2022-10-30, 00:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det där är diskuterat tidigare. Finns lösningar på allt om viljan finns. Trots allt är det ju krigshandlingar vi pratar om. Skulle Nazi-Ryssland sänka ett civilt fartyg så hade det varit slutsnackat vill jag lova.
Vad menar Ryssland med att de inte ska tillåta spannmålsfartyg från Ukraina? De utgår väl från Odessa, så det enda Ryssland behöver göra är att inte torpedera dem. Det handlar bland annat om turkiska och rumänska fartyg. Ska Ryssland börja torpedera civila turkiska båtar?
Citera
2022-10-30, 00:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nej det hade de verkligen inte vågat. Dessutom skulle man ju bara kunna förbjuda ryska fraktfartyg också ju. Tror inte att väst backar denna gången alltså. Väntar på nåt spektakulärt nu som att USS Zumwalt går in i Svarta Havet eller nåt liknande.

En annan sak de skulle kunna göra förutom eskorten är att man låter militära besättningar från NATO-skepp bemanna även fraktfartygen. Och så säger man att nu är dessa skepp militära från NATO. Man kan sätta dit en liten kanon på dem. Då blir ryska attacker även mot fraktbåtarna attacker mot NATO.

Dags att sätta press på Ryssland nu, syna deras hot. Hittills har de ju alltid backat. T.ex. vid attacken mot Krimbron.
Citera
2022-10-30, 00:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det rapporteras nu ikväll att Nazi-Ryssland försöker att spärra åtkomst till meddelandetjänsten Telegram. Då finns det nog snart inte nåt fritt internet kvar i Nazi-Ryssland.

https://twitter.com/patriot_singles/status/1586459234392281088

Hur ska rysstrollen då kunna bedriva sin agenda? Det är omänskligt och censur och ett hot mot det demokratiska ryssland, eller inte. Det roliga är att ofta när de postar sin propaganda så får man meddelandet: "Media too big" log in to see the message. Eeeh nä det kommer jag inte att göra, vem vill ha rysk it installerad på sin telefon/dator?
Citera
2022-10-30, 01:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Mer den mentaliteten skapar man inga elbilar. Jag anser inte att man ska behöva medicinera sig mot sin vilja. Men jag är inte så chokladdryckig att jag tror att det har med kriget i Ukraina att göra. Då ser man allting väldigt binärt och kopplar ihop allt i världen som en sak.
Kriget i Ukraina handlar om att Putin beslutade att anfalla Ukraina. Allt som har med kriget är hans fel, egentligen. Så här är skuldfrågan glasklar. Det är han som ska dra sig ur och avsluta kriget. Anser man något annat saknar man moral och heder.

Ingen i Sverige blev tvingad att medicinera sig mot sin egen vilja. Men det blev lite som i Rysslands annekterade områden, vill du ha privilegier (resa, behålla jobbet etc) så får du bli rysk medborgare (vaccinera dig), annars blir det ingen soc/bröd eller whatever. Lite skrämmande när man funderar på det, men så är det.
Citera
2022-10-30, 01:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad menar Ryssland med att de inte ska tillåta spannmålsfartyg från Ukraina? De utgår väl från Odessa, så det enda Ryssland behöver göra är att inte torpedera dem. Det handlar bland annat om turkiska och rumänska fartyg. Ska Ryssland börja torpedera civila turkiska båtar?

Innan detta avtal så stoppade ju Ryssland denna export. Jag vet inte vad de gjorde då? La de ut minor eller la de sina fartyg i vägen för skeppen?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur ska rysstrollen då kunna bedriva sin agenda? Det är omänskligt och censur och ett hot mot det demokratiska ryssland, eller inte. Det roliga är att ofta när de postar sin propaganda så får man meddelandet: "Media too big" log in to see the message. Eeeh nä det kommer jag inte att göra, vem vill ha rysk it installerad på sin telefon/dator?

Jag har helt slutat klicka på telegram-länkar. Jag litar inte på den kanalen.
Citera
2022-10-30, 01:06
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Ryssland har diskuterar detta i åratal.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blocking_of_Telegram_in_Russia

"Telegram was launched in 2013 by the brothers Nikolai and Pavel Durov. Previously, the pair founded the Russian social network VK, which they left in 2014, saying it had been taken over by government."
Citera
2022-10-30, 01:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ända sen kriget började sa Nazi-Ryssland att de skulle sänka alla fartyg som gick till Ukraina. Och eftersom att alla var så rädda för ryssen i början på kriget så gjorde ingen nånting åt det hotet. Sen kom avtalet och då upptogs trafiken till Ukraina igen. Och nu säger ryssen att de inte tillåter trafiken till Ukraina igen. Så där är vi nu då. Vad göra? Vika sig för ryssen eller skicka med militär eskort till fraktfartygen?
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-10-30 kl. 01:19.
Citera
2022-10-30, 01:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Innan detta avtal så stoppade ju Ryssland denna export. Jag vet inte vad de gjorde då? La de ut minor eller la de sina fartyg i vägen för skeppen?

Jag har helt slutat klicka på telegram-länkar. Jag litar inte på den kanalen.

Jag litar inte heller på den, men kör Sun Tzu:s filosofi - "Know thy enemy!"
Citera
2022-10-30, 01:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Ryssland har diskuterar detta i åratal.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blocking_of_Telegram_in_Russia

"Telegram was launched in 2013 by the brothers Nikolai and Pavel Durov. Previously, the pair founded the Russian social network VK, which they left in 2014, saying it had been taken over by government."

Den verkar vara viktig för ryssarna i alla fall.
Citera
2022-10-30, 01:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En annan sak de skulle kunna göra förutom eskorten är att man låter militära besättningar från NATO-skepp bemanna även fraktfartygen. Och så säger man att nu är dessa skepp militära från NATO. Man kan sätta dit en liten kanon på dem. Då blir ryska attacker även mot fraktbåtarna attacker mot NATO.

Dags att sätta press på Ryssland nu, syna deras hot. Hittills har de ju alltid backat. T.ex. vid attacken mot Krimbron.
Att skicka med trupper på fraktfartygen skulle vara en billig lösning men tveksamt om det räcker. Skulle tro att det behövs krigsfartyg som eskort för att ryssen ska backa.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-10-30 kl. 01:15.
Citera
2022-10-30, 01:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur är det möjligt att styra båt-drönare? Inte ens Aliendrottningen kunde helt styra sina drönare. Dom kan inte ha utgått ifrån Ukraina utan måste ha satts i vattnet från partisaner på Krim. Gått i någon form av båge från kust till kust (Coast to coast, rockbandet Europe).

Det måste väl ha varit en avancerad teknik och samtidigt samordna dom med en svärm av luftdrönare. Jag får ta och fundera på detta i natt. Känns inte som att Ukraina gjort attacken utan det finns en rysk opposition som verkar. Mycket underligt.

Man kan använda star-link för att styra dem. Viss latency och det kan man nästan märka när man ser filmerna, de kör en bit, kollar, vänder och kör en bit till osv.
Citera
2022-10-30, 01:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Att skicka med trupper på fraktfartygen skulle vara en billig lösning men tveksam om det räcker. Skulle tro att det behövs krigsfartyg som eskort för att ryssen ska backa.

Jag menar att man skall ha båda. Ryssland kan ju skjuta från en ubåt bara på fraktbåtarna men inte på krigsfartygen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in