Citat:
Ursprungligen postat av
leosurvey
Förstår att du vill bolla lyfta lite olika scenario och inte endast binda sig till JJ:s lägenhet. Jag vet inte vilka eventuella efterforskningar du gjort i andra möjligheter. Men hur ser ditt scenario ut med att TT skulle ha parkerat cykeln på Gränsgatan. Vad har du för story om det? då menar jag vad underbygger du ett sådant scenario med. Du måste väl kunna tala om ev varför hon ställt cykeln där och vart tog hon vägen sedan?.
Det blir liksom inget bra. Det blir en teori som rinner ut i sanden. Desto mer underbyggt har vi gällande JJ:s lägenhet samt allt som hänt där och runt ikring gällande händelser.
Istället bara för att säga att det kan vara si och så behövs det en hållbar teori som stöds med ev GM osv.
God poäng. Min utgångspunkt är rent allmänt att man inte ska låsa sig vid en teori/utgångspunkt utan försöka bredda sitt perspektiv. Att stirra sig blint på en utgång/scenario kan vara begränsande. Ett ganska så färskt exempel på detta var fallet i Göteborg med N*emi som folk var helt bergsäkra på att hon hade mördats av mannen hon åkt till, där visade det sig ju att N*emi inte alls hade mördats alls. Trots att majoriteten var helt säkra på det och spånade kring teorier kring att mannen var en mördare.
För att återgå till den här händelsen och fallet. Eftersom jag inte känner till personerna det gäller sedan tidigare eller vilka som bor i närheten av där cykeln lämnats så blir det svårt för mig att kunna grunda teorin på något konkret faktamässigt, så som du önskar. Jag förstår att du gör det och det gör du med rätta. Men grejen här är att om man försöker se till den fakta som finns presenterad så finns det saker som också antyder annat än att T bragts om livet i J:s lgh.
Det vi någonstans förmodligen kan börja anta (om ej än helt givet) är att T sannolikt inte lever längre, detta pga inget tycks tyda på att hon självmant rymt eller stuckit någonstans. Då får man ju fundera över kring vilka scenarion som kan vara tänkbara utifrån de fakta vi har kännedom om. Där kommer mina utanför-boxen-teorier in i bilden. Det jag bygger resonemanget kring här är att OM nu T skulle ha bragts om livet i lghn så finns det två saker som borde ha upptäckts:
1. Spår i lghn.
2. Någon har sett M och J forsla ut kroppen ur huset.
Kan man undkomma något av ovanstående? Ja. Absolut. Det går att mörda T i lghn utan att lämna spår. Det går också att forsla ut kroppen utan att någon ser det. Men är det troligt att M och J har lyckats med båda punkterna? Njae, så som bilden återges av deras personligheter förefaller sig det ändå ganska så osannolikt. Det är knappast ett överlagt mord det handlar om och då torde mordet kunnat ha lämnat spår i lghn som teknisk undersökning funnit vid det här laget.
Detta leder oss till andra teorier. Där kommer cykeln in. Vilket då grundar sig på att T inte bragts om livet i J:s lgh utan på annan plats. Här får man ju isf överväga två alternativ:
1. T bragdes om livet utomhus någonstans.
2. T bragdes om livet inomhus i ett helt annat boende.
Oavsett vilket man isf tänker sig är mest rimligt scenario så kommer då ytterligare följdfrågan:
Är någon annan GM än J och M?
På den frågan så förefaller det sig som mest logiskt att svaret helt sonika är "nej", eftersom om M och J inte är GM så är det helt ologiskt varför de ljuger om sina förehavanden den natten.
Det leder oss ju tillbaks till att M eller J är GM (eller båda). Här blir ju grunden till teorin med cykeln att cykeln står där för att T gick med den dit. Isf är det (med bakgrund ovan resonerat att M och J:s lögn antyder att de/någon av dem är GM) mest troligt att T gick dit med cykeln i sällskap av dem/någon av dem. Och isf så har hon förmodligen antingen mördats i närheten, på vägen dit, eller åkt med M eller J (eller båda) till en plats där hon har mördats. Är det här logiskt? Nja. Är det långsökt? Ja kanske. Men samtidigt så antyder ju bristen på spår i lghn att hon kanske faktiskt inte har mördats där alls.
Hela det här fallet är ju ganska märkligt på flera punkter. Så poängen är återigen att hålla fältet öppet för andra tänkbara scenarion än att T mördats i lghn.
Hade det inte varit så att pojkvännen tycks ha pratat med henne när hon var i lghn hos J så skulle jag annars lika gärna kunna säga att det vore fult möjligt att T aldrig kom till lghn in the first place utan att hon mördades på vägen dit. Men nu tycks ju det kunna uteslutas så då får vi ju utgå från att det skedde vid ett tidigare tillfälle. Om nu T är död. Det vet vi ju fortfarande inte riktigt heller.
Min bild av det hela är iaf att de här MGMarna inte framstår som särskilt intelligenta. Även om J nu må ha möjligen planerat ett dåd i sitt huvud om nu T är den som expojkvännen kanske umgåtts med tidigare som det spekuleras här i tråden så förstår jag isf ändå inte varför J skulle mörda T i närvaron av M. J skulle isf, om hon nu skulle ha den utstuderade planeringsförmågan att begå mord, högst sannolikt begå mord på T själv ensam utan vittnen. Det talar snarare för att mordet var impulsivt, kanske skedde i samförstånd mellan M och J, men då torde det också innebära att det lämnar spår, eftersom de då isf begått dådet i hast i affektion. När det nu ter sig som att tekniska undersökningarna hittills inte kunnat hitta några spår på att ett sådant dåd ska ha skett i lghn/huset så blir det ju ändå logiskt att anta att det kanske är ett helt annat scenario här. Och där kommer ju återigen just cykelns position in i bilden?