2022-10-30, 18:26
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetlemmy
Nej. Men det är massor av småvägar mellan Vetlanda och Nye så dom ska om jag fattade rätt kolla många av dom efter telefon, nycklar mm

Är det polis som ger direktiv till MP om var de ska söka?
Citera
2022-10-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, en luring alltså.

Jag hoppas på att vi får veta vad bråket handlade om, men enligt intervjun med några kompisar verkade det ju inte handlat om något allvarligt, trots att det ändå splittrade kompisgänget.

Just det stärker min tro att det är JJ som är en sådan person som är lättkränkt. En person som är ledande och drivande i gänget, och som använder tekniken "söndra och härska". De som inte är hennes vänner är hennes fiender. Och de som är hennes vänner går i hennes ledband, lite som en puppetmaster och hennes marionetter.

Det r klassiskt att runt den här typen av människa blir det mycket bråk. Mycket av bråken förläggs då ner utanför personen själv, det sköter de andra i gruppen om också, därav splittringen.

Nu kan den här teorin vara helt galen, eftersom vi ju har jättelite fakta, bara rykten (som kan vara helt felaktiga, ursprungna ur antagonsiter).

Min teori är allstå att bråket är ett skitbråk, ingen stor sak. Det är JJ som upplever det som en sak som inte kan lösas på vanligt sätt. MH är med på det här därför att hon är i henes ledband, har tagit in JJ:s syn på saken i sitt sätt att se på saken.

Det här kan jag skriva under på. Jag har själv varit i ett sånt kompisgäng. Det var som en sekt. Det var fan fruktansvärt, gamla vänner o familj undrade vad som hänt med mig och tog avstånd. När jag väl insåg hur sjukt allt var så tog det ett par år att detoxa. Jag var rädd för den här tjejen.
Citera
2022-10-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det brukar dröja rätt länge innan de går ut med t.ex bild på fordon och efterlyser tips. Med vissa undantag.
Just nu får man förmoda de har mycket annat att jobba med så får se om de gör nåt uttalande om något de behöver hjälp med.

Har en liten fråga till dig som verkar ha stenkoll på telefoner etc, hoppas det är ok att ställa den.
Om vi utgår ifrån att informationen att TT’s mobil åkt samma resa som JJ tur och retur McDonalds.
Hur exakt är den informationen? Alltså, kan man på något vis se att de båda telefonerna befinner sig nära varandra eller ser man ”bara” att de geografiskt rört sig på samma vis ungefär vid samma tidpunkt eller är uppkopplade på nåt wifi samtidigt?

Förlåt för korkad fråga, sjukt oteknisk…
Citera
2022-10-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kom det inte en lag typ för några 9r sedan som skulle förhindra just det, att ingen döms för att man inte kan fastplla vem av dem som dödade och att man då skulle kunna domna dem båda för mord Då eller liknande Eller var det bara något man diskuterade och som aldrig blev till lag?

Du tänker på det som kallas för medgärningsmannaskap. Det finns reglerat i BrB 23:4. Det innebär i princip att båda parter (eller flera) verkat i samförstånd för att döda offret (i det här fallet) där utgången hade blivit densamma oavsett vem som begick exakt vilken handling. Exempel på det är tex om tre personer knivhugger ett offer och man inte kan avgöra vilken gärningsmans stick som var det avgörande, då kan man döma alla för mordet om samtligast stick hade kunnat döda offret. Ett annat fall vore om ena gärningsmannen psykiskt tex förmått den andre att begå ett mord för dennes räkning.

I M och J:s fall ska det i så fall klarläggas att ett eventuellt mord på T skett i samförstånd och att utgången (T:s död) hade skett oavsett vem som hade begått handling X respektive Y. Alternativt om en av M och J förmått den andre att begå mordet för dennas räkning (den teorin vore ju inte helt omöjlig om man betänker spekulationerna som uppkommit kring att M är lågbegåvad och kanske vill vara till lags och J är manipulerande och beräknande).

Men för att båda då ska kunna dömas så måste man ju (återigen) först få fram en kropp som vittnar om att T bragts om livet och sedan klarlägga hur (och där ska det då framkomma att det inte varit en olycka/vållande till annans död) och sedan skall uppsåtsfrågan utredas osv. Det är en lång process dit innan man kan komma till en punkt där det är aktuellt att åtala båda för mord och få båda fällda för det.

Edit: vill passa på att tillägga att en annan sak som kan göra en sådan bedömning aktuell vore också om MGM:s vittnesmål antyder gemensamt ansvar för en viss brottshandling. Men det kräver ju förmodligen att både J och M:s vittnesmål i så fall är någorlunda sammanstämmiga. Läs: med andra ord att båda erkänner ett visst brott och att de begått det tillsammans.
Senast redigerad av linakova 2022-10-30 kl. 18:35.
Citera
2022-10-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Är det polis som ger direktiv till MP om var de ska söka?
Ja i helgen har MP sökt i områden på polisens direktiv.
Citera
2022-10-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns en sjö (liten) nära området JJs pappas hus. Vad heter den?

https://www.bildtagg.se/bild/x87gcuc5jo9c53qsc4rkk7q

Vägen till sjön är dock privat.
Finns även en större vattensamling på en åker närmare vägen (35x20m) men osmart ställe att dumpa någon. (Gul markering)
Citera
2022-10-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Oj, har någon gjort erkännanden? Det är ju riktigt, riktigt stort i så fall!

