2022-10-30, 09:23
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Det rapporteras ibland om vissa små framgångar på vissa håll. Och det krävs ju mannar att hålla de redan ockuperade områdena. Man kan väl tänka att Wagnergruppenr inblandade där.
Vad exakt är det du vill Aftonbladet ska skriva om? Vill du att de ska tillämpa Rysslands tvärtomspråk?
Tänk om media var free and independent.....kanske skulle då msm sluta kalla åkesson för nazist o börja gräva i Ukrainas mkt smutsiga o hyperkorrupta förehavanden...såsom azovmilitia som mördar folk och blev avklädda efter stålverkets fall i Ukraina....swastikas porträtt av hitler tatuerat på sin kropp...ändå inga riktiga nazister...de dog ut efter ww2....
Citera
2022-10-30, 09:25
Medlem
leachs avatar
Forte12 samlar intell över Svarta havet till hjältarna
https://www.flightradar24.com/FORTE12/2e084ae1
Citera
2022-10-30, 09:25
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja, det funkar annorlunda i asien.
Ekonomiska sanktioner finns inte i deras kultur på samma sätt som i EU och USA. Det kommer nog att funka bättre åt det hållet.
Sanktioner finns också i asiaternas kultur. Japan, Sydkorea och Taiwan är alla exempel på länder som sanktionerat Ryssland.
Citera
2022-10-30, 09:26
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Men var inte en av huvudorsakerna till att Ryssland anföll att Ukraina ville gå med i Nato? Det svamlas ju iofs om allt möjligt varför det är rätt av Ryssland att attackera Ukraina, allt från nassar till Natoutvidgning, så kanske bara är det som är på modet just den dagen...
Angående Vladimir Vladimirovitj Putins fluktuerande motiv för att anfalla sin granne.
Citat:
Vargen söker det ena argumentet efter det andra för att kunna äta upp lammet.,

Du förolämpade mig i fjol, sa vargen.
Men då var jag inte född, svarade lammet.
Du har tjuvbetat på mina marker, sa vargen.
Men jag kan inte äta gräs ännu, svarade lammet.
Då var det din bror som tjuvbetade, sa vargen.
Men jag har ingen bror, svarade lammet.
Du står hela tiden och säger emot, sa vargen – och åt upp lammet.

Sensmoral: Våldsverkare finner alltid argument utan hänsyn till sanningen.”

https://historiskamedia.se/bok/anfallskrigens-argument/
Citera
2022-10-30, 09:31
Medlem
Om man följer denna twitter feed så ska 6+ USV (Boats) ha använts i attacken i går i Sevastopol och tre båtar verkar ha blivit attackerade varav en var Fregatten Amiral Makarov.

https://twitter.com/GeoConfirmed/status/1586500603316174848

Mycket bilder och videos finns det
Citera
2022-10-30, 09:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Vad tjänar vi på att intala oss själva och andra om ryssarnas värdelöshet? Och att ”alla” i hela världen står enade mot ryssen? Världen är större än Europa och USA.

På frågan om varför inte Indien tar Ukrainas parti i denna konflikten svarade Indiens utrikesminister (citerat ur minnet), ”det är dags för Europa att se utanför sin lilla bubbla, vi representerar 20% av världen befolkning, och vi står på vår egen sida”

Jag håller med, det är dags att se utanför ”bubblan”
Ryssland har förbjudit journalister att rapportera om kriget. Man får inte ens kalla det för ett krig, då riskerar man 15 års fängelse. Svårt att vara saklig under de förutsättningarna.

Vad tycker du att vi ska göra då? Ska media försöka gissa sig till vad ryssen gör i konflikten och sedan rapportera sina gissningar, för att få en mer nyanserad bild?
Citera
2022-10-30, 09:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är tråkigt, men efter att ha läst en del av denna tråden, och några andra Ryssland/Ukraina-trådar så kan man konstatera att det kastas mest pajer åt ena eller andra hållet. Mest så skrivs det hånande och förlöjligande om Ryska insatser i kriget, det skrattas åt hur otroligt dåligt det går för Ryssland och hur klantiga samt försupna de är, att de saknar kunskap och materiel, att de skickas rakt in i döden osv osv.

Mycket av detta kommer från medias löjligt uppenbart vinklade rapportering, där ”experter” som till exempel han ”Paasakiwi” eller vad han heter lägger värderande kommentarer som att ”ryska rekryter skickas till Ukraina för att dö”.

Vart är objektiviteten? Vart finns nyansering? Saknar vi svenskar förmågan att se på konflikten med två ögon?

Och framförallt, på tal om ”nyttiga idioter” osv, vad är nyttan med att inte se allvaret i situationen? Att maniskt nedvärdera, förlöjliga och underskatta ryssarna? Är det en psykologisk försvarsmekanism för att vi inte klarar av att hantera det verkliga hotet denna konflikten faktiskt utgör?

Vad tjänar vi på att intala oss själva och andra om ryssarnas värdelöshet? Och att ”alla” i hela världen står enade mot ryssen? Världen är större än Europa och USA.

