicierna ändå ger fog för att lite ifrågasätta pojkvännen också. Stämmer uppgifterna om att han och T bråkat mycket så kan man ju lite undra om även pojkvännen kan ha haft något motiv som vi inte känner till.

Meeeeeeen återigen så återkommer vi ju till det där märkliga faktumet att J och M uppenbarligen har ljugit om McD-besöket. Det är besynnerligt. OM de nu faktiskt inte har något ansvar bakom T:s försvinnande alls så undrar man ju verkligen av vilken anledning de skulle ljuga om den där resan till McD, vilket leder till häktning i slutändan (tillsammans med andra indicier). Deras advokater har ju givetvis sagt till dem att om de inte har något med T:s försvinnande att göra så är det bättre att säga sanningen om varför de ljög om att båda åkte till McD. Såvida det nu inte är så att den uppgiften helt enkelt inte stämmer mot all förmodan (?).
Senast redigerad av linakova 2022-10-30 kl. 19:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Precis vad jag också reagerade på när jag lyssnade på klippet.
Tror vi kan bortse från det påstådda samtalet som skulle ha ägt rum kl 02,30.
Är inte ett samtal som polis/åkl har bekräftat heller.
Vad jag förstår är endast samtalet kl 01,49 bekräftat och efter det har ingen haft någon kontakt med T.

Precis och då lämnar de mer utrymme
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15
Ja baksätet är ett alternativ precis som att fälla sätet, men själv hade man ju velat att det går jäkligt fort om man nu kommer bärandes på en kropp om du förstår hur jag tänker
Baksätet då, det går ju snabbast
Citera
2022-10-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Jösses.

Det är knappast så att den vanliga poliskonstapeln sätter sig ned och börjar försöka lista ut inloggning eller lösenord och startar appar till höger och vänster.

Har du ett enda exempel på när polisens regionala it-brottscentrum eller NFC, Nationellt forensiskt centrum gjort något av de fel du påstår faktiskt händer i dina inlägg?

Det är inga poliskonstaplar som gör detta utan IT-forensiker och andra experter.

Jag skrev vad som kan hända om det blir fel.

Jag vet fel som gjorts. Jag vet polis som använt sin polismejl till sin privata Facebook tills jag påpekade det och vips var det ändrat.

På en sån avdelning så gäller det att rätt person med rätt utbildning i systemen gör t.ex tömningar. Har ett exempel där de lät en IT-forensiker göra en tömning på en Samsung. Fastän han var vän med den misstänkte som satt för människorov/mord. Ett undantag bara för att inte förstöra mobilen eller bevisningen. Hans kollega visste inte hur man gjorde så då lät ledningen honom göra detta.

Så det kan gå fel ja.

Och nej de sitter inte och knapprar och fixar. Finns rutiner.
Och jag kan sånt de inte kan och de kan sånt jag inte kan.

Men jag kan vända på frågan och undra om du någonsin hört talas om att en polis(konstapel) gjort fel i tjänsten nån gång?
Citera
2022-10-30, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stairox
Här har ni en bild på Alto, dit går t.ex. en tvättmaskin om man vill:
https://sbimotor.com/cars/SUZUKI/ALTO/903562890
Enkel att få plats med en kropp där. Eller en kropp i en väska
Citera
2022-10-30, 19:25
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Precis vad jag också reagerade på när jag lyssnade på klippet.
Tror vi kan bortse från det påstådda samtalet som skulle ha ägt rum kl 02,30.
Är inte ett samtal som polis/åkl har bekräftat heller.
Vad jag förstår är endast samtalet kl 01,49 bekräftat och efter det har ingen haft någon kontakt med T.
Jag tror de är rätt säkra på någon form av kontakt 0230. Det är därför åklagare valt att sätta just den tidpunkten 0230 för bortrövandet. För att det är den sista säkra kontakten
Citera
2022-10-30, 19:27
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordhemsgatan66
Vad jag vet så är det inte bekräftat.

Infon kommer från det här inlägget:

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Två kvinnor häktade.
BlueGypsy har skrivit mycket i tråden och har enligt mig alltid känts trovärdig.
Så jag tror detta stämmer, och skönt att polisen är informerade.
Det är la bara att hålla tummarna att en likhund har markerat i bilen och att polisen är längre fram i fallet än vi tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant att du "från samma sida" som motsvarar JJ:s vänner kan berätta din version.

Att det liknar en sekt, tror jag är en bra beskrivning. Det blir väl lite som en slags hjärntvätt; vilket skulle isf kunna förklara hur två tjejer mördar en tredje (om det nu är så det har gått till). Det är möjligt att MH kanske "bara" är delaktig i någon mer underordnad roll, typ beordrats att göra visa saker också.

Det är väl ändå ganska ovanligt och märkligt att två personer är delaktiga i ett mord, om de inte är yrkeskriminella, det handlar om hedersmord eller att det är något exeptionellt som har föregått mordet, typ att det handlar om hämnd. Visst finns det, men väldigt ovanligt.

Här ska det ju handlar om något typ "fjortis"bråk, vad vännerna nu lägger i det. Men på det viset känns det ju ändå så att det inte kan handla om något mycket allvarligt som inte är så lätt att lösa på annat sätt.

Vi får väl se vad som ligger bakom det här.
Mycket märkligt allt.

Men vrickade unga finns det ju, som kan gå till ytterligheter för inte så allvarliga saker.

Minns inte tjejens namn, men som indoktrinerade sin fd pojkvän till att mörda en tjej som han typ kysst. Hon ville väl inte ens ha honom,utan ville bara se hur långt han kunde gå för henne.

Ja, hjärntvätt är också passande. Höll man inte med henne om hennes version av saker och ting så gjorde man sig till nästa mobboffer. Hon var duktig på att tala om hur vacker, snygg och sexig man såg ut, vilken fantastisk människa man var osv... Men ifrågasatte man henne som jag tillslut gjorde så sattes man ut i kylan direkt. Under flera år efteråt kunde jag se henne o andra ur gänget på stan. De stod utanför butiker o väntade på mig och visade med tydlighet att "de har koll" på mig. Ringde mig o försökte bli vän igen.
Har flera exempel.
Det är över 10 år sedan detta hände, men jag passar mig noga över att stöta ihop med dessa människor igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
JJ:s nr finns på nätet, går det att återskapa var den befunnit sig utan att ha mobilen? Är det möjligt att positionera var mobilen befunnit sig via ett mobilnummer?

Menar du TT’s eller JJ’s?

Man kan avgöra vilken mobilmast den kopplat mot och få en ungefärlig sektor ut från masten/antennen.
Citera
2022-10-30, 19:29
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Jo, det att JJ tog påsen medan grannen såg på måste ju tyda antingen på att hon är oskyldig eller chockerande oförsiktig. Är man oskyldig är det naturligt att ta in en påse man ser att en kompis glömt.

Men ändå. Skulle TTs kille ha åkt i väg utan telefon? Extremt osannolikt, tänker jag. För han hade väl ändå knappast planerat att mörda henne? Har nånting hänt mellan dem så har det nog varit i stundens hetta. Och dessutom har vi de där ljuden i JJs lägenhet. Dem kommer man inte riktigt ifrån.

Men jag skulle nog gå med hund i ALLA berördas lägenheter och bilar. JJs, hennes pappas, hennes grannars, pojkvännens etc.
TT kan ju ha bett henne att ta upp påsen och JJ hade inte en aning om att TT var död, eller hade dragit i ilska. De kanske bråkade om TT's telefon som JJ fått med sig av misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in