2022-10-30, 13:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Medan Zelensky utnämns till årets jude visar de båda klippen hur många judar ser på Zelensky. Då mediebilden är den av den judiska hjälten är det viktigt att lyfta att Zelenskybilden i medierna frontalkrockar mot verkligheten.

Rabbin är klarsynt och säger som det är att Zelensky startade kriget. Det andra klippet är också väl värt att se i sin helhet då det tar upp frågan om Ukrainas smutsiga bomb.
Som grav antisemit är du så fixerad vid ”judefrågan” att andra judars åsikter om Zelenskyj blir speciellt intressanta. Putins ledande progagandist i stats-tv, Sovolyov, är jude. Jag utgår från att även han har en negativ bild av Zelenskyj. Men det är bara hos antisemiter som du som detta är väsentligt.

Att du sedan på fullt allvar tror att man själv kan vara dokumenterad antisemit, marinerad i konspirationsteorier om judar, och ändå lyckas med anklagelser om att andra är nazister - det visar bara hur skruvad din verklighet är.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-30 kl. 13:06.
Citera
2022-10-30, 13:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Många lever i misär i USA, men om du hade rest runt och arbetat i Ryssland hade du fått en annan uppfattning av vad misär är.

Fråga gärna om du vill veta mer, jag har bra koll på hur situationen är på den ryska landsbygden då jag har tillbringat alltför mycket tid där.
Enligt mig är rysk misär på landsbygden motsvarande hur vi levde i Sverige för 200 år sedan. Man bor i torp utan el, odlar sin egen mat, har höns och getter, och lever i övrigt som på medeltiden. Med vissa undantag då - ryssar har rätt till modern sjukvård och utbildning, och ingen behöver svälta ihjäl. Staten garanterar en viss grundnivå, åtminstone på Sovjettiden.
Men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2022-10-30, 13:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
För det första så har jag aldrig uttryckligen påstått att jag själv är nyanserad. Det är upp till andra att bedöma. Det jag klagade över var att andra var onyanserade.

Sen låter det också som att du inte är helt klar över skillnaden mellan "nyanserad" och "neutral".
Jag tror aldrig att jag har påstått att jag är opartisk i frågan. Jag känner dock större sympati med Ryssland i konflikten, vilket jag återigen nu tydligt deklarerar så att det inte råder nåt tvivel.

Men du verkar mena att eftersom jag inte är neutral så kan jag inte ha några nyanserade åsikter.
-Jo det kan jag visst. Varför inte? Jag har inga problem med att kritisera ryska sidans agerande när det är befogat. Vilket jag också har gjort vid flera tillfällen.

Du verkar utgå ifrån att alla börjar med att fråga sig själva vilken sida man står på, och sedan formar sin verklighetsuppfattning utifrån det. Låt mig föreslå att man faktiskt kan gå från andra hållet. Att man först försöker ta reda på sakförhållanden efter bästa förmåga. Och att man därefter använder den kunskapen för att avgöra vilken sida man sympatiserar mest med.

Innan konflikten, och i dess initialskede, så var jag faktiskt mer negativt inställd till Ryssland. Jag var inte särskilt insatt i den historiska bakgrunden och kände bara till att det hade pågått en konflikt i området utan att veta särskilt mycket detaljer. Jag var inte särskilt engagerad i frågan helt enkelt.

Sedan, efterhand som jag läste på och satte mig in mer i ämnet så blev jag mer sympatiskt inställd till Rysslands agerande. Men som sagt, för den saken skull behöver jag inte älska allt som Putin eller gänget i Kreml hittar på.

Jag hör inte till dom som tror att Putin är nån ädel riddare som ska rädda världen mot västerländskt förfall och dekadens. Det kan vi bara vi medborgare göra själva, från den lokala nivån och uppåt. Ingen kommer göra det åt oss. Jag tror inte att någon makthavare vill oss väl, varken i öst eller väst.

Om du går tillbaka och kollar på mitt förra inlägg så ser du att jag svarade på tre olika inlägg från tre olika konton. Den jag anser "skriker och gapar" var svar till ett annat konto. Alltså inte på något sätt riktat till dig.

Jag bortser därför från den här delen av ditt inlägg, som helt bygger på ett missförstånd från din sida.
Läs noggrannare, är dock mitt tips till dig.
Angående sidodebatten som du för, istället för om kriget, så utgår jag från att du anser dig själv och de som håller på Ryssland för nyanserade, eller menar du att ni är onyanserade? Och då kommer vi fram till samma slutsats som jag gjorde utifrån ditt uttalande.

Försök svara på ett inlägg åt gången blir det enklare, för det framgick faktiskt inte att det sista var riktat mot det inlägg som du använde som exempel. Om jag lägger in något exempel, svara jag inte den i exemplet, utan skriver t.ex. så här sade han och det här anser jag om det. Om du inte sagt att det var ett exempel, hade det varit tydligare. Tydlighet är bra.
Att du citerar fler personer gör det svårare att svara också. Kanske avsikten också.
Citera
2022-10-30, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Efterlev hvad jeres egen præsident Putin sagde i 2004:

Ethvert land har ret til at vælge den mulighed, det anser for den mest effektive for at sikre sin egen sikkerhed.
Vladimir Putin i 2004, Ruslands præsident:

https://www.altinget.dk/forsvar/arti...med-2022-putin

Ja, och det är ju det Ryssland gör. Är NATO bättre menar du? Har NATO en enda gång bedrivit ett krig som i efterhand har betraktats som rättvist och berättigat? Varför vill inte Ryssland då ha NATO som grannar? År du för eller mot dödslistorna eller förstår du inte frågan? Det är tredje gången jag frågar nu.

