2022-10-29, 19:37
Medlem
En samfällighetsförening debiterar ju årsavgifter till ägare av medlemsfastigheter.

Jag har levt (och verkat) i tron att fakturan betalas av den som är lagfaren ägare. vid "debiteringstillfället" (= datum för årsmötet som fastställer budget & medlemsavgift)
Men det kan ju (och har nyss gjort så i "min" förening) ske ägarbyten alldeles kring årsmötesdagen.
Det har då uppstått "diskussion" om vem som skall betala...

Jag kan tänka mig lite olika datum för när ägarbyte sker "strikt juridiskt" såsom:
-Är det datum för påskrivet kontrakt?
-Är det tillträdesdatum?
-Är det datum för sökt lagfart?
-Är det datum för beviljad lagfart?
- Annat?

Lagtexten (1973:1150) ger mig ingen riktig klarhet.
Kanske finns någon här som vet säkert?, undrar

/T
Citera
2022-10-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
En samfällighetsförening debiterar ju årsavgifter till ägare av medlemsfastigheter.

Jag har levt (och verkat) i tron att fakturan betalas av den som är lagfaren ägare. vid "debiteringstillfället" (= datum för årsmötet som fastställer budget & medlemsavgift)
Men det kan ju (och har nyss gjort så i "min" förening) ske ägarbyten alldeles kring årsmötesdagen.

Jag kan tänka mig lite olika datum för när ägarbyte sker "strikt juridiskt" såsom:
-Är det tillträdesdatum?
- Annat?

/T
Kontraktsdatum, det är då du blir ägare, får göra avräkning på köpesumman om det inte står något om det i stadgarna.
Senast redigerad av tjanska 2022-10-29 kl. 19:47.
Citera
2022-10-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kontraktsdatum, det är då du blir ägare, får göra avräkning på köpesumman.
OK, en av våra styrelsemedlemmar hade tydligen talat med en mäklare "på trakten" om denna fråga.
Då hade mäklaren hävdat att det var tillträdesdagen som gällde.

Jag skulle ju gärna vilja hitta någon lagtext som ger klarhet...

/T
Citera
2022-10-29, 19:51
Medlem
Citat:
OK, en av våra styrelsemedlemmar hade tydligen talat med en mäklare "på trakten" om denna fråga.
Då hade mäklaren hävdat att det var tillträdesdagen som gällde.

Jag skulle ju gärna vilja hitta någon lagtext som ger klarhet...

/T
Som jag editerade, vad står i stadgarna?
I brf så är det oftast i stadgarna att köparen betalar överlåtelse/pantavgift.
Citera
2022-10-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Som jag editerade, vad står i stadgarna?
I brf så är det oftast i stadgarna att köparen betalar överlåtelse/pantavgift.

Stadgarna har ingenting om hur/när ägarbyte skall räknas.
/T
Citera
2022-10-29, 19:57
Medlem
Citat:
Stadgarna har ingenting om hur/när ägarbyte skall räknas.
/T
Kanske ta upp och ändra stadgar, är nog inte första fallet för att slippa osämja i framtiden och då ha kontraktsdatum som gränsen.
Citera
2022-10-29, 20:27
Medlem
Citat:

-Är det tillträdesdatum?
- Annat?

/T

Borde regleras på samma sätt som fastighetsavgiften. Regleras alltså vid tillträdet. Har, i minnet, tyvärr inget lagrum att hänvisa till.
Citera
2022-10-30, 07:45
Medlem
Komplettering av inlägg ovan. Det av mig fetade bör täcka frågeställningen av TS.

Från jordabalken 4 kap:

"Säljarens och köparens rättigheter och förpliktelser
10 § Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde skall ske, tillkommer säljaren. Denne får dock icke avverka skog annat än till husbehov och ej heller avhända fastigheten annat än dess vanliga avkastning.

Arrendeavgift, hyra och annan inkomst av fastigheten, som belöper på tiden före tillträdesdagen, tillkommer säljaren.

Avgift som utgår för fastigheten och belöper på tiden från och med tillträdesdagen bäres av köparen. I förhållande till säljaren svarar köparen för stämpelskatt för förvärvet."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
Senast redigerad av Pappa65 2022-10-30 kl. 07:52.
Citera
2022-10-30, 09:12
Medlem
Det finns (som jag förstår det...) ett problem med att enbart utgå från tillträdesdagen för att klargöra ägarskapet.
Och det är att det finns ju former för ändringar av ägare som inte görs via "normalt" köp-och-sälj (där det ju oftast finns en definierad tillträdesdag)

Ägarbyte kan ju ske genom
  • Dödsfall, då ägandet övergår till ett dödsbo
  • Arvskifte då dödsboet så småningom skiftats
  • Gåva
I dessa 3 fall tror jag inte det finns någon definierad "tillträdesdag".
Däremot finns det uppgifter hos lantmäteriet om när dessa ändringar gjordes.
Jag tror lantmäteriet kallar detta för "inskrivningsdag"

/T
Citera
2022-10-30, 09:29
Medlem
Citat:
Det finns (som jag förstår det...) ett problem med att enbart utgå från tillträdesdagen för att klargöra ägarskapet.
Och det är att det finns ju former för ändringar av ägare som inte görs via "normalt" köp-och-sälj (där det ju oftast finns en definierad tillträdesdag)

Ägarbyte kan ju ske genom
  • Dödsfall, då ägandet övergår till ett dödsbo
  • Arvskifte då dödsboet så småningom skiftats
  • Gåva
I dessa 3 fall tror jag inte det finns någon definierad "tillträdesdag".
Däremot finns det uppgifter hos lantmäteriet om när dessa ändringar gjordes.
Jag tror lantmäteriet kallar detta för "inskrivningsdag"

/T

Du kan när det gäller avgifter för fastigheter inte använda "ägarskapet" som delare för vem som ska betala avgifter. Det civilrättsliga ägarskapet för en fastighet övergår vid kontraktsskrivningen vid köp Ansvaret för avgifter på tillträdesdagen, se lagrum i tidigare inlägg. De fastighetsöverlåtelser du tar upp bör i sig även de ha en tillträdelsedag. Fråga en fastighetsadvokat.
Citera
2022-10-30, 09:30
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Ett fastighetsköp går i regel till så att när man kommit överens så skriver båda parter på ett köpekontrakt. Detta är till för att skydda köparen och om säljaren bryter detta blir vederbörande skadeståndsskyldig. När köpet är reglerat utfördas ett köpebrev, som skyddar säljaren, som köparen i sin tur använder för att bli lagfaren ägare genom inskrivning hos Lantmäteriet. Det hela regleras av formkrav i jordabalken. Köparen blir civilrättslig ägare på tillträdesdagen men lagfaren ägare senare när ärendet behandlats hos inskrivningsmyndigheten.

Det är alltså den civilrättslige ägaren som svarar för utgifterna på en fastighet om inget annat är föreskrivet enligt lag. I fastighetsregistret står däremot säljare som ägare fram till inskrivningen vilket kan vara ett bekymmer för samfälligheten men som säljare och köparen får hantera sinsemellan.
Citera
2022-10-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
....De fastighetsöverlåtelser du tar upp bör i sig även de ha en tillträdelsedag. ....
(min kursivering)

Ja, det kan man ju önska sig, men i realiteten är det inte så.
Jag hävdar att i de fall jag redovisar finns inga tillträdesdatum.
Rimligen av det enkla skälet att "tillträde" ju redan har skett..

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in