2022-10-28, 22:17
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du haft din elförbrukning i SE3 så får du 50 öre/kWh.

Jag trodde inte det va så enkelt ...för bra för att vara sant !
Sverige kan ha småföretagare igen med förutsättningar.
Det är riktigt bra detta för hela Sverige!
Citera
2022-10-28, 22:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Jag trodde inte det va så enkelt ...för bra för att vara sant !
Sverige kan ha småföretagare igen med förutsättningar.
Det är riktigt bra detta för hela Sverige!

Det beror ju på, om du får ett elpris på 3-5 kronor i december till mars så räcker det inte långt. De borde ha gett elstödet i realtid baserat på faktisk kostnad i stället. Bagaren på Öland var inte nöjd. De har ändock 79 öre i bidrag.
Citera
2022-10-28, 22:27
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror ju på, om du får ett elpris på 3-5 kronor i december till mars så räcker det inte långt. De borde ha gett elstödet i realtid baserat på faktisk kostnad i stället. Bagaren på Öland var inte nöjd. De har ändock 79 öre i bidrag.

Ok. Men får jag 50 öre kWh tbax oas vad jag betalat?

Edit: håller helt och fullt med dig. För många har fått stänga igen men detta ger oss små företagare tbax lite och får en mindre börda framåt.
Senast redigerad av cateatdog 2022-10-28 kl. 22:36.
Citera
2022-10-28, 22:42
Medlem
hejsan07s avatar
Hmmm det kanske inte är så genomtänkt när man läser alla kommentsrer.

(Programmet Svenska nyheter tog upp en bra poäng med några beskrivande scenarion!)
Senast redigerad av hejsan07 2022-10-28 kl. 22:45.
Citera
2022-10-28, 22:50
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Hmmm det kanske inte är så genomtänkt när man läser alla kommentsrer.

(Programmet Svenska nyheter tog upp en bra poäng med några beskrivande scenarion!)

Vad är det som inte är genomtänkt?
Hur kan det bli mer effektivt efter vad som är genomförbart?

Vi småföretagare får lite andrum och privatpersoner får några mer kronor över att spendera som leder till lite syre. Jag tycker att detta är väldigt effektivt spenderade skattekronor för att få igång Sverige.
Citera
2022-10-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Vad är det som inte är genomtänkt?
Hur kan det bli mer effektivt efter vad som är genomförbart?

Vi småföretagare får lite andrum och privatpersoner får några mer kronor över att spendera som leder till lite syre. Jag tycker att detta är väldigt effektivt spenderade skattekronor för att få igång Sverige.

Hmm vi privatpersoner ska inte spendera... vi har inflation.....
Citera
2022-10-28, 23:03
Medlem
Säkert ligga efter men visste fick man redan el pengar bidrag i feb/mars för de höga priserna?

Jag kör rörligt, vad annars typ. Känner andra som hade bundit till i år på 0.50 eller nåt och fick pengar. Gick plus. Nu kommer retroaktivt för förra året? Vad händer med de som sepererat och tecknat abbonemang i mars 22. Då bi det mars 2022 till sept 22. Många vinkel i detta... ...
Citera
2022-10-28, 23:06
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Energiföretagen förklarar bredvilligt här:
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2022/september/energiforetagen-forklarar-marginalprissattning-pa-elmarknaden/

En faktiskt bra förklaring av marginalprissättning finns en bit ner på sidan. Den använder två bönder att räkna med.

Om vi låtsas att vete produceras som el, dvs i realtid mot behovet, så har bonde A allt att vinna på att det ska finnas efterfrågan på bonde Bs vete.

Såpass att om efterfrågan är hela bonde As produktion, precis, dvs 10 tunnor. Så får A in 1000 kr. Om A eldar med en tunna vete och bara säljer 9 så får hen in 1800 kr. För samma produktionskostnad.

Där har du elbranchen.
Inte bara elbranschen utan alla råvarumarknader.

Som marknadsekonomier fungerar så kommer den som producerar billigt göra större vinst och kan därför investera i sin produktion och på sikt sänka marknadspriset. För att det skall fungera måste politikerna avskaffa den planekonomiska elproduktion de skapat med subvention av ineffektiv produktion.
Citera
2022-10-28, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar, bor man inte i en koja så är det ganska enkelt att få värmen att stanna inne, dvs så är det fortfarande extremt mycket dyrare med elförsörjning i söder än i norr.

”Vi har ej ledningsnät”, vi? Du har ett ett jävla skit med det att göra. Det är återigen Svenska Kraftnät, dvs staten, som är boven i det hela.

Du verkar inte förstå att om det är minus30 så förbrukar man 50 gånger mer energi för uppvärmning om du kan matte
Citera
2022-10-28, 23:09
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Hmm vi privatpersoner ska inte spendera... vi har inflation.....

Tror du att priserna i t.ex servicesektorn eller för andra som drabbats av högre energi- och bränslekostnader går ner om vi köper mindre?

Vi bör såklart amortera våra enorma lån men vi är redan på väg in i stagflation. Detta behövs efter den vansinniga politik som MP och C företrätt med opålitlig vindkraft
Citera
2022-10-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Tror du att priserna i t.ex servicesektorn eller för andra som drabbats av högre energi- och bränslekostnader går ner om vi köper mindre?

Vi bör såklart amortera våra enorma lån men vi är redan på väg in i stagflation. Detta behövs efter den vansinniga politik som MP och C företrätt med opålitlig vindkraft

Vet inte men tror inte lösningen är att ge personer en klumpsumma med pengar. De flesta kommer inte amortera lån eller spara till kommande el räkningar. Majoriteten kommer köpa julklappar....
Citera
2022-10-28, 23:14
Medlem
MrsEjPKs avatar
När jag nu 3e valet i rad röstade på Sd för att dom lovade billigare el och bensinpriser på landsbygd så trodde jag inte dom menade all landsbygd utom i norr .Vi har det ju mkt kallare !
Dom har blåst oss .

Jag kan hur mkt jag än vill inte försvara att vi fick noll och intet i hjälp med våra elräkningar här i norr.Jag är glad att söderut får hjälp men vi skulle oxå fått det.
Chockad är jag.
Och jag är inte den enda i norr som känner så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in