Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmarxist
Spektakulär video.
Flera Kamikaze-båtdrönare sänkte ett flertal ryska stora fartyg i Sevastopol mitt i svarta havsflottans censtrum. - Och jag tror att några båtdrönare hade med sig flygande drönare då det verkar som en bränsledepot tagit fyr med. Attacken är en av de största jag sett under "special operationen" Admiral Makarov som var det största fartyget efter Moskva har sannolikt skadats svårt. Jag har tjatat om att Sverige bör satsa på billiga drönare innan och bla långsamma båtdrönare.
Jag tror att dessa båtdrönare långsamt kört ca 30 mil och anfaller direkt inne i hamnen i Sevastopol. Vi behöver inte raketer i mach 2. Det räcker med en billig kajak med radarskydd som pruttar fram i 30 km/timmen i 30 mil. Det är tom effektivare och du får säkert 500 st för samma pengar som en enda missil som skall flyga 30 mil i mach 2. Jag tror att de synkoroniserade flygande drönare med för att förvirra FI och jag tror att dessa lyfte från båtdrönarna pga av 30 mils avståndet. De fick skjuts.
Tänk om Ukraina haft 100 st båtdrönare med 100 flygande drönare med chape charge som åkte snålskjuts samtidigt. Då hade de sänkt ubåtarna med. - Nu verkar de haft ett tiotal.
Mycket bra video här med spekaulära videos från en mycket bra youtubare.
Amazing Footage of Unmanned Boats Attacking Sevastopol Harbor, Admiral Makarov and Ivan Golubets
https://www.youtube.com/watch?v=L9tNwORmwro
Yes, UUVer och USVer borde stå högt på Marinens lista som lämnas in på tisdag. Framförallt passiva med sensorer för total övervakning av intresseområden i Östersjön, men också aktiva, för avskräckande effekt, samt offensiv potential.
Jag ser det som mycket intressant vad ”svaret” på dessa blir. Jag kan tänka mig att större militära hamnar (typ Karlskrona) kanske sätter upp flytbojslinjer, vilket ett stort fartyg bara föser undan när det passerar, men en USV får svårt att passera med sin lilla rörelseenergi. Är det bottenfästa kedjor för varje boj blir det svårt för UUVer också, då det fungerar som en ”trål”.
En 2-3 successiva sådana skulle bli stört omöjligt för mindre enheter att passera, medan en Visby kan glida rätt över. På så sätt kan man freda hamnar, där alla YSF är som mest sårbara. Typ som en vågbrytare för drönare.
Våra ubåtar får sätta upp portar/galler för sina inlopp till ubåtshamnar. Däremot är det ju klart lättare att försvara en fast installation mot dessa långsamma anfallare, då man kan förbereda med sensorer och motmedel som förhåller sig passiva tills en inkräktare upptäcks. Sätter man attackerbara mål (som en port) ”långt in”, så reduceras risken att man torpederar nån mupp som vill paddla kajak i området…
Även någon form av MASS för USVer borde vara möjlig med någon form av ”flytande handgranater/mini-minor” i svärm, som har för liten explosion för att skada större fartyg, men kan deployas vid en sådan här attack. (Blir jobbigt att sanera dock)
Intressant.