Citat:
Ursprungligen postat av
pjabas
Jag fetstilar det viktiga du pekar på.
Och om jag nu vill betrakta detta ur ett "bottle half-full" perspektiv, så är ju information på internet en välsignelse om man jämför med det traditionella alternativet: strikt cencurerad nationell "information".
Jag vill tro att folk oberoende av geografisk lokation är ungefär samma: De har samma potential att fångas av auktoritära budskap - väst eller öst.
Och det är inte de geografiska gränserna som definierar var ondska råder, utan ondskan är nationsöverskridande.
I varje nation finns onda ledare, och de har varje folk ansvar att stoppa.
Det jag hoppas, är att folket i Ryssland sätter stopp, nu.
Jo, men RySSland
är en speciell "statsbildning". I det har rySSarna faktiskt rätt:
1. När monngolhorden nådde byhålan Maaaaskveee så valde man att, mestadels samarbeta med ockupationsmakten. Man samlade in skatter åt del och gifte in sig hos mongolerna. Detta i motsats till Kyiv-rus som slogs till siste man. Det är därför Maaaaskveee kan kallas mongol-rus.
2. Samarbetet ledde till att Maaaaskveee blev rikare och rikare. Priset man betalade var att man tog efter mongolernas sedvänjor vad gäller statsskick, korruption och brutalitet., ( men inte religion). Till slut var moskoviterna så lika mongolerna att de senare kunde utmanas med deras egna metoder..
3. Direkt efter att mongolerna besegrats, ( det fanns även interna mongoliska orsaker till att deras välde slutade expandera, typ en "tronsföljd" som måste regleras), så började stadsstaten Maaaaaskveee att expandera
snabbt. Man hade blivit mongolhorden 2.0, och är det ännu idag.
Så, nej, RySSland är ingen vanlig stat och rySSarna där är inget vanligt folk.
Slava Ukraini!