Man måste fråga sig varför NATO har ett behov av att expandera om det inte finns något hot.
Citera
2022-10-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Tjetjenien, Georgien, Krim och Ukraina. Vad talar emot det?

Det är väl den som påstår något som behöver visa på riktigheten. Du berättar ingenting om sanningshalten i påståendet att ukraina bara är första landet som ska invaderas genom detta upphasplande av länder.
Tjetjenien är intern angelägenhet.
Georgien är halvockuperat med "fredsbevarande" styrkor eftersom att NATO och EU inte kunde hålla tassarna borta.
Krim vet vi alla hur det ligger till med. De består i princip bara av ryssar och de ville dessutom gå med i ryssland genom vad de visade i val.
Och Ukraina är väst som har provocerat fram en konfrontation som ryssland varnat för i typ 20 år eller något dit.

Citat:
Så här är problemet. Om Ryssland attackerar något land som förser Ukraina med vapen. Har han ett land till att kriga med. Och det tror jag inte han vill. Så så länge Ryssland inte attackerar oss, är vi inte krigförande.
Som sagt är frågan om man är krigförande genom att förse ena sidan med vapen något man kan diskutera. Hur tror du ryssland resonerar?

Citat:
Problemet blir när man vill ha med USA hela tiden. Man kan förstås fördöma vissa saker de har gjort. Men då måste man samtidigt fördöma det Ryssland gör, om man ska vara konsekvent.
Jag nöjer mig med att konstatera att NATO inte behöver expandera till Ukraina och att Ryssland har skäl betrakta det som en fientlig expansion. Det är så löjeväckande lite ryssland gjort sig skyldig till i jämförelse med usa att det inte ens går att jämföra.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Vladimir Vladimirovitj Putins har lyckats med:

▪En ytterligare 1 300 km östlig Natogräns till Ryssland.
▪Ett fullbordat Nato-innanhav av Östersjön.
▪En exeptionell militär upprustning av Ukraina.
▪Fört samman Usa och Eu efter att ha varit alltmer oense.
▪Blottat Rysslands oöverskådliga och allvariga säkerhetsproblem.
▪Skämt ut den (fd, fruktade) ryska krigsmakten som inkompetent och svag.
▪Osakat Ryssland oreparerbar ekonomiskt skada vilket bara går att skönja omfattningen av.
▪Återuppväckt ett välmotiverat rysshat som innebär vittgående begränsningar för ryssar att resa.

Bra jobbat Putin 🇺🇦
Trådens världsfrånvända intrigmakare kan knappast komma ifrån att Vladimir Vladimirovitj Putin går västs ärenden.
Haha. Till och med UK demonstrerar man för att gå med i EU igen nu
Putin har verkligen stärkt och räddat EU ifrån den kollaps som man var på väg emot. Undrar om det var Putins tanke?
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ukraina var för det första inte fredligt och om du nu är så logisk så förstår du nog att Ryssen inte vill ha NATO på sin bakgård med den historien med tillgång till allsköns vapen. Varför har NATO ett behov av att expandera om det inte finns något hot?
Ukraina var fredligt fram till Rysslands första krig och ockupation mot Krim där man dessutom startade inbördeskriget i Donbass. Nato har inget behov av att expandera utan det är små länder som har behov av vänner och allians för att skydda sig mot galna despoter i fd stormakter.

Det finns inte ”allsköns vapen” i Rysslands bakgård och tack vare Putins idiotkrig kommer Ryssland få betydligt mycket mer Nato intill och fientliga stater. Hela Östeuropa förutom Ungern och Serbien hatar Ryssland. Höj nivån lite nu.
Citera
2022-10-30, 13:13
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Tjetjenien är intern angelägenhet.

Varför är Tjetjenien en intern angelägenhet när Donbas (eller Krim, eller Sydossetien, eller Abkhazien) inte är det?
Citera
2022-10-30, 13:14
Medlem
Finns ändå några tecken på att ryssen lär sig, om än dyrköpta lärdomar:

https://twitter.com/JayinKyiv/status/1586270168266772480
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du skulle göra det bra som advokat.
"Det Rakhmat Akilov gjorde måste ses som vansinnigt men vi måste också ta i hänsyn att han ansåg sig ha en bra anledning, därav yrkar jag på en frikännande dom då samhället tvingade honom till detta"

Intressant jämförelse, men nej, jag anser inte Ryssland skall ”frias” eller gå utan skuld. Däremot kan det finnas medskyldiga och/eller förmildrande omständigheter, eller åtminstone så är det bra att förstå motivet bakom.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Du verkar utgå ifrån att alla börjar med att fråga sig själva vilken sida man står på, och sedan formar sin verklighetsuppfattning utifrån det. Låt mig föreslå att man faktiskt kan gå från andra hållet. Att man först försöker ta reda på sakförhållanden efter bästa förmåga. Och att man därefter använder den kunskapen för att avgöra vilken sida man sympatiserar mest med.
Jag glömde det här i ditt inlägg.
Det gör jag inte. Jag frågar mig, vem har rätt moraliskt. I det här fallet blir svaret entydigt, Ukraina.
Du verkar basera ditt på att det finns någon sorts historisk rätt. Hur du nu menar egentligen förstår jag inte. Att vi har någon form av historisk rätt till München, Norge och Finland.
Citera
2022-10-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ja, det är otroligt jobbigt när demokrati, mänskliga rättigheter och fungerande vattentoaletter kryper allt närmare. Man förstår att de vill försvara sig genom att mörda ett annat lands civilbefolkning.

Du får utveckla ditt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in