2022-10-29, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Är det det som kallas mytoman ?
Hur som - någon frågade tidigare i tråden om psykopati räknas som personlighets-störning
Vet inte om svar getts på den frågan
Vet att när jag läste psykologi kom frågan upp, och fick höra att psykopati räknas som personlighet snarare än personlighetsstörning/sjukdom
Därför kan de endast dömas till fängelse
Rättspsykriatisk vård kan de dömas till som har en störning som anses möjligt att ”behandla” vilket som jag förstod inte personlighet/psykopati gör

Rätta mig gärna om jag har fel !!
Psykopat är bara ett ord man använder för att beskriva ett beteende mönster, men det är inte en diagnos. Alltså ingen sjukdom, så det stämmer det blir nog vanliga finkan som gäller.
Citera
2022-10-29, 19:48
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag håller med om det, att det är jävligt underligt. Jag kan sträcka mig till att JJ:s farsa tog hand om kroppen och att MGM inte vet exakt vad som hänt med den. Hade det inte varit för alla försvårande omständigheter hade jag omvänt trott på MGM:s oskuld.

Dels verkar de ha mördat Tove hemma hos JJ, och dels kunde man nästan tro dem när de hävdar att Tove drog hem därifrån. Samtidigt är det mycket mer osannolikt att Tove skulle ha haft maximal otur på hemvägen efter en skitkväll med oro, bråk och uppträden.

Det som är svårt att förstå är helt enkelt hur Tove kunnat bli puts väck.

Jag håller med om det, att det är jävligt underligt. Jag kan sträcka mig till att JJ:s farsa tog hand om kroppen och att MGM inte vet exakt vad som hänt med den. Hade det inte varit för alla försvårande omständigheter hade jag omvänt trott på MGM:s oskuld.

Dels verkar de ha mördat Tove hemma hos JJ, och dels kunde man nästan tro dem när de hävdar att Tove drog hem därifrån. Samtidigt är det mycket mer osannolikt att Tove skulle ha haft maximal otur på hemvägen efter en skitkväll med oro, bråk och uppträden.

Det som är svårt att förstå är helt enkelt hur Tove kunnat bli puts väck.[/quote]
Precis... Det där med maximal otur känner jag också. Många har ju skrivit att hon kan ha lämnat JJs lägenhet och blivit påkörd, rövats bort av nån hon känner, blivit påkörd av den tyske misstänkte mördaren som greps ett antal mil därifrån för några dar sen.. (varför han nu skulle uppehålla sig så nära brottsplatsen flera dar efteråt...) Men vad som verkar vara faktum, eftersom JJ tydligen berättat det för vänner efteråt är att det har varit osämja mellan iaf TT och JJ. Och de begav sig till JJs lägenhet för att lösa det vilket de enligt JJ gjorde. Att hon sen på vägen hem skulle råka ut för nån kidnappare eller mördare är maximal otur. Känns verkligen inte som att det är speciellt sannolikt. Visst... Det Kan ha hänt, dock ej inte speciellt sannolikt.

Nu sitter tjejerna häktade på sannolika skäl misstänkta för att ha del i hennes försvinnande. Vet inte hur ni reagerade på häktningen, men själv tyckte jag att den gick snabbt. Brukar räkna med en timme från start till att besked ges (kanske andra har andra exempel) Kommer inte ihåg vem som var inne först, men efter 45 minuter skrev media att hon var häktad. Och sen även att det tog 20 min från att den första började förhöras till att hon blev anhållen... Och nr 2 började förhöras efter anhållande av den första, och 10 min in i förhöret anhålls även hon... (kommer inte ihåg ur minnet i vilken ordning de förhördes) Så Nånting graverande tror jag ju polisen har på dessa.

