Citat:
Ursprungligen postat av
linakova
"Rejäla dunsar". Alltså, det här är hörsägen som vandrat via flera led. Hus kan vara olika lyhörda. I ett hus jag bodde i så hörde jag dunsar ibland jag grubblade på vad det var. Till slut insåg jag att akustiken i den lghn och huset var så märkligt konstruerad att det lät som dunsar när min katt hoppade ner från köksbänken i köket... Fram tills dess så grubblade jag länge på vad mina grannar höll på med som "dunsade" när jag var nyinflyttad där. Poängen är att vi inte vet hur ljudet lät, vi vet inte hur akustiken är i det huset, vi vet inte heller hur grannen beskriver ljud och vilken uppfattning denne har om typen av ljud eller dess styrka. Det sätts på tok för mycket tilltro här i tråden bland folk att dunsarna skall ha samband med ett mord. Det behöver inte vara så alls. Att något skett, ja, det har det ju uppenbarligen, men det kan likväl vara ljud från att någon stötte i en hylla i ett bråk, någon knuffade till en annan (andra ljudet) och sedan ett tredje ljud från när någon knuffade till en annan, eller liknande annat scenario.
Du påstår att allt talar för att hon dödats i lghn. Det finns egentligen rent faktamässigt och tekniskt sett inget som säger att "allt talar" för det. Det är blott indicier byggt på hörsägen. Om vi inte hade haft grannens vittnesmål om dunsarna så hade det inte funnits något alls att gå på som ens antytt att T bragts om livet i lghn. Faktiskt rentav inte ens något som antytt att T ens bragts om livet alls. Att med andra ord påstå att "allt talar" för att hon dödats i lghn utifrån en grannes vittnesmål om "dunsar" är ganska så skört egentligen.
Det faktum att polisens utredare till synes inte har hittat något som antyder att ett mord/överfall skett i lghn talar snarare för det motsatta - att T inte bragts om livet där.
Du talar om att det är "helt omöjligt" att ljuden kan ha kommit från en full vän. Har du någonsin haft en full vän/familjemedlem i din närvaro? Det låter inte så. Jag vet inte hur ofta mitt glada ex tex kunde göra saker som lät högt när hon var full. Exempelvis välta blomkrukan på golvet i vardagsrummet. Det lät högt ska du veta. Så nej, det är inte alls "helt omöjligt". Du får tänka om.
Förstår att du vill bolla lyfta lite olika scenario och inte endast binda sig till JJ:s lägenhet. Jag vet inte vilka eventuella efterforskningar du gjort i andra möjligheter. Men hur ser ditt scenario ut med att TT skulle ha parkerat cykeln på Gränsgatan. Vad har du för story om det? då menar jag vad underbygger du ett sådant scenario med. Du måste väl kunna tala om ev varför hon ställt cykeln där och vart tog hon vägen sedan?.
Det blir liksom inget bra. Det blir en teori som rinner ut i sanden. Desto mer underbyggt har vi gällande JJ:s lägenhet samt allt som hänt där och runt ikring gällande händelser.
Istället bara för att säga att det kan vara si och så behövs det en hållbar teori som stöds med ev GM osv.