2022-10-30, 11:53
Medlem
angladotters avatar
Bara några tankar så här på söndagsförmiddagen...

Egentligen vet vi inte om TT över huvud taget befunnit sig i JJ:s lägenhet (även om jag också tror att så är fallet). Uppgiften kommer ursprungligen från MGM. Allt vi vet är att TT:s mobiltelefon - troligen genom att den anslutit till JJ:s WiFi - befunnit sig i eller mycket nära huset där JJ bor, samt att TT:s cykel stått låst vid (men inte nödvändigtvis fastlåst vid) staketet utanför fastigheten. Rent teoretiskt kan alltså något ha hänt TT efter det att hon ställt cykeln vid staketet och låst den. I så fall elimineras problemet med att förklara hur MGM kunde få ut hennes kropp från lägenheten. (Å andra sidan saknas då förklaring till oväsendet från JJ: s lägenhet som fick grannar att överväga att larma polisen.)

Att man placerade TT:s cykel vid Gränsgatan 16 skulle kunna bero på att det är längs den väg TT kunde antas ha tagit om hon skulle ha cyklat hem till sin pappa, där hon bodde. Syftet skulle då varit att ge stöd åt påståendet att TT cyklat hemåt.

I så fall skulle hela historien om att TT varit hemma hos JJ, att de "pratat ut" och blivit sams varefter TT cyklat hem, ha varit påhittad av MGM för att dölja vad som hänt genast efter hemkomsten från Nöjet och efter TT:s samtal med sin pojkvän kl 01.49.

Om JJ lagt beslag på TT:s mobil (vilket man kan anta av det faktum att den "följde med" då JJ:s granne vid 3-tiden skjutsade henne fram och tillbaka till McD), är det fullt möjligt att det var JJ som kl 02.30 använde TT:s mobil och skrev till TT:s pojkvän att hon var på väg att åka hem. (Jag utgår då från att det rörde sig om ett sms som han inte läste förrän han vaknade på söndagen.)
Citera
2022-10-30, 11:56
Medlem
Gränsar lägenheterna till varandra? Med en gemensam vägg menar jag. Har aldrig hört något från grannen mittemot mig, men vi har ingen gemensam vägg. Hur högt hörs dunsar?
Citera
2022-10-30, 11:57
Medlem
Pythia_88s avatar
Angående söket idag, något nytt?
Citera
2022-10-30, 11:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15
Ja jag börjar mer o mer fundera på om det faktiskt är så att man just skyddar någon, någon som man uppenbarligen är jäkligt rädd för eller av annan anledning håller av något i hästväg
Kan så vara. Kanske bara ett väldans tajt förhållande. Tycker dock att polisen bör ha hyfsad koll på eventuella relationer till andra i en stad av Vetlandas storlek, men vem vet! Någon som flugit under radarn?

Jag tror mer och mer att det blir fruktansvärt svårt att hitta Tove om inte någon kan peka ut rätt ställe. Om vi tänker oss att MGM inte vet, och att de skyddar den som gör det... ja, då blir det låst läge.

Kan ju hoppas på att polisen hittar bevis som gör att någon inblandad inser att det är kört och vill erkänna.
Citera
2022-10-30, 11:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Bara några tankar så här på söndagsförmiddagen...

Egentligen vet vi inte om TT över huvud taget befunnit sig i JJ:s lägenhet (även om jag också tror att så är fallet). Uppgiften kommer ursprungligen från MGM. Allt vi vet är att TT:s mobiltelefon - troligen genom att den anslutit till JJ:s WiFi - befunnit sig i eller mycket nära huset där JJ bor, samt att TT:s cykel stått låst vid (men inte nödvändigtvis fastlåst vid) staketet utanför fastigheten. Rent teoretiskt kan alltså något ha hänt TT efter det att hon ställt cykeln vid staketet och låst den. I så fall elimineras problemet med att förklara hur MGM kunde få ut hennes kropp från lägenheten. (Å andra sidan saknas då förklaring till oväsendet från JJ: s lägenhet som fick grannar att överväga att larma polisen.)

Att man placerade TT:s cykel vid Gränsgatan 16 skulle kunna bero på att det är längs den väg TT kunde antas ha tagit om hon skulle ha cyklat hem till sin pappa, där hon bodde. Syftet skulle då varit att ge stöd åt påståendet att TT cyklat hemåt.