Sen säger vissa att de sitter ju häktade för människorov, inte mord. Hade polisen trott på mord hade åklagaren häktat dem för det.. Men de sitter häktade fram till nästa vecka. Hade åklagaren trott att de var oskyldiga hade de släppts, och det finns ingen anledning att begära dem häktade för mord innan åtalstiden går ut. Det enda det isf skulle ge är att media får nys om vad de har. Bästa utredningsmässigt är att låta dem sitta häktade för det de gör, och sen när åtalstiden går ut begära dem fortsatt häktade, eller om de har på fötterna, begära dem häktade för mord. Finns ingen anledning att göra det nu.
Citera
2022-10-29, 19:49
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Läste nånstans att grannarna hade uppmärksammat att ytterdörren öppnats och stängts 2 gånger innan dom talade med JJ i trappan och sen skjutsade till Mcd.
Jag är övertygad att hon var på väg bort med cykeln och telefonen.
Så dörröppningen nr 1 var hon på väg till cykeln men den var låst.
Hon gick tillbaka efter nyckeln och på väg ner mötte hon grannen?
Med tanke på hur cykeln va låst tror jag den cyklades från platsen.
Tror det bara var ett misstag att JJ:s telefon följde med på Mcd resan.

Bra tänkt tycker jag.

Jag undrar om inte nycklar och mobil ligger i en brunn på vägen hem från cykeln till JJ.

Typ: "Här hittar de (polisen) aldrig någonting".

Man sökte brunnar när man letade efter Wilma.
Citera
2022-10-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det enda rimliga här är att T var osams med pojkvännen under natten.

Det har väl inte kommit fram något som visar att TT var ovän med pojkvännen under natten - så varför skulle det vara det enda rimliga?

Edit; såg ditt svar till annan postare som förklaring till ditt inlägg!
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2022-10-29 kl. 20:25.
Citera
2022-10-29, 19:50
Medlem
Enligt sammanfattningen och uppgifter tidigare i tråden ska man ha plockat upp två rumäner från en arbetsplats lite utanför centrala Vetlanda. Dessa har hörts och sen släppts.

Varför plockades just dessa två män in? Har dom sett nåt? Kan dom ha sett JJs bil den där tidiga söndagsmorgonen?
Citera
2022-10-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ja det är jävligt märkligt att ingen av dem har golat än.

Detaljen kring TT:s mobiltelefon, att den har följt med till McD och sen tillbaka till JJ:s lägenhet är ju extremt svår för JJ att förklara. Hur och varför har den varit där när inte TT var med?

Mobiltelefonens positioner den natten är en väldigt avgörande detalj som binder JJ till TT:s försvinnande.

Tänk om TT levde när JJ drog till McD men var medvetslös och JJ tog med sig mobilen fallifall TT skulle vakna och försöka ringa efter hjälp..
Citera
2022-10-29, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Läste nånstans att grannarna hade uppmärksammat att ytterdörren öppnats och stängts 2 gånger innan dom talade med JJ i trappan och sen skjutsade till Mcd.
Jag är övertygad att hon var på väg bort med cykeln och telefonen.
Så dörröppningen nr 1 var hon på väg till cykeln men den var låst.
Hon gick tillbaka efter nyckeln och på väg ner mötte hon grannen?
Med tanke på hur cykeln va låst tror jag den cyklades från platsen.
Tror det bara var ett misstag att JJ:s telefon följde med på Mcd resan.

Dörren öppnades och stängdes 2 ggr INNAN JJ gick ner i trappan och stötte på grannen, varför ska ni sitta och förvanska alla jävla uppgifter hela tiden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Jag förutsätter att polisen har kollat så att MH mobil befinner sig i JJ lägenhet.

