2022-10-29, 15:35
  #8425
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Tror nok dette stemmer, og det morsomme er at Admiral Makarov tok over som flaggskip for Svartehavsflåten når krysseren Moskva ble ubåt tidligere i år.

Et skip og to mindre fartøy er skadd, melder det russiske forsvarsdepartementet, etter droneangrep i morgentimene.

Den russiske guvernøren Mikhail Razvozjajev omtaler droneangrepet som det «mest massive» siden krigen startet.

Ifølge det russiske forsvaret ble de angrepet av ni droner i lufta og sju droner på sjøen.


Det ska bli väldigt intressant att se vad som faktiskt hänt. Ryssarna har ju ljugit rutinmässigt om allt. Så det är ju nästan så att man utgår från att de underdriver kraftigt när det gäller förluster och överdriver kraftigt när det gäller hur väl de lyckats försvara sig.

Det vore ju hysteriskt kul om ett andra flaggskepp blev ombyggt till U-båt. Men det är väl att hoppas på för mycket...
__________________
Senast redigerad av Karnivoren 2022-10-29 kl. 16:12. Anledning: Tillägg
Citera
2022-10-29, 16:50
  #8426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det visar att Ryssland aldrig såg NATO som ett hot, för i så fall hade de ju inte lämnat sig oskyddade mot NATO.

Nej så är det. "NATO hotet" är en pinsam ursäkt för Ryssland att anfalla Ukraina, ligger i nivå med "rensa Ukraina från nazister" .
Citera
2022-10-29, 17:30
  #8427
Medlem
Video frem til det smeller.

Ukrainian Uncrewed Surface Vessels (Drone boats filled with explosives) apparently managed to hit a Project 11356R frigate (presumably Admiral Makarov) & the Ivan Golubets Project 266M minesweeper.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1586363908071489536
Citera
2022-10-29, 18:17
  #8428
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Nej så är det. "NATO hotet" är en pinsam ursäkt för Ryssland att anfalla Ukraina, ligger i nivå med "rensa Ukraina från nazister" .

Nu är det tydligen sataniska sekter också, något hundratal.
Citera
2022-10-29, 18:44
  #8429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu är det tydligen sataniska sekter också, något hundratal.

Ja den fantasin kankse ändå fan är värst.
Citera
2022-10-29, 18:56
  #8430
Medlem
HRTs avatar
Enligt ryssland är det nu England som sprängt nordstream samt använt undervattensdrönare på krim.
Självklart förnekar England detta, frågan är vad gör ryssarna?
Ja Ukraina måste vara speciellt drabbat av både nazister och nu satanister!
Så fort putin öppnar käften kommer de något dumt ur den.
Undrar om han ändå tänker tillbaka på år 2021 och ångrar allt, men en psykopat inser sällan egna brister.
Citera
2022-10-29, 20:28
  #8431
Medlem
Spektakulär video.

Flera Kamikaze-båtdrönare sänkte ett flertal ryska stora fartyg i Sevastopol mitt i svarta havsflottans censtrum. - Och jag tror att några båtdrönare hade med sig flygande drönare då det verkar som en bränsledepot tagit fyr med. Attacken är en av de största jag sett under "special operationen" Admiral Makarov som var det största fartyget efter Moskva har sannolikt skadats svårt. Jag har tjatat om att Sverige bör satsa på billiga drönare innan och bla långsamma båtdrönare. Jag tror att dessa båtdrönare långsamt kört ca 30 mil och anfaller direkt inne i hamnen i Sevastopol. Vi behöver inte raketer i mach 2. Det räcker med en billig kajak med radarskydd som pruttar fram i 30 km/timmen i 30 mil. Det är tom effektivare och du får säkert 500 st för samma pengar som en enda missil som skall flyga 30 mil i mach 2. Jag tror att de synkoroniserade flygande drönare med för att förvirra FI och jag tror att dessa lyfte från båtdrönarna pga av 30 mils avståndet. De fick skjuts.

