Citat:
Ursprungligen postat av
uractualmom
På min router så ser jag alla som är inloggade, men jag ser även försök till inloggning. Hade tänkt nämna det för typ tusen sidor sen...men iallafall. Om en mobil försöker att koppla upp sig på min router så syns det. Även om det är en mobil som någon har ställt in att koppla sig automatiskt till wifi, en har ju det inställt så för att spara surf. Jag har pw givetvis på min router så dom kommer inte in, men försöket registreras och jag ser ip adressen
Brandväggen kan ha såna funktioner. Många har lite enklare routrar. De man får med ett internetabonnemang.
Det är rekommenderat att ha ett bra lösenord på sitt Wi-Fi.
Enkelt förklarat hur en variant av intrång i router/Wi-Fi kan fungera är att man ser till att kasta ut redan inloggade enheter och sedan när de återansluter gör de en s k handskakning m h a ett ”hashat” lösenord. Typ som en kryptering av det riktiga lösenordet.
Så lösenordet kan vara Kalle123 och då blir hashen som motsvarar lösenordet kanske 1779004addf2164abc1a1a80aff6abb4130d2d6a1993ee8b5f 08c54768208e73 då.
Eller det blir det för det är enligt en standard.
Sen kan man knäcka dessa hashar. Antingen mot en lista med lösenord som kommer från läckta databaser från olika ”webbsidor”.
Finns Kalle123 med i listan så får 1779004addf2164abc1a1a80aff6abb4130d2d6a1993ee8b5f 08c54768208e73 en match och det går på nolltid.
Sen är det bara att logga in med Kalle123 och börja kika runt lite.
Offtopic men vi får se hur stor roll en evtl router kan få i detta fallet.
Just nu verkar masterna ha lite huvudrollen.