2022-10-29, 20:27
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Historien om General Lapin kan vara påhittad helt och hållet.

https://twitter.com/LvivJournal/status/1586420802416787456

Samstämmiga uppgifter talar iallafall om att han blivit sparkad ur ryska armén, efter att Kadyrov och Prigozjin har klagat på honom.
-
Citera
2022-10-29, 20:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Kanske är det naivt men jag är inte lika pessimistisk.
Vi ser ändå attentat mot mobilseringscentra, och indikationer på uppgivenhet.
Det är som när man vill tända en brasa med halvbra ved; man kämpar och kämpar men i slutet ser man inte bättre resultat än i början. Det man inte ser, är att veden torkat, och att vedens värme ökat.
Plötsligt händer det.

Visst, jag syftar på att ca 75 procent av befolkningen i RySSland är medskylldiga till det som händer i Ukraina. 50 procent är passiva och har överlåtit all politik till Putler, utan ett spår av empati med det ukrainska folket. 25 procent stödjer, aktivt, Putlers storinvasion av Ukraina.

Men dessa människor kommer att få betala dyrt för sina val. När det väl smäller i RySSland så kommer det att smälla rejält! Förlorade krig är inte populära i den rySSka cancersvulsten. Det var det inte 1905, 1917 eller 1989, vilket, iof, är förståeligt. En framgångsrik cancersvultst förväntas att utöka sitt territorium och inflytande, helst hela tiden.

Så de flesta i RySSland skäms när så inte är fallet. De tar det hela personligt, som att landets svaghet är deras egen svaghet, och vise versa när cancersvulsten expanderar. Så blir det när man, i från allra första början tog efter mongolhorden och sedan dess hjärntvättat generation efter generation att "Ryssland är speciellt" med en "speciell mission", dvs utvidgas på grannländernas bekostnad.
Citera
2022-10-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Är det inte gamla siffror du har? Jag nämnde att den muslimska befolkningen växer stadigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Russia
Ja det är väl kanske möjligt men jag vet att, exempelvis, "muslimska" bosniaker är ungefär lika muslimska som vi svenskar är "kristna".

Väldigt sekulära, alltså.
Citera
2022-10-29, 20:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du har fel. C:a 6 procent av Rysslands innevånare är muselmaner.

Det finns lite olika siffror här.

Citat:
Although Islam is a minority religion in Russia, Russia has the largest Muslim population in Europe. According to US Department of State in 2017, Muslims in Russia numbered 14 million or roughly 10% of the total population. According to a comprehensive survey conducted in 2012, Muslims were 6.5% of Russia's population. However, the populations of two federal subjects with Islamic majorities were not surveyed due to social unrest, which together had a population of nearly 2 million, namely Chechnya and Ingushetia, thus the total number of Muslims may be slightly larger. The Grand Mufti of Russia, Sheikh Rawil Gaynetdin, places the Muslim population of Russia at 25 million as of 2018.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Russia
Citera
2022-10-29, 20:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det är väl som svenskar, norrmän, danskar - vi är väl ganska lika?

Stor skillnad; skandinaver har en nära knuten historia där man inte tillhört imperier utifrån, alla länderna är protestantiska och har haft en västlig anknytning. Kroater, tjecker, slovaker, polacker är katoliker med det latinska alfabetet. Bulgarer, serber ryssar är ortodoxa med det kyrilliska alfabetet. Länderna på Balkan är delade mellan de som tillhörde det osmanska riket och de som tillhörde tyskromerska riket. Polen/Litauen med det mesta av Ukraina var sin egen maktsfär. Ryssarna var vasaller till Mongolerna. Så de slaviska folken har mycket olika historisk bakgrund.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är väl kanske möjligt men jag vet att, exempelvis, "muslimska" bosniaker är ungefär lika muslimska som vi svenskar är "kristna".

Väldigt sekulära, alltså.

Typ samma sak med albanerna.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Detta ständiga prat om billig rysk olja och gas. Du menar att ryssen inte vill tjäna pengar på den? Eller varför skulle den vara så billig?
Sen så bygger hela olje och gasindustrin på västtillverkade maskiner, pumpar, datorer, turbiner, hjullager mm
När de brakar ihop blir det verkligen billigt, nämligen noll. Eftersom de inte kan ersätta delarna pga sanktionerna.

Japp redan nu går tex den Ryska järnvägstransporterna på knäna då man börjar få slut på de kullager som SKF tidigare tillverkat åt dem. De billigare och av sämre kvalite (kinesiska) håller inte alls måttet och failure rate är extremt hög har det bla rapporterats om och järnvägen är extremt viktigt för Ryssland med deras långa avstånd.
Citera
2022-10-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns lite olika siffror här.
Jajajaja men tio procent är i överkant, anser jag.

Stäm mig om jag har fel.
Citera
2022-10-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
För mig är det samma folk. Ryssar, polacker, "jugoslaver", bulgarer , "tjecker/slovaker" etc.

Du får gärna ta illa upp, men nu känner jag ett starkt behov av att behöva väcka dig.
Helst hade jag velat skicka dig till skolbänken, i all välmening.

Inte ens jugoslaverna själva känner någon samhörighet med varandra.
Den stora anledningen till att vi har en stor population av jugoslaver, förutom bidrag, är att inte ens de, stod ut med varandra.

Är du snäll så kan jag berätta för dig när deras inbördeskrig pågick?
Citera
2022-10-29, 20:35
Medlem
Tvonds avatar
Fortsatta rykten om att Admiral Makarov numera är ubåt

I’ve just heard good news from Admiral Makarov⛴ in Sevastopol on the seabed.
Citera
2022-10-29, 20:35
Medlem
Så här ser det ut nu i Mariupol.
Ryssland har byggt upp en hel del nya bostadsområden.

Rapport på spanska:

https://t.me/intelslava/40213
Citera
2022-10-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Japp, det har avhandlat. några sidor bakåt.

Det är ett vanligt problem, inte bara i konflikter, men i synnerhet i konflikter. ett problem här är ju att ryssland endast tillåter rysstroll att förmedla rysstrollningar på mark de okupperar. så riskfyllt att skicka reportrar, och begränsad tillgång till konfliktområden.
För mig framstår det mer som att man inte vill ha rapportering från rysk sida. Lite som när de klippte av franska reportern när hon råkade rapportera fel
https://youtu.be/7BVi4lxf5cM?t=374

Det finns fristående journalister som denna: Vet ej hur fristående han är i verkligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=IJuE0stcXi8

Men de som rapporterat därifrån har blivit sanktionerade, som Graham Philips. Det framstår för mig som om man därmed säger man inte vill ha rapportering därifrån.
https://www.bbc.com/news/uk-england-nottinghamshire-62308528
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in