2022-10-29, 20:55
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Hoppsan!
General Lapin, som ledde gruppen Center i Ukraina hittades död i moskva-floden!

https://en.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Lapin_(general)

Hitler började ju också avrätta sina generaler när det började bli motigt - klart han följer sin idols steg tills den oundvikliga bunkerscenen.
Citera
2022-10-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, jag syftar på att ca 75 procent av befolkningen i RySSland är medskylldiga till det som händer i Ukraina. 50 procent är passiva och har överlåtit all politik till Putler, utan ett spår av empati med det ukrainska folket. 25 procent stödjer, aktivt, Putlers storinvasion av Ukraina.

Men dessa människor kommer att få betala dyrt för sina val. När det väl smäller i RySSland så kommer det att smälla rejält! Förlorade krig är inte populära i den rySSka cancersvulsten. Det var det inte 1905, 1917 eller 1989, vilket, iof, är förståeligt. En framgångsrik cancersvultst förväntas att utöka sitt territorium och inflytande, helst hela tiden.

Så de flesta i RySSland skäms när så inte är fallet. De tar det hela personligt, som att landets svaghet är deras egen svaghet, och vise versa när cancersvulsten expanderar. Så blir det när man, i från allra första början tog efter mongolhorden och sedan dess hjärntvättat generation efter generation att "Ryssland är speciellt" med en "speciell mission", dvs utvidgas på grannländernas bekostnad.
Jag fetstilar det viktiga du pekar på.
Och om jag nu vill betrakta detta ur ett "bottle half-full" perspektiv, så är ju information på internet en välsignelse om man jämför med det traditionella alternativet: strikt cencurerad nationell "information".

Jag vill tro att folk oberoende av geografisk lokation är ungefär samma: De har samma potential att fångas av auktoritära budskap - väst eller öst.
Och det är inte de geografiska gränserna som definierar var ondska råder, utan ondskan är nationsöverskridande.
I varje nation finns onda ledare, och de har varje folk ansvar att stoppa.
Det jag hoppas, är att folket i Ryssland sätter stopp, nu.
Citera
2022-10-29, 21:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det finns en satellitbild från igår som visar att två fregatter i Krivak-klass låg i hamn i Sevastopol. Det påstås att det var Admiral Essen och Admiral Makarov. Det går nu rykten att båda är skadade så får se vad som händer?? De fartygen är de nyaste i denna klassen och tagna i bruk 2016 och 2017. Helt otroligt om båda skulle vara skadade ju. Då skulle jag nog vilja påstå att denna smällen är värre än flaggskeppet Moskva. Som sagt, inga konkreta bevis ute än.

https://twitter.com/vcdgf555/status/1586401506189725697
Citera
2022-10-29, 21:07
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Har du någon teori om varför alla som är trötta på västvärldens dominans ändå inte vill något hellre än att ha del av västvärldens uppfinningar? Borde man inte satsa på att skapa något eget om man ogillar väst?

Och gör verkligen befolkningarna det? Så fort det uppstår kris nånstans och man flyr hemländerna, vart flyr man då? Ja, inte flyr man till Indien eller Kina och definitivt inte till Ryssland. Däremot tycks man väldigt angelägna om att fly till det väst som man ogillar. Har du någon förklaring till detta sadomasochistiska beteende som miljoner människor tycks älska att utöva?

Tror man får börja med att skilja på folket i väst, eller väst som kulturellt fenomen, å ena sidan. Och väst som kolonialmakt, å andra sidan.

Väst som kulturellt fenomen är utmärkt (i alla fall fram till 00-talet). Har varit hem för massvis med uppfinningsrika människor som gjort fantastiska insatser för mänskligheten. Väst är bäst, i den bemärkelsen.

Väst som kolonialmakt kan betraktas som en parasit på oss som lever här, och på världen i stort. Den entiteten styrs av centralbanker, underrättelsetjänster och ett gäng oligarkfamiljer såsom Rockerfeller. Parasiten har nu växt sig så fet och girig att den riskerar att ta kål på sin värdorganism.

Folk "flyr" hit för att vi fortfarande har ackumulerad rikedom från tidigare århundraden av fantastiska framgångar, även om vi numera i allt högre grad lever mer på gamla meriter. Självklart "flyr" folk också hit för att de då får tillgång till generösa välfärdsförmåner. Detta tack vare en medveten policy att blanda ut befolkningen i västländerna och därmed i framtiden göra det omöjligt för oss att mobilisera samlat motstånd mot våra kolonialherrar. Om man "flyr" till nån annan stans i världen är man tvungen att klara sig själv från dag ett, vilket såklart är mycket besvärligare.
Citera
2022-10-29, 21:08
Medlem
QuietExits avatar
Det går inte alltid som man vill på skjutbanan https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1586367432922480643?s=20&t=d8EtZd6NmNTXxK4qjxwbkQ
Citera
2022-10-29, 21:09
Medlem
Imnshos avatar
Är det nån som vill betta på vilken stad som faller först, Sieverodonetsk eller Kherson?

Alla verkar tro på Kherson, men jag har en känsla av att Sieverodonetsk och Lysychansk faller före. Finns ingen anledning för Ukraina att gå in och rensa Kherson, den faller av sig själv eftersom ryssarna satt in malajerna där. Där blir det en svälta-räv-taktik.