I så fall skulle hela historien om att TT varit hemma hos JJ, att de "pratat ut" och blivit sams varefter TT cyklat hem, ha varit påhittad av MGM för att dölja vad som hänt genast efter hemkomsten från Nöjet och efter TT:s samtal med sin pojkvän kl 01.49.

Om JJ lagt beslag på TT:s mobil (vilket man kan anta av det faktum att den "följde med" då JJ:s granne vid 3-tiden skjutsade henne fram och tillbaka till McD), är det fullt möjligt att det var JJ som kl 02.30 använde TT:s mobil och skrev till TT:s pojkvän att hon var på väg att åka hem. (Jag utgår då från att det rörde sig om ett sms som han inte läste förrän han vaknade på söndagen.)

Nyktert inlägg, men angående det sistnämnda så vill jag minnas att det rörde sig om ett röstmeddelande, och att det var Toves röst. Dock var det oroväckande ljud i bakgrunden som gjorde att pojkvännen fattade misstankar om att nått var fel.

Om jag får gissa så har eventuellt röster hörts i bakgrunden som har hotat Tove eller dylikt.
Citera
2022-10-30, 12:00
Medlem
Efter att ha läst igenom tråden (nästan hela) från en helvetes massa sidor tillbaks från innan där jag kom in i den har jag nu ett par frågor. Stämmer dessa konstateranden från min sida:

1. Uppgiften att J ska ha åkt till Dollarstore på dagen är alltså en trådsanning? Det är inget polisen har bekräftat?
2. Uppgiften att pappan ska ha ringts av J under natten är en trådsanning skapad av en användares spekulation?
3. Avels mastpejling säger att mobilmastens upptagningsförmåga är stort i områdesomfång och T:s mobil KAN ha befunnit sig i lghn eller på annan plats hela tiden, även fast det ser ut som att den åkt med till McD?
4. Det finns inget som bekräftar att samtalet 01:49 mellan T och pojkvännen skedde när T var i J:s lgh?
5. Det finns inget som bekräftar att varken M eller T var i J:s lgh alls den natten? (förutom de båda MGM:s egna vittnesmål till polisen vad det verkar samt att T:s cykel utanför huset indikerar att så sannolikt var fallet att hon var där)
6. I T:s samtal till pojkvännen, samt det senare samtalet (som påstås kunna vara ett röstmeddelande) så finns det inget bekräftande såvitt vi känner till att T varit med både M och J under perioden, ej heller något som bekräftar att hon varit i lghn, mer än i de båda MGM:s utsago?
7. Punkt 6 innebär alltså att någon mer person skulle kunna ha varit närvarande hela tiden? (teoretiskt sett)
8. Det tycks inte finnas några vittnesmål som styrker att T ens gick med M och J till J:s hus (mer än att hon sågs lämna utestället vad det verkar). Mao finns det egentligen inget som till 100% garanterat säger att hon ens kom till huset. Även om samtalen till pojkvännen indikerar det. Det finns dock uppenbarligen en möjlighet att tidpunkten när hon pratade med pojkvännen 01:49 faktiskt var när hon gick till J:s hus, inte när hon befann sig i det.

Om man vänder och vrider på det här och granskar ur faktasynpunkt och betänker "vad är 100% säkert" så inser man ju att egentligen vet vi knappt ett skit. Det enda vi vet är att T förmodligen gick med till lghn för att lösa en konflikt, men vi vet inte med säkerhet att hon ens kom dit. Det är alltså inte 100% säkert. Det vi vet är dock att de båda MGM uppenbarligen har ljugit om sina förehavanden åtminstone på en punkt (att de båda skulle ha åkt till McD) och att de blivit häktade sannolikt för att de påkommits med lögner och sannolikt är de sista som sett T.

Om man återigen tar bort ljuden den natten som grannarna ska ha hört så inser man ju snabbt att det här fallet är, precis som GW säger, jättemärkligt. Det finns liksom knappt några direkta 100%iga fakta att ta på. Det enda man egentligen vet är att T är försvunnen och att M och J av någon anledning ljuger om att de båda ska ha åkt till McD på morgonen sen. Man vet också att T:s mobil är avstängd. Men sedan vet man egentligen inte mer? Det finns inga vittnen utöver de båda MGM:s påstående att T varit med dem i lghn. Men om man ponerar att de mördat T redan innan de ens kom till huset så är det ju givet att de skulle säga att hon var med dem i lghn och sen lämnade själv för att de ska kunna få alibi och komma undan.