Tänk om Ukraina haft 100 st båtdrönare med 100 flygande drönare med chape charge som åkte snålskjuts samtidigt. Då hade de sänkt ubåtarna med. - Nu verkar de haft ett tiotal.

Mycket bra video här med spekaulära videos från en mycket bra youtubare.

Amazing Footage of Unmanned Boats Attacking Sevastopol Harbor, Admiral Makarov and Ivan Golubets
https://www.youtube.com/watch?v=L9tNwORmwro
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-10-29 kl. 20:50.
Citera
2022-10-29, 22:10
  #8432
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Verkligen intressant utveckling i Sevastopol. Npn som sett någon rimligt trovärdig utvärdering av vad som faktiskt skadades/sänktes?
Citera
2022-10-30, 08:25
  #8433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Spektakulär video.

Flera Kamikaze-båtdrönare sänkte ett flertal ryska stora fartyg i Sevastopol mitt i svarta havsflottans censtrum. - Och jag tror att några båtdrönare hade med sig flygande drönare då det verkar som en bränsledepot tagit fyr med. Attacken är en av de största jag sett under "special operationen" Admiral Makarov som var det största fartyget efter Moskva har sannolikt skadats svårt. Jag har tjatat om att Sverige bör satsa på billiga drönare innan och bla långsamma båtdrönare. Jag tror att dessa båtdrönare långsamt kört ca 30 mil och anfaller direkt inne i hamnen i Sevastopol. Vi behöver inte raketer i mach 2. Det räcker med en billig kajak med radarskydd som pruttar fram i 30 km/timmen i 30 mil. Det är tom effektivare och du får säkert 500 st för samma pengar som en enda missil som skall flyga 30 mil i mach 2. Jag tror att de synkoroniserade flygande drönare med för att förvirra FI och jag tror att dessa lyfte från båtdrönarna pga av 30 mils avståndet. De fick skjuts.

Tänk om Ukraina haft 100 st båtdrönare med 100 flygande drönare med chape charge som åkte snålskjuts samtidigt. Då hade de sänkt ubåtarna med. - Nu verkar de haft ett tiotal.

Mycket bra video här med spekaulära videos från en mycket bra youtubare.

Amazing Footage of Unmanned Boats Attacking Sevastopol Harbor, Admiral Makarov and Ivan Golubets
https://www.youtube.com/watch?v=L9tNwORmwro
Yes, UUVer och USVer borde stå högt på Marinens lista som lämnas in på tisdag. Framförallt passiva med sensorer för total övervakning av intresseområden i Östersjön, men också aktiva, för avskräckande effekt, samt offensiv potential.

Jag ser det som mycket intressant vad ”svaret” på dessa blir. Jag kan tänka mig att större militära hamnar (typ Karlskrona) kanske sätter upp flytbojslinjer, vilket ett stort fartyg bara föser undan när det passerar, men en USV får svårt att passera med sin lilla rörelseenergi. Är det bottenfästa kedjor för varje boj blir det svårt för UUVer också, då det fungerar som en ”trål”.

En 2-3 successiva sådana skulle bli stört omöjligt för mindre enheter att passera, medan en Visby kan glida rätt över. På så sätt kan man freda hamnar, där alla YSF är som mest sårbara. Typ som en vågbrytare för drönare.

Våra ubåtar får sätta upp portar/galler för sina inlopp till ubåtshamnar. Däremot är det ju klart lättare att försvara en fast installation mot dessa långsamma anfallare, då man kan förbereda med sensorer och motmedel som förhåller sig passiva tills en inkräktare upptäcks. Sätter man attackerbara mål (som en port) ”långt in”, så reduceras risken att man torpederar nån mupp som vill paddla kajak i området…

Även någon form av MASS för USVer borde vara möjlig med någon form av ”flytande handgranater/mini-minor” i svärm, som har för liten explosion för att skada större fartyg, men kan deployas vid en sådan här attack. (Blir jobbigt att sanera dock)

Intressant.
Citera
2022-10-30, 10:09
  #8434
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Yes, UUVer och USVer borde stå högt på Marinens lista som lämnas in på tisdag. Framförallt passiva med sensorer för total övervakning av intresseområden i Östersjön, men också aktiva, för avskräckande effekt, samt offensiv potential.

