2022-10-30, 09:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om man följer denna twitter feed så ska 6+ USV (Boats) ha använts i attacken i går i Sevastopol och tre båtar verkar ha blivit attackerade varav en var Fregatten Amiral Makarov.

https://twitter.com/GeoConfirmed/status/1586500603316174848

Mycket bilder och videos finns det
Mycket intressant. Det råder inget tvivel om att minst en USV nådde hela vägen fram till en robot-fregatt:
https://twitter.com/geoconfirmed/status/1586460771625615360?s=46&t=MLoXyPm3sFPJvzAZAuFTig

Sedan är det alltid lika patetiskt när Kreml och dess propaganda-megafoner först gottar sig åt hur drönare slår ut civil infrastruktur i Ukraina, sedan beklagar sig över ”terrorist-attacker” på helt legitima militära mål.

Jag har sagt det förut: ryssarna har öppnat en Pandoras ask med sina attacker med lågpris-drönare på civila mål i Ukraina. Den typen av asymmetrisk krigföring är vad den nominellt underlägsna parten tar till, och mycket lite hindrar Ukraina att göra liknande attacker på ryska mål i framtiden.
Citera
2022-10-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
.Förmodligen avsiktligt felstavat. Känns inte objektiv. Bortsett från det åter till vad jag svarade dig. Eller vad det här bara ett sätt att hitta något som kunde avleda från själva frågan.

Inte avsiktligt felstavat, precis som jag citerade Indiens utrikesminister fritt ur minnet, jag visste inte exakt vad han heter, jag gissade och kom ändå ganska nära, ett hån? Nej! Då hade jag dragit till med något betydligt mer träffande.
Citera
2022-10-30, 09:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Inte avsiktligt felstavat, precis som jag citerade Indiens utrikesminister fritt ur minnet, jag visste inte exakt vad han heter, jag gissade och kom ändå ganska nära, ett hån? Nej! Då hade jag dragit till med något betydligt mer träffande.
Nu sysslar du bara med sidodiskussioner. Det går förstås att svara på de andra sakerna jag skrev i mitt inlägg, i samma svar till mig. Vilket du inte verkade vara intresserad av.

Frågan. Varför anser du dig vara objektiv när du bara angriper de som står på Ukrainas sida. Då kan du förstås inte anses se det från flera perspektiv. Som du menar att andra ska göra.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-30 kl. 09:56.
Citera
2022-10-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Har jag hävdat att ryssarna är objektiva? Nej, men vi har bättre förutsättningar för att kunna besinna oss, hålla tillbaka känslor och se på konflikten ur flera perspektiv. Eller hur?

Nåå...- det er kun os der skal se konflikten fra flere perspektiver.

Ja jaa - så ved vi da alle hvem der trækker sig sejrrigt ud af konflikten - det er den kyniske agressor som skider på andre mennesker, liv og ejendom.

Ja prøv med dine snedige psykologiske kneb, så går uhyrlighederne fra jeres side nemmere igennem - men nej det gør de ikke for vi hopper ikke på jeres limpind, og opgiver vores frihed, demokrati og suveræne stater.
Citera
2022-10-30, 09:54
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Tänk om media var free and independent.....kanske skulle då msm sluta kalla åkesson för nazist o börja gräva i Ukrainas mkt smutsiga o hyperkorrupta förehavanden...såsom azovmilitia som mördar folk och blev avklädda efter stålverkets fall i Ukraina....swastikas porträtt av hitler tatuerat på sin kropp...ändå inga riktiga nazister...de dog ut efter ww2....

Men alla vet att Ukraina har ett smutsigt förflutet, sitt sovjetiska arv. Men de var på väg åt rätt håll så att säga, bort från det.

Du måste förstå att Putin inte gillade den riktningen Ukraina tog.
Hade Ukraina haft ett gott band till Moskva, skulle knappast Putin gjort något i landet. Nazisterna och allt som Putin hänvisar till hade aldrig varit ett problem som man hade behövt bomba sönder.

Ukrainas riktning mot väst är ett misslyckande för Putin. Det är där roten ligger.. inte några enstaka tatuerade nazister.
Citera
2022-10-30, 10:02
Medlem
BenfriFalafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Ingen kommer med någon källa på detta. Bara påståenden.

Dina länkar bekräftar ju min tes om inget annat.
Fransyskan fick ukrainskt presspass trots att hon rapporterat pro-ryskt från Donbas tidigare.
Dina länkar från den "fria" ryska sidan går till antingen Lancaster eller Phillips, två reportrar som rapporterat pro-ryskt i 10 år, och i Phillips fall dessutom varit anställd av rysk statsmedia.

Lyckas du hitta något reportage utfört från den ryska sidan under 2022, där reportern a) inte rapporterat pro-ryskt tidigare, b) inte varit anställd av rysk statsmedia?
Tror det blir svårt, men du får gärna försöka.

Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Ryssland är onda och Putler är ny Hitler. Punkt.

Kan du nämna någon annan i modern tid än Putin och Hitler, som är känd för att invadera sina grannländer?
Citera
2022-10-30, 10:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mycket intressant. Det råder inget tvivel om att minst en USV nådde hela vägen fram till en robot-fregatt:
https://twitter.com/geoconfirmed/status/1586460771625615360?s=46&t=MLoXyPm3sFPJvzAZAuFTig

Sedan är det alltid lika patetiskt när Kreml och dess propaganda-megafoner först gottar sig åt hur drönare slår ut civil infrastruktur i Ukraina, sedan beklagar sig över ”terrorist-attacker” på helt legitima militära mål.