Nej, jag tror att man riktar in offensiven mer mot Donbas nu när man kontrollerar vägen mellan Svatove och Kriminna.
Citera
2022-10-29, 21:13
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ryssland och Iran har 41% av världens ”bevisade”naturgasreserver tillsammans. Självklart så kommer det bli ett problem för resten av världens ekonomier årtiondena som kommer, eftersom det stormar i bägge ländernas förhållande till väst.

Vi går en mycket intressant framtid till mötes. Energibrist kommer att stoppa många framtida ekonomiska projekt i västländer.
Jag tror att du är fel ute. Många länder har använt naturgas eftersom det varit lättillgängligt och billigt, men det är inte så att det saknas andra energikällor. Under de kommande åren kommer världens länder göra sig oberoende av naturgas genom att investera i vind- och kärnkraft. Som bonus reduceras utsläppen av växthusgaser vilket gör att vi snabbare kommer nå målen i parisavtalet. De stora förlorarna är de naturgasproducerande länderna som kommer se vikande efterfrågan.
Citera
2022-10-29, 21:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag fetstilar det viktiga du pekar på.
Och om jag nu vill betrakta detta ur ett "bottle half-full" perspektiv, så är ju information på internet en välsignelse om man jämför med det traditionella alternativet: strikt cencurerad nationell "information".

Jag vill tro att folk oberoende av geografisk lokation är ungefär samma: De har samma potential att fångas av auktoritära budskap - väst eller öst.
Och det är inte de geografiska gränserna som definierar var ondska råder, utan ondskan är nationsöverskridande.
I varje nation finns onda ledare, och de har varje folk ansvar att stoppa.
Det jag hoppas, är att folket i Ryssland sätter stopp, nu.

Jo, men RySSland är en speciell "statsbildning". I det har rySSarna faktiskt rätt:

1. När monngolhorden nådde byhålan Maaaaskveee så valde man att, mestadels samarbeta med ockupationsmakten. Man samlade in skatter åt del och gifte in sig hos mongolerna. Detta i motsats till Kyiv-rus som slogs till siste man. Det är därför Maaaaskveee kan kallas mongol-rus.

2. Samarbetet ledde till att Maaaaskveee blev rikare och rikare. Priset man betalade var att man tog efter mongolernas sedvänjor vad gäller statsskick, korruption och brutalitet., ( men inte religion). Till slut var moskoviterna så lika mongolerna att de senare kunde utmanas med deras egna metoder..

3. Direkt efter att mongolerna besegrats, ( det fanns även interna mongoliska orsaker till att deras välde slutade expandera, typ en "tronsföljd" som måste regleras), så började stadsstaten Maaaaaskveee att expandera snabbt. Man hade blivit mongolhorden 2.0, och är det ännu idag.

Så, nej, RySSland är ingen vanlig stat och rySSarna där är inget vanligt folk.

Slava Ukraini!
Citera
2022-10-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
så tror jag att det är bättre att inte "fundera så mycket" utan låta någon person i din närhet som du litar på (mamma/pappa) ta hand om den här typen av "stora frågor".....

Aj då, hade du inget vettigt att skriva alltså?
Här sitter Magda Gad och ska rapportera från strider i Syrien där IS och andra turban-terrorister manövrerade kalashnikovs.
https://www.youtube.com/watch?v=KMItSlhg5zs

Eller Irak
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4doj9V/det-var-helt-overkligt

Men nej verkar farligt med Ukraina, och så är det ju så långt borta också!
Citera
2022-10-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Man saknar inte kossan förrens båset är tomt…

Man kommer sakna Ryssland om några år men då är det för sent.
Sakna Ryssland? Tveksamt. Men det är tragikomiskt att du inser att den vägen Vladimir Putin slagit in på leder till det ryska folkets förfall. Det som emellertid är väldigt märkligt är att du fortsätter stödja den destruktiva inslagna vägen. Du borde byta spår. Kämpa för ditt Ryssland mot Vladimir Putin. Han måste störtas av dig och dina bröder och systrar. Du är i nuläget en del i Rysslands förfall. Du är i ordets rätta bemärkelse en fiende och förrädare i Moder Rysslands ögon.
Citera
2022-10-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att du är fel ute. Många länder har använt naturgas eftersom det varit lättillgängligt och billigt, men det är inte så att det saknas andra energikällor. Under de kommande åren kommer världens länder göra sig oberoende av naturgas genom att investera i vind- och kärnkraft. Som bonus reduceras utsläppen av växthusgaser vilket gör att vi snabbare kommer nå målen i parisavtalet. De stora förlorarna är de naturgasproducerande länderna som kommer se vikande efterfrågan.

Viktig poäng där. Gaslobbyisterna lyckades obegripligt övertyga Tyskarna om det förträffliga med "naturgas och lyckades även övertyga EU att klassificera ut gasen när man räknar utsläpp av växthusgaser. Obegripligt.

De naturgasproducerande står snart utan kunder. Liksom oljeproderande länder kommer att erfara.
Ryssland har viktiga inkomster från båda. Miljöfrågan vinner. Ryssland förlorar men det tar ett tag.
Citera
2022-10-29, 21:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Man saknar inte kossan förrens båset är tomt…

Man kommer sakna Ryssland om några år men då är det för sent.

Det beror på vilken regim som styr Ryssland. Hur många saknar Nazi-Tyskland idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in