2022-10-29, 00:32
Medlem
BIB3ls avatar
Vad har hänt med Dajm. Det var xpris i butiken, så jag försåg mig med 2 smarriga dubbelbitar. Men, när jag skulle äta dem så var det som att äta ur skafferiets påse med socker. Vidrigt.

Vad har hänt?
Citera
2022-10-29, 00:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Vad har hänt med Dajm. Det var xpris i butiken, så jag försåg mig med 2 smarriga dubbelbitar. Men, när jag skulle äta dem så var det som att äta ur skafferiets påse med socker. Vidrigt.

Vad har hänt?
De har tagit bort hasselnötterna i knäcken pga nötallergiker.
Måste ha varit länge sen du smakade Dajm.
Citera
2022-10-29, 00:39
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja. Typ tio år eller mer. Trist.
Citera
2022-10-29, 00:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Skojar du eller? Jag gillar dajm men det var flera år sedan jag åt dajm. Får gå ut och köpa lite dajm och bli ett klagoluder.
Citera
2022-10-29, 00:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ja. Typ tio år eller mer. Trist.
Jo. Det var ett favoritgodis ända sen de tog bort min favo nötknäckstången i grön cellofan från Twistpåsen.
Inte längre.

De små Dajm i påse är bättre, man saknar inte nötterna lika mycket när det är mer choklad runtom.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skojar du eller? Jag gillar dajm men det var flera år sedan jag åt dajm. Får gå ut och köpa lite dajm och bli ett klagoluder.
Tyvärr skojar jag inte och jag tror inte att det spelar roll om du klagar. Det måste ha varit +10 år sen detta hände.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-10-29 kl. 01:12.
Citera
2022-10-29, 05:09
Medlem
Citat:

Det har aldrig funnits hasselnötter i Dajm, möjligen mandel.
Citera
2022-10-29, 05:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Det har aldrig funnits hasselnötter i Dajm, möjligen mandel.
Ok
Citera
2022-10-29, 06:32
Medlem
De påstår ju fortfarande att daim består av ”mandelknäck”?

https://www.marabou.se/produkter/daim?p=34935&r=25376

Sen kan de såklart ändå ha ändrat receptet så att smaken förändrats. Ökat på sockret och ändrat fettsammansättningen kanske?
Citera
2022-10-29, 07:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
De påstår ju fortfarande att daim består av ”mandelknäck”?

https://www.marabou.se/produkter/daim?p=34935&r=25376

Sen kan de såklart ändå ha ändrat receptet så att smaken förändrats. Ökat på sockret och ändrat fettsammansättningen kanske?
Det märks inte öht idag. Förr kunde man låta knäcket smälta på tungan tills det blev som en kullerstensväg av mandelkrosset.
Citera
2022-10-29, 09:37
Medlem
Citat:

Vad har hänt?
Det var extrapris.... det kan ju vara så att man sålde ut diam som hade hanterats fel. Sockren kan ha kristalliserats och då blir chokladen så där matt och lite vitaktig.

Det kan också vara så att du helt enkelt mins fel angående dess smak - eftersom du hävdar att du inte ätit det på länge. Händer rätt ofta att man har minne av hur fantastiskt något var - för att man förknippar det med andra minnen. och när man sedan äter det långt senare så blir man rätt förvånad över att det inte smakar alls som man minns det.
Citera
2022-10-29, 10:12
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det var extrapris.... det kan ju vara så att man sålde ut diam som hade hanterats fel. Sockren kan ha kristalliserats och då blir chokladen så där matt och lite vitaktig.

Det kan också vara så att du helt enkelt mins fel angående dess smak - eftersom du hävdar att du inte ätit det på länge. Händer rätt ofta att man har minne av hur fantastiskt något var - för att man förknippar det med andra minnen. och när man sedan äter det långt senare så blir man rätt förvånad över att det inte smakar alls som man minns det.
Nja, smaken av dajm tror jag inte att en glömmer. Den var väldigt sockrig, nästan knastrig, och så har den inte varit tidigare. Köp en och provsmaka vettja.

Twist e bäst!
Senast redigerad av BIB3l 2022-10-29 kl. 10:16.
Citera
2022-10-29, 10:17
Medlem
Citat:
Nja, smaken av dajm tror jag inte att en glömmer. Den var väldigt sockrig, nästan knastrig, och så har den inte varit tidigare. Köp en och provsmaka vettja.

Twist e bäst!
Folk har en fantastisk övertro på sina hjärna och sina förmågor....
Alla glömmer det mesta mest hela tiden. Det hjärnan gör är att fylla i genom att hitta på och lägga till saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in