Ser att tråden vuxit med 60 sidor sedan jag var aktiv för sex timmar sedan. Det måste ha hänt väldigt mycket sedan dess...? Eller...?

Nej, det har inte hänt någonting. Du behöver inte läsa. Det har bara varit massa egenpåhittade spekulationer hit och dit idag. Inget nytt om fallet alls.
Citera
2022-10-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ser att tråden vuxit med 60 sidor sedan jag var aktiv för sex timmar sedan. Det måste ha hänt väldigt mycket sedan dess...? Eller...?
Nej, den här tråden är en en evighetsmaskin som snurrar samma bana om och om igen som ett ekorrhjul. :/ Det är väl typ 20 inlägg (förutom sammanfattningen) i hela tråden som gett nåt nytt, resten är bara upprepande av samma frågor och olika teorier.
Senast redigerad av stairox 2022-10-30 kl. 18:40.
Citera
2022-10-30, 18:38
Medlem
lindblomsgröns avatar
Angående var JJ o MH sågs på söndagförmiddag/morgon parkerad i en röd bil.

När exakt det var vet jag inte, mer än att det var tidigt på morgonen.
Det var på parkeringen vid Illharjen, vid katthemmet

Katthemmet ligger vid vägen Elhargen som slutar vid ån som är lite vidare där.
Citera
2022-10-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Du tänker på det som kallas för medgärningsmannaskap. Det finns reglerat i BrB 23:4. Det innebär i princip att båda parter (eller flera) verkat i samförstånd för att döda offret (i det här fallet) där utgången hade blivit densamma oavsett vem som begick exakt vilken handling. Exempel på det är tex om tre personer knivhugger ett offer och man inte kan avgöra vilken gärningsmans stick som var det avgörande, då kan man döma alla för mordet om samtligast stick hade kunnat döda offret. Ett annat fall vore om ena gärningsmannen psykiskt tex förmått den andre att begå ett mord för dennes räkning.

I M och J:s fall ska det i så fall klarläggas att ett eventuellt mord på T skett i samförstånd och att utgången (T:s död) hade skett oavsett vem som hade begått handling X respektive Y. Alternativt om en av M och J förmått den andre att begå mordet för dennas räkning (den teorin vore ju inte helt omöjlig om man betänker spekulationerna som uppkommit kring att M är lågbegåvad och kanske vill vara till lags och J är manipulerande och beräknande).

Men för att båda då ska kunna dömas så måste man ju (återigen) först få fram en kropp som vittnar om att T bragts om livet och sedan klarlägga hur (och där ska det då framkomma att det inte varit en olycka/vållande till annans död) och sedan skall uppsåtsfrågan utredas osv. Det är en lång process dit innan man kan komma till en punkt där det är aktuellt att åtala båda för mord och få båda fällda för det.

Edit: vill passa på att tillägga att en annan sak som kan göra en sådan bedömning aktuell vore också om MGM:s vittnesmål antyder gemensamt ansvar för en viss brottshandling. Men det kräver ju förmodligen att både J och M:s vittnesmål i så fall är någorlunda sammanstämmiga. Läs: med andra ord att båda erkänner ett visst brott och att de begått det tillsammans.

Tack för detta! Det går ju inte undgå någon att det här är juridiskt mycket kunnig person utan att våga gissa/precisera vidare.

Jag tror nog ni ska lyssna och dessutom vara tacksamma för att Linakova delar med sig.
Citera
2022-10-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.P
Har det framkommit ngt nytt idag?

Läste ngt om att en av tjejerna skall ha erkänt "människorov"

Läste ngt om nån bil som var tillbaka eller i beslag?

Läste ngt om GW?

Läste ngt om ngt som går att se på i efter hand, nån film?

Kan nån skriva en liten sammanfattning om vad som har kommit fram idag eller länka till nya saker från idag, hade varit snällt 🌸
Om du verkligen vill veta fakta om undersökningar som görs för att finna lösningen på Toves försvinnande
så se tv4 nyheterna och läs Expressen o Aftonbladet. El Vetlandaposten.
Det är mest spekulationer här på flashback. Ingen fakta framkommer här.
Citera
2022-10-30, 18:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Nej, det har inte hänt någonting. Du behöver inte läsa. Det har bara varit massa egenpåhittade spekulationer hit och dit idag. Inget nytt om fallet alls.
+
Citat:
Ursprungligen postat av stairox
Nej, den här tråden är en en evighetsmaskin som snurrar samma bana om och om igen som ett ekorrhjul. :/
OK, vad tråkigt. Det är väl för att det är söndag och folk är lediga, antar jag.

Teorierna och spekulationerna blir lite mycket i längden. Lätt hänt att vissa saker får fäste som någon sorts sanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in