2022-10-28, 23:00
Medlem
Starbacks avatar
Så här tror jag att det gick till:
Bullret i grannlägenhet som grannarna noterat mitt i natten kom från när T övermannades, bands och tejpades. Hon gjorde motstånd naturligtvis som framkallade buller.
En av de två kvinnorna kunde inte följa med till Donken ty nån måste vakta den paketerade T. Ynkligt av polisen att inte släppa uppgiften på hur mycket mat JJ (jag tror det var JJ) köpte. Jag tror hon köpte åt sin väninna också. Men köptes det mat även åt en 3:e misstänkt medhjälpare som sedan körde T långt bort, till nästa stad.

I dag släpper iaf snuten uppgiften att T:s mobil var med hela vägen till Donken och tillbaka. Den måste därför legat i JJ:s ficka vid det laget. Eller som Medvetenommycket sa låg T i bagaget. Men då ska grannen vara inblandad och det tror jag inte.

Grannen som gav skjuts till Donken satt ju bredvid JJ i bilen när hon ringde Donken och beställde för hämtning i Donkens Drive in. Vad beställde hon? TT var inte tänkt att få mat ty munnen hade tejpats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQyAed/uppgifter-nya-detaljerna-om-forsvunna-toves-mobil
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Borde inte grannen som bor på samma våning ”dörr i dörr” med JJ ha kunnat avgöra om dunsarna kom från JJs lägenhet eller den under?

Det plus att JJ rimligtvis bör försökt ringa til TT när hon ser att cykeln står kvar talar emot teorin imo.

I övrigt är den ganska intressant som alternativ teori. Bättre än många andra.

Dels kan det vara svårt att veta hur ljudet fortplantar sig genom huset och dels kan det vara psykologiskt. Om grannen såg avspärrningar på JJ:s dörr innan förhöret så kan han automatiskt ha antagit att det måste ha varit därifrån det han hört under natten kom. Rimlig psykologisk reaktion.

Tack och kul att du vill diskutera den. Teorier behöver prövas annars blir de lätt inskränkta.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stablemaster
Ja och han är även ett huvudvittne samt att någon här i tråden är vän med honom
Nu borde han nog även vara misstänkt eftersom Tovas mobil fanns med under färden.
Han har nog haft klippkort hos polisen sista veckan.
Citera
Medlem
Hittar man ingen kropp så har jag svårt att se en fällande dom för mord. Människorov är tveksamt det också. Trots att man har mobilpejlingar och att tjejernas berättelser innehåller luckor.
Citera
2022-10-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelycke
Jag tycker detta stärker teorin om grannen. Om JJ kommunicerat med sin pappa på något sätt under natten/morgonen hade pappan förmodligen också suttit som misstänkt/skyddande av brottsling.

Stärker vad om grannen? Att JJ skulle råkat springa in i honom i trappen, frågat om han kan hjälpa till att dumpa en kropp, dom åker till mcd och tillbaka för att sedan skrida till verket, allt medan grannens familj ger honom alibi för resten av natten? Låter tramsigt.

Jag tror inte dom fått hjälp av nån, men om dom fått det är det ju farsan, enligt hur såna här fall brukar utvecklas.
Citera
2022-10-28, 23:02
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 700BJames
Det är väl inte bekräfta att JJ mamma var på väg till JJ ? Eller nån som har uppfattat det ? Det är inget prat om M.ja heller i tråden . JJ,s föräldrar ? Mamman är på väg dit ca 03 på natten och JJ va hos pappan dan efter ?

JJs egen utsaga till grannen att modern skulle köra henne.
Hur det ligger till i verkligheten har säkerligen polisen stenkoll på nu.
Citera
2022-10-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parraflax
Har svårt tro att det är så enkelt för två tjejer i den åldern på den korta tiden. Kanske om man är en rutinerad seriemördare.

Tror garanterat att man inte är kapabel till att småtjattra med en granne några minuter efteråt, än mindre hoppa ur grannens bil till å med för att man får se några man känner på mcd för att prata lite.
Jag får inte ihop det men de kanske är kallare än vad man tror och klarar detta . Men svårt förstå.

Man tycker ju att bara att smälta det man precis gjort borde ta ett tag, att ens samla tankarna och tänka logiskt.

Man gör ju det man måste göra, vad är det som är så konstigt. Varför underskattar alla dessa tjejer? Att dom inte klarar av att bära ner en kropp med mera. Dom måste ju göra allt det som dom gör för dom har inget val. Det handlar om överlevnad för dom i princip och då tänker man inte, man bara försöker rädda sig själv.
Citera
2022-10-28, 23:04
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kronertskocka
Intressant! Vet vi vad för brott det är frågan om? Fortkörning är ju inte lika graverande som sexuellt ofredande till exempel.

Precis. Men jag vet inte orsaken till Lexbaseomnämnandet. Behöver ju inte betyda att han finns med i belastningsregistret. Men andra här vet säkert mer. Vetlanda är litet.
Citera
2022-10-28, 23:04
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Kan det vara så att farsan gick och knackade eftersom han visste att sonen befann sig i lägenheten där det fördes oljud?
Det har du rätt i. Varför skulle han sitta och tråka hos päronen om det var fest?
Och samtidigt kan man ju i så fall undra varför JJ sa att MH hade varit med till McDonalds.
Hade hon helt enkelt tagit med sig fel telefon, Toves istället för MH's.
Citera
2022-10-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
J hade nog tänkt ta mobilen och cykla i väg med hennes tillhörigheter men så stötte hon på simpen då blev det McD istället.
Vart är M sitter hon och trycker i lägenheten eller har hon en uppgift att sköta medans J menat ska cykla iväg och dumpa cykeln utanför T, vad gör hon under tiden J är på McD?

Klurigt, kan MH stuckit iväg för att fixa fram en bil?

Man kan köra utan körkort och nöden har väl ingen lag? Dumdristighet verkar inte heller saknas.

Polisen har säkert koll och följt MHs mobil/rörelse om den var med.
Citera
2022-10-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vad beställde hon?

Cheeseburgare och chili cheese - så lite mat till en person
Citera
2022-10-28, 23:06
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 700BJames
Det är väl inte bekräfta att JJ mamma var på väg till JJ ? Eller nån som har uppfattat det ? Det är inget prat om M.ja heller i tråden . JJ,s föräldrar ? Mamman är på väg dit ca 03 på natten och JJ va hos pappan dan efter ?

Att mamman skulle vart på väg till JJ är bara en lögn inför grannen som kom ut i trappen och undra vart hon skulle.
Hon kunde ju inte säga att hon själv skulle ta bilen till mcds för hon hade ju varit ute och druckit.

Då erbjuder han sig tydligen att köra henne.
Vilket e konstigt...
Och då tackar hon ja till det trots att hon lätt hade kunnat fortsätta hävda att mamman var redan på väg.

Väl iväg till mcds känner hon sig också tvungen att hälsa på nån snubbe i en annan bil trots att hon borde bara ha velat tillbaka snabbt.
Antingen alibifix eller så hade hon verkligen ngt viktigt att säga till den andra snubben i bilen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in