2022-10-30, 01:37
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Ja, i de allra flesta fallen brukar det va ganska enkelt när de klaras upp. Inga trafficking-ligor eller städande maffiosos. Eller invecklade motiv a'la Beck. Folk hänger upp sig så på motiv... "Men de har ju inget motiv". Alla har motiv, om man kollar på varför folk blir mördade. Motivet är helt rationellt för den som utför mordet, men för oss andra är det en bagatell. Men i stort sett Allting kan bli ett motiv för vissa.
Så rätt. Det finns alltid ett motiv, litet eller stort. Här känns det som det gick överstyr
Citera
2022-10-30, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Just det är ju det jag menar lägger grund för andra teorier här. Teorier som innebär att T lämnade huset levandes och att något hände henne på annan plats. Men eftersom M och J uppenbarligen ljugit i förhören till polisen så får man ju ändå då utgå från att OM nu T lämnade huset levandes så gjorde hon det i sällskap med M/J och att de sedan gjorde något mot henne på annan plats.

Men om vi nu ponerar att dunsarna inte var ljud från ett mord så hände ju ändå något i lghn vid den tidpunkten. Frågan är då om det ens är relevant för fallet alls.

Tycker ytterligare en sak skulle kunna tala för alternativ.
Om jag sitter på en efterfest hemma hos någon och ska bege mig hemåt, reser mig från soffan och går ut i hallen för att klä på mig, då plockar jag inte upp mobilen för att ringa ett samtal/spela in en ljudfil samtidigt som jag fipplar med jacka och skor utan det känns otroligt mycket mer logiskt att vänta tills jag är ute ur lägenheten. Framförallt om det varit bråk/diskussion.
Känns det inte lite märkligt att hon, när hon pratat med pojkvännen 40 min tidigare väljer att ringa igen innan hon lämnat?
Citera
2022-10-30, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algenurbo
när kommer nästa avsnitt?

Vet ej men någon gång nästa vecka
Citera
2022-10-30, 01:39
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Exakt så ja! Folk här i tråden (och överlag) överskattar svårigheten i att få tag i droger. Det är liksom inga gäng eller skumma typer man behöver ha att göra med. Som jag svarade nyss på en annans inlägg, jag själv har familj, dricker inte ens alkohol nu förtiden, umgås inte med några kriminella osv men jag skulle helt seriöst kunna ringa ett samtal och få tag i det mesta. Det är så vanligt i fest-sammanhang. Här i stan ör det betydligt enklare att få tag i droger än att få tag i smuggel-sprit liksom 🙈
Och precis som du säger, det handlar om party-drogande.
Ja och plus att du har inte en aning om vem som håller på med det, eftersom det bara är vid festande. Det är ju sån stor skillnad mellan "narkomaner" och folk som använder droger när de festar. Folk i allmänhet verkar tro att alla som ibland tar droger är tunga narkomaner och ligger och skakar om de inte får en sil. Själv har jag testat olika grejer, men aldrig tyckt att det var speciellt kul. Har alltid föredragit alkohol istället. Men många runt mig som jag festat med har tagit en del droger. Men sen har de, nyktra och rediga, gått och jobbat måndag morgon.
Citera
2022-10-30, 01:39
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Kanske för att det är något som påverkar hela byn? Jag vet inte men känns konstigt att ingen säger något. Varför säger man inget? För att skydda sig själv kanske? För att det påverkar väldigt många om det kommer ut?

Ja precis vad jag misstänkte. Är du från byn?

Jag kan förstå att detta påverkar ett sånt litet samhälle men i vissa lägen får man faktiskt ta mod till sig, bryta gamla vanor och skita i det man har växt upp med. Tystnadskultur är dödlig kultur. Kan man inte berätta (för att man tror att man själv dras med i skiten) så kan man i alla fall försöka förmedla informationen anonymt…här på Flashback har man den chansen, antingen i tråden eller via PM så att någon annan kan förmedla.

Det handlar om en ung kvinna och hennes familj som lider och behöver få hem henne!
Citera
2022-10-30, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det stämmer att det är det teorin bygger på. Såvitt jag förstått det som så har väl inte åklagaren preciserat något vart människorovet skulle ha skett, av logiska skäl.

Det som har framkommit med JJ:s lgh... Vad är det egentligen? Om du tar bort ljuden som grannarna har hört, som vi inte ens vet vad de ljuden orsakats av, vad är det då mer som säger att T bragts om livet där? Finns det ens något alls?

Om du tar bort vittnesmålen om ljudet i lghn så förefaller inte min alternativa teori lika orimlig, eller hur?
Jag hänger gärna kvar vid vittnesmål så länge det går. Något vittne på Gränsgatan har jag inte hört talas om.
Citera
2022-10-30, 01:41
Medlem
Citat:
Kollade nu, och ser att jag har sett att den funktionen finns. Vet dock inte hur den funkar eftersom jag har skräck för alla former av inspelningar och kameror 😂🤮
Nej den är helt ofarlig, ingen kamera du trycker bara på den så skapas ett röst meddelande och så kan du låta bli att skicka den, du kan lyssna på den själv innan den skickas. Testa inget farligt kommer att hända.
Citera
2022-10-30, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Tycker ytterligare en sak skulle kunna tala för alternativ.
Om jag sitter på en efterfest hemma hos någon och ska bege mig hemåt, reser mig från soffan och går ut i hallen för att klä på mig, då plockar jag inte upp mobilen för att ringa ett samtal/spela in en ljudfil samtidigt som jag fipplar med jacka och skor utan det känns otroligt mycket mer logiskt att vänta tills jag är ute ur lägenheten. Framförallt om det varit bråk/diskussion.
Känns det inte lite märkligt att hon, när hon pratat med pojkvännen 40 min tidigare väljer att ringa igen innan hon lämnat?