Jag har sagt det förut: ryssarna har öppnat en Pandoras ask med sina attacker med lågpris-drönare på civila mål i Ukraina. Den typen av asymmetrisk krigföring är vad den nominellt underlägsna parten tar till, och mycket lite hindrar Ukraina att göra liknande attacker på ryska mål i framtiden.
Ha ha ja den ryska kampanjen går bara sämre och sämre. Att nu få sitt slagkraftigaste fartyg skadat säger en hel del om Rysslands oförmåga att möta asymmetriska hot.
Citera
2022-10-30, 10:04
Medlem
Citat:
Men det är förstås lika onyanserat från andra hållet. Varför angriper du bara de som står på Ukrainas sida som onyanserade om du själv skulle vara nyanserad. Jag vill väl påstå att de som står på Rysslands sida är mest onyanserade. I sitt har mot USA, vilket de oftast drivs av, hittar de på hur mycket som helst som inte stämmer och drar upp andra historiska händelser i världen för att försvara Rysslands agerande. Bara ditt hån mot Paasikivi visar exakt på att du inte är objektiv. Han ser det från sitt håll. Andra ser det från ett annat håll. Vad du kan göra själv är att bedöma informationen och fundera på om den är korrekt eller inte.

Sen att alla skulle behöva vara objektiva och så att säga trycka undan sina känslor och se det i som du verkar se det, objektivt bara från rysk sida förstår jag inte.

Sen har man själva skuldfrågan. Vem startade och orsakade det här kriget? Vem är god och vem är ond?
Där behöver nog många som ställt sig på Rysslands sida, fundera hur objektiva de faktiskt är.

Ang att ryssarna är lika onyanserade, ja, gör två fel ett rätt? Nej, självklart är majoriteten av Ryssarna helt förblindade, åtminstone dem som är för kriget. Dock anser jag att vi Svenskar med vår historia och med lång tradition av att leva i ett ganska öppet samhälle borde veta bättre.

Jag tar om du läser min text korrekt inte Rysslands parti, men ifrågasätter nyttan med att, håna, förlöjliga, och enligt mig kraftigt underskatta Ryssland, jag tror snarare att det är direkt kontraproduktivt.

”Där behöver nog många som ställt sig på Rysslands sida, fundera hur objektiva de faktiskt är.” Om man har valt en sida är man nog inte längre objektiv, oavsett vilken sida man valt tyvärr. Jag väljer att i traditionell svensk anda försöka hålla mig neutral, och jag hoppas fortfarande på att en lösning via samtal kan nås och att man går tillbaka till rotorsaken till konflikten och tar det där ifrån.
Citera
2022-10-30, 10:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Men alla vet att Ukraina har ett smutsigt förflutet, sitt sovjetiska arv. Men de var på väg åt rätt håll så att säga, bort från det.

"Alla vet" inte, vill du vara vänlig och förklara för oss oupplysta.
Citera
2022-10-30, 10:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Om mängden gas är den samma hur kan det då plötsligt finnas mer gas att köpa i mellanöstern?
Mellanöstern säljer det bara dyrare till Europa eftersom den måste transporteras via båt istället för pipelines direkt från Sibirien.
Tyvärr sprängdes de av någon.
Hyra för en gasbåt är nu 4 miljoner SEK per dag och de ligger bara utanför Europas hamnar för att Europa kan inte ens kan ta emot gasen.

Om asien köper gasen rabatterat från ryssland så köper de ju ingen gas från mellanöstern, vad är det du inte förstår? Ja det blir lite dyrare, det klarar vi.
Citera
2022-10-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Dessutom så bryr sig inte väst om det är ryska militära mål, speciellt på ockuperat ukrainskt territorium.

Ryska flottan verkar vara verkligen usel. Jag läste någonstans att ingen av Ryssarnas SSBN-ubåtar fungerar perfekt. Flera av dem är på land för de måste lagas.
Citera
2022-10-30, 10:15
Medlem
Citat:
Nu sysslar du bara med sidodiskussioner. Det går förstås att svara på de andra sakerna jag skrev i mitt inlägg, i samma svar till mig. Vilket du inte verkade vara intresserad av.

Frågan. Varför anser du dig vara objektiv när du bara angriper de som står på Ukrainas sida. Då kan du förstås inte anses se det från flera perspektiv. Som du menar att andra ska göra.

Jag har svarat dig på det andra också, jag ville bara tillbakavisa det felaktiga påståendet.

Det kan hända att jag inte i alla lägen är objektiv, men jag försöker, det jag vill mest av allt är att konflikten skall ta slut, och måste jag välja en sida så ligger Ukraina närmast till hands. Det är såklart svårt att se rimligheten i Rysslands invasion, även om de ur sitt perspektiv har anledningar till sitt agerande.

Men som jag skrev i tidigare inlägg, väljer man en sida är det svårare att vara objektiv, det är snårigt, och särkilt när västperspektivet pressas ut så hårt i media och från regering, EU osv. Det är inte lätt att bilda sig en genuint egen åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in