På frågan om varför inte Indien tar Ukrainas parti i denna konflikten svarade Indiens utrikesminister (citerat ur minnet), ”det är dags för Europa att se utanför sin lilla bubbla, vi representerar 20% av världen befolkning, och vi står på vår egen sida”

Men det är förstås lika onyanserat från andra hållet. Varför angriper du bara de som står på Ukrainas sida som onyanserade om du själv skulle vara nyanserad. Jag vill väl påstå att de som står på Rysslands sida är mest onyanserade. I sitt har mot USA, vilket de oftast drivs av, hittar de på hur mycket som helst som inte stämmer och drar upp andra historiska händelser i världen för att försvara Rysslands agerande. Bara ditt hån mot Paasikivi visar exakt på att du inte är objektiv. Han ser det från sitt håll. Andra ser det från ett annat håll. Vad du kan göra själv är att bedöma informationen och fundera på om den är korrekt eller inte.

Sen att alla skulle behöva vara objektiva och så att säga trycka undan sina känslor och se det i som du verkar se det, objektivt bara från rysk sida förstår jag inte.

Sen har man själva skuldfrågan. Vem startade och orsakade det här kriget? Vem är god och vem är ond?
Där behöver nog många som ställt sig på Rysslands sida, fundera hur objektiva de faktiskt är.
Citera
2022-10-30, 09:36
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Det är tråkigt, men efter att ha läst en del av denna tråden, och några andra Ryssland/Ukraina-trådar så kan man konstatera att det kastas mest pajer åt ena eller andra hållet. Mest så skrivs det hånande och förlöjligande om Ryska insatser i kriget, det skrattas åt hur otroligt dåligt det går för Ryssland och hur klantiga samt försupna de är, att de saknar kunskap och materiel, att de skickas rakt in i döden osv osv.

Mycket av detta kommer från medias löjligt uppenbart vinklade rapportering, där ”experter” som till exempel han ”Paasakiwi” eller vad han heter lägger värderande kommentarer som att ”ryska rekryter skickas till Ukraina för att dö”.

Vart är objektiviteten? Vart finns nyansering? Saknar vi svenskar förmågan att se på konflikten med två ögon?

Svaret är enkelt. Följer man båda sidor, dvs. andra kanaler än bara media så inser man ganska snart hur ryssar är oförmögna att vara smarta då de inte har någon fri rätt att agera med eget huvudet.

Tragiskt men knappast förvånande med tanke på att de lever under en diktator och när väl det händer så brukar det inte gå så bra.

Lite på samma sätt som du arbetar i ett företag med narcissistiskt ledarskap. Förr eller senare går allt åt helvete.
Citera
2022-10-30, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det är förstås lika onyanserat från andra hållet. Varför angriper du bara de som står på Ukrainas sida som onyanserade om du själv skulle vara nyanserad. Jag vill väl påstå att de som står på Rysslands sida är mest onyanserade. I sitt har mot USA, vilket de oftast drivs av, hittar de på hur mycket som helst som inte stämmer och drar upp andra historiska händelser i världen för att försvara Rysslands agerande. Bara ditt hån mot Paasikivi visar exakt på att du inte är objektiv. Han ser det från sitt håll. Andra ser det från ett annat håll. Vad du kan göra själv är att bedöma informationen och fundera på om den är korrekt eller inte.

Sen att alla skulle behöva vara objektiva och så att säga trycka undan sina känslor och se det i som du verkar se det, objektivt bara från rysk sida förstår jag inte.

Sen har man själva skuldfrågan. Vem startade och orsakade det här kriget? Vem är god och vem är ond?
Där behöver nog många som ställt sig på Rysslands sida, fundera hur objektiva de faktiskt är.

Var i min text hånar jag Paasikivi? Jag skrev att han uttalat sig värderande.
Citera
2022-10-30, 09:39
Medlem
Citat:

Och framförallt, på tal om ”nyttiga idioter” osv, vad är nyttan med att inte se allvaret i situationen? Att maniskt nedvärdera, förlöjliga och underskatta ryssarna? Är det en psykologisk försvarsmekanism för att vi inte klarar av att hantera det verkliga hotet denna konflikten faktiskt utgör?

Citat:

Vart är objektiviteten? Vart finns nyansering? Saknar vi Russer förmågan att se på konflikten med två ögon?

Citera
2022-10-30, 09:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Var i min text hånar jag Paasikivi? Jag skrev att han uttalat sig värderande.
Citat:
”Paasakiwi” eller vad han heter.
Förmodligen avsiktligt felstavat. Känns inte objektiv. Bortsett från det åter till vad jag svarade dig. Eller vad det här bara ett sätt att hitta något som kunde avleda från själva frågan.
Citera
2022-10-30, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:

Vart är objektiviteten? Vart finns nyansering? Saknar vi Russer förmågan att se på konflikten med två ögon?

Har jag hävdat att ryssarna är objektiva? Nej, men vi har bättre förutsättningar för att kunna besinna oss, hålla tillbaka känslor och se på konflikten ur flera perspektiv. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in