Som sagt, om man granskar alla detaljer och info här så är det verkligen jättelite 100%iga fakta som står att finna. Absurt lite fakta egentligen om man betänker de båda misstänkta GM:s ålder och personligheter. Jag granskade deras sociala medier och de framstår ju båda som väldigt speciella. Otroligt dåliga på att uttrycka sig båda två och den ena framstår som lågbegåvad. Den andra kan man av hennes sociala medieageranden konstatera att hon är väldigt lite insida och mycket utsida, något som kanske tyder på ett problematiskt inre.

Vill för övrigt passa på att påpeka att den här i tråden som skrev att grepen som säljs av ena GM skulle vara blodig på bilden - men seriöst? Tror du verkligen att två GM som lyckats eventuellt mörda en person så här bra och kanske lyckas komma undan med det skulle sälja det blodiga redskapet helt öppet på Facebook?? Det vore ett världsrekord i antingen högmod eller dumhet i så fall...
Citera
2022-10-30, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kan så vara. Kanske bara ett väldans tajt förhållande. Tycker dock att polisen bör ha hyfsad koll på eventuella relationer till andra i en stad av Vetlandas storlek, men vem vet! Någon som flugit under radarn?

Jag tror mer och mer att det blir fruktansvärt svårt att hitta Tove om inte någon kan peka ut rätt ställe. Om vi tänker oss att MGM inte vet, och att de skyddar den som gör det... ja, då blir det låst läge.

Kan ju hoppas på att polisen hittar bevis som gör att någon inblandad inser att det är kört och vill erkänna.

Ja känns som det kommer bli tufft, vet inte vad som krävs för en omhäktning men antar att det behövs något mer?
Citera
2022-10-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Om ….en bil användes, vems?
Kan hon teoretiskt försvunnit på vägen mellan krogen och lägenheten?
Om hon blev mördad i lägenheten måste dom nästan haft hjälp av ngn nykter nog att köra bil…. Pappa, mamma en bror (IH) till MH finns ju även skriven på samma adress…
Teori 1
Hon blev mördad mellan nöjet och lägenheten och endast mobil följde med till lägenheten. Isf finns hon rimligen inom ytterst begränsat område.
Teori 2
Tjejerna fick hjälp av person 3 att flytta TT från lägenheten.
Då finns ju denna person på fri fot och kan ju hunnit sopa igen en massa spår.
Tycker att det är ytterst anmärkningsvärt att man kommer på att ”bli sams” på fyllan, ilska tenderar ju att bli än värre i det tillståndet snarare än tvärtom

Omvägen via Gränsgatan 16 där cykeln hittades är bara nån minut. Även om man är local så går man inte alltid den vägen som Google föreslår.
Citera
2022-10-30, 12:02
Medlem
Är det planerat sök idag också?
Citera
2022-10-30, 12:03
Medlem
Vet ej om det tagits upp i tråden tidigare men någon som vet vad äldste sonen (troligtvis det släktskapet) till familjen som bor under JJ är dömd för? Narkotikarelaterat? Finns på Lexbase. Han bor ju ganska nära JJ/sin familj.
Citera
2022-10-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Exakt
Konflikten består av jjs personliget
Det är ett fjortisbråk enlist andra
Men jj är tydligen lite speciell

Ja det diskuterades senare igår med och jag tror mer och mer på att det är orsaken med tanke på JJs manipulativa personlighet och driv.
Citera
2022-10-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Ni som har varit på plats, här kommer en fråga. När jag tittar på google maps ser det ut som att det finns en utgång på baksidan av huset. Är det två ingångar till huset?

Sen ser jag att det finns en källare med. Är det förråd och tvättstuga där?

Det lilla vita huset till höger om St.gatan 71 används det som garage eller är det något annat?

JÄVLIGT MÄRKLIGT att det inte snackas mer här i tråden av personer från Vetlanda. Varför är alla så tysta?

Skribenten BlueGypsy bor i Vetlanda och är väldigt duktig på att uppdatera och delge relevant och nyttig information i tråden.

Även Krulsmurken84 har delgett tråden en hel del bra information. Men de har ju ett liv utanför tråden så förståeligt att de ej hinner sitta här 24/7 och skriva.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2022-10-30 kl. 12:12. Anledning: Rättelse stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in