Det har du rätt i men mobilens placering säger inget om skicket på MH. Om MH varit däckad i lägenheten under hela förloppet så var hon där och vet inget. Polisen häktar henne eftersom att hon bevisligen (mobilens placering) varit i lägenheten den aktuella tiden. MH tiger eftersom att hon inte minns ett piss efter klockan 02:00 och därmed inte har något hon kan berätta. JJ vet att MH varit ”ur spel” under de kritiska timmarna och är därför inte ett dugg orolig att MH ska bryta ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har också funderat över det. Det letas i skogar och sjöar och Ts cykel står parkerad. Att hon skulle gått eller sprungit till något dylikt ställe är knappast troligt, så utgångspunkten blir att hon transporterats. Med vad och av vem? Jag har inte läst någonstans att polisen efterlyst någon bil på något udda ställe ej heller hur Js bil rört sig. Jag tolkar också det som att polisen utgår ifrån att den lilla röda inte är det aktuella transportmedlet. Alltså, någon mer är inblandad och det är inte alls säkert att tjejerna vet var T är dumpad.
En spekulation är att T blivit ordenligt nerdrogad - rykte har gått om Rohypnol i drickat på Nöjet - och det har slagit på för fullt när de kom till J. Kanske J kontaktat/kommit överens med någon att möta upp och erbjuda/ge T skjuts eftersom det var busväder. Dock inte att köra henne hem utan någonstans "långt-ut-i-ingenstans", som vedergällning. T lämnas då drogad, utan tfn och inte en susning om var hon är eller vart hon ska.

Vi båda följde ju sökandet efter Beata. Där beslagtogs Gm s bil omg, likt denna bil. Skillnaden där var att dom gick ut i riksmedia flera gånger och sökte iakttagelser.

Ryktet om rohypnol har jag missat. Men visst kan dom ha drogat henne. Att M stannade kvar när J åkte till donken kan ju tolkas som nån behövde ha koll/vakta T. Död som levande.
Citera
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Något gör ju ändå att pappan sen ska ha umgåtts i skogen/med bilen med dottern ganska tidigt på morgonen sen. JJ kan inte ha sovit särskilt många timmar. Man undrar ju lite av vilken anledning de sågs så snabbt inpå direkt på morgonen sen om nu pappan inte har något alls med saken att göra.

Om vi ponerar att pappan inte alls har något med det hela att göra så ska i så fall sen då J och eventuellt M ha gjort sig av med T (eller T:s kropp) ganska fort sen. Och det då utan fordon (eller?) eftersom det inte tycks finnas någon rapport om att bilen rörts, och polisen har ju inte heller bett om iaktagelser kring fordonet på morgonen heller. Det går liksom inte ihop. Det mest logiska är att pappan faktiskt har varit behjälplig. ELLER att någon annan än pappan har varit det.
Jag förstår hur du tänker och jag tycker också det är märkligt att polisen inte bett om iakttagelser kring bilen/bilar.
Men jag är säker på att pappan haft många djupgående förhör och de anser inte det finns tillräckliga misstankar för att häkta honom. Det gör att jag inte tror han är inblandad och har såpass bra förklaringar till sina förehavanden.

Men konstigt de inte ber om iakttagelser om bilar
Citera
2022-10-29, 19:54
Medlem
Kan det inte vara så, att JJ åker till donken, medans M dödar Tove i lägenheten?
Citera
2022-10-29, 19:54
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har också funderat över det. Det letas i skogar och sjöar och Ts cykel står parkerad. Att hon skulle gått eller sprungit till något dylikt ställe är knappast troligt, så utgångspunkten blir att hon transporterats. Med vad och av vem? Jag har inte läst någonstans att polisen efterlyst någon bil på något udda ställe ej heller hur Js bil rört sig. Jag tolkar också det som att polisen utgår ifrån att den lilla röda inte är det aktuella transportmedlet. Alltså, någon mer är inblandad och det är inte alls säkert att tjejerna vet var T är dumpad.
En spekulation är att T blivit ordenligt nerdrogad - rykte har gått om Rohypnol i drickat på Nöjet - och det har slagit på för fullt när de kom till J. Kanske J kontaktat/kommit överens med någon att möta upp och erbjuda/ge T skjuts eftersom det var busväder. Dock inte att köra henne hem utan någonstans "långt-ut-i-ingenstans", som vedergällning. T lämnas då drogad, utan tfn och inte en susning om var hon är eller vart hon ska.
Vilket rykte om Rophypnol??????
Källa tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in