Jag ser det som mycket intressant vad ”svaret” på dessa blir. Jag kan tänka mig att större militära hamnar (typ Karlskrona) kanske sätter upp flytbojslinjer, vilket ett stort fartyg bara föser undan när det passerar, men en USV får svårt att passera med sin lilla rörelseenergi. Är det bottenfästa kedjor för varje boj blir det svårt för UUVer också, då det fungerar som en ”trål”.

En 2-3 successiva sådana skulle bli stört omöjligt för mindre enheter att passera, medan en Visby kan glida rätt över. På så sätt kan man freda hamnar, där alla YSF är som mest sårbara. Typ som en vågbrytare för drönare.

Våra ubåtar får sätta upp portar/galler för sina inlopp till ubåtshamnar. Däremot är det ju klart lättare att försvara en fast installation mot dessa långsamma anfallare, då man kan förbereda med sensorer och motmedel som förhåller sig passiva tills en inkräktare upptäcks. Sätter man attackerbara mål (som en port) ”långt in”, så reduceras risken att man torpederar nån mupp som vill paddla kajak i området…

Även någon form av MASS för USVer borde vara möjlig med någon form av ”flytande handgranater/mini-minor” i svärm, som har för liten explosion för att skada större fartyg, men kan deployas vid en sådan här attack. (Blir jobbigt att sanera dock)

Intressant.

Som jag har skrivit tidigare så tror jag på marina UAV.er, USV.er och UUV.er f.f.a. som sensorplattformar för att upptäcka ytmål, undervattensmål och minor. UAV kan självfallet även användas för att upptäcka landmål, när Amf ska rensa svenska, finska och estniska öar, från ryska specialförband, men där bör Amf primärt förlita sig på egna drönare.

De ukrainska ytdrönarna hade varit lätta att stoppa om man hade använt gamla hederliga torpednät. Det och CIWS-system som inte är hopplöst undermåliga.
Citera
2022-10-30, 10:12
  #8435
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag har tjatat om att Sverige bör satsa på billiga drönare innan och bla långsamma båtdrönare. Jag tror att dessa båtdrönare långsamt kört ca 30 mil och anfaller direkt inne i hamnen i Sevastopol. Vi behöver inte raketer i mach 2. Det räcker med en billig kajak med radarskydd som pruttar fram i 30 km/timmen i 30 mil. Det är tom effektivare och du får säkert 500 st för samma pengar som en enda missil som skall flyga 30 mil i mach 2.

Problemet med ditt tänk är att du tror att dessa attacker går att repetera på samma sätt på sikt. Det är lätt att skydda sig mot dessa lätta, långsamtgående vapen. Det är bara det att det är taktiker som används för första gången (utanför terroristvärlden) och ingen har satt upp något försvar mot det, inte ens Väst. Ditt massiva kajakanfall stoppas med ett lätt nylonnät, och när nätklippande mekanismer då utvecklats, med klassiska bommar/kedjor som använts som hamnförsvar i hundratals år. Att ryssarna inte tog till sådana åtgärder när de såg för en månad sedan att en okänd, StarLink-försedd havsdrönare spolades upp nära Sevastopol beror på att de är så genuint jävla inkompetenta och dumma i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Verkligen intressant utveckling i Sevastopol. Npn som sett någon rimligt trovärdig utvärdering av vad som faktiskt skadades/sänktes?

Nej någon sådan har tyvärr inte dykt upp ännu, och jag har verkligen letat.
Citera
2022-10-30, 10:35
  #8436
Medlem
HRTs avatar
Poängen är att ryssarna trodde de var skyddade från angrepp efter deras förflyttningar efter att Moskva sänktes. Ukraina har visat att det inte stämmer, att man än en gång hittat lösningar att slå ryssen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in