Håller med om att det logiska är att man brukar ringa när man är på väg hem. Att hon ringde berodde väl förmodligen isf på att de kommit överens om att hon skulle höra av sig till honom när hon var på väg hem från J.

Det spekuleras ju dock i att det där röstmeddelandet skulle ha spelats in tidigare och isf under hot från M/J. Om det stämmer vet vi ju inte. Det är ju blott spekulation.

Men återigen, det skulle annars kunna vara så att hon ringde in röstmeddelandet i huset för att hon visste att hon sen skulle hoppa på cykeln hem och inte ville ringa när hon cyklade. Det är en alternativ förklaring. Sedan tog hon isf cykeln, antingen själv eller i sällskap med tex M/J och därefter hände något.
Citera
2022-10-30, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Ja precis vad jag misstänkte. Är du från byn?

Jag kan förstå att detta påverkar ett sånt litet samhälle men i vissa lägen får man faktiskt ta mod till sig, bryta gamla vanor och skita i det man har växt upp med. Tystnadskultur är dödlig kultur. Kan man inte berätta (för att man tror att man själv dras med i skiten) så kan man i alla fall försöka förmedla informationen anonymt…här på Flashback har man den chansen, antingen i tråden eller via PM så att någon annan kan förmedla.

Det handlar om en ung kvinna och hennes familj som lider och behöver få hem henne!

Nej nej jag bor varken där eller är därifrån. Har aldrig ens varit i närheten Det var bara spånande från min sida och funderingar. Jag tänker alltså att det kanske är något sådant eftersom det inte finns något skvaller om personerna i tråden och om det bråk de haft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Kan ha gått till just så här. JJ har uppenbarligen tidigare reagerat våldsamt när hon förlorat i kärlek så det ligger nära till hands att tänka att det är motivet även nu. Kanske hon har nån typ av borderline personlighetsstörning. I så fall gissar jag att Ts kille är problemet. Kanske JJ hade haft något ihop med honom medan T studerade i Linköping? Kanske det var motivet för henne att temporärt avbryta studierna, komma hem och flytta in hos honom? I sammanfattningen på s. 1 står det att grannarna hört gräl från killens lägenhet. Kanske hade han träffat JJ i smyg och TT ställde honom mot väggen? Kanske TT gick till krogen - ensam, märk väl, vilket jag hela tiden uppfattat som konstigt - för att prata antingen med JJ eller med någon som sett JJ och hennes kille ihop. Kanske det var det bråket där handlade om. Och kanske T sedan följde med JJ hem för att JJ hemma hade något bevis för att pojkvännen hade varit där, som hon tänkte sig att skulle få T att ge upp och lämna honom? Och när T inte brydde sig utan i stället kanske sa något nedsättande och messsade till killen att hon kommer hem så svartnade det för JJ....

Ja eller så hämtade pojkvännen upp T utanför JJ:s bostad efter att T ringt honom 02.30. Hon kanske har fått reda på ngt av JJ , kanske att JJ haft en relation , flirt eller dylikt med hennes pojkvän under studietiden. De bråkar i bilen påväg till pojkvännens bostad som för den delen om jag förstått det rätt ligger bredvid mcd och Tove blir bragd om livet. Pojkvännen åker tillbaka till JJ s lägenhet och flyttar Toves cykel så det ska se ut som att hon cyklat därifrån och inte blivit upphämtad.
Observera att tove ringer honom (om nu samtalet är sant) 02.30, det kanske tar en kvart för honom att hämta upp henne och då är klockan 02.45, just den tiden som JJ påstod hon åkte till mcd om jag fattat rätt. Där av att telefonen åkte samma runda mot mcd som JJ....
Citera
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Så rätt. Det finns alltid ett motiv, litet eller stort. Här känns det som det gick överstyr
Ja, det kan ju vara vad som helst egentligen. Ett "fel" ord, kanske bara en fix idé som slår slint...
Citera
2022-10-30, 01:44
Medlem
algenurbos avatar
Citat:
Ja, i de allra flesta fallen brukar det va ganska enkelt när de klaras upp. Inga trafficking-ligor eller städande maffiosos. Eller invecklade motiv a'la Beck. Folk hänger upp sig så på motiv... "Men de har ju inget motiv". Alla har motiv, om man kollar på varför folk blir mördade. Motivet är helt rationellt för den som utför mordet, men för oss andra är det en bagatell. Men i stort sett Allting kan bli ett motiv för vissa.

Mycket riktigt, länkade tidigare till ett liknande fall på 80-talet där 2 väninnor mördade en 3:dje på grund av avundsjuka, den sista droppen var att väninnas pojkvän tvingat den 3:dje att sitta i hans knä...

Läsvärt!

https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Michele_Avila
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in