2022-10-28, 20:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men vänta..! Varför bor alla ryssar fortfarande kvar i Ryssland? 150 miljoner som inte har flytt, utan som vill bo i Ryssland. Vet du om att Ryssland varje år tar emot 11 miljoner invandrare - mest efter USA? Det kanske inte är så illa att bo i Ryssland som USA-propagandan säger..?
Jo, det är ju bara att flytta till USA för var och en som så önskar. Eller Sverige. Vi har visumtvång för Ivan. Fråga dig varifrån de 11 miljonerna invandrarna till Ryssland kommer. Sverige, Polen,... fattiga USA?

Det festliga är att 99% av Rysslandskramarna aldrig i h-e skulle lämna ”globo-homo-väst” för att leva under Putin. Det passar bättre att hata det väst man helst lever i.
Citera
2022-10-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det var jag!
Alla Ukrainska män i vapenför ålder har tjänsteplikt i Ukraina sedan Putin invaderade landet.

Till stridande förband sänder man bara motiverade. Och gissa om de är motiverade.

Du säger nu "motiverad", förut var det frivillig, man kan ju vara "motiverad" om alternativet är en kula i bakhuvudet eller fängelse

Och hur vet du det? Du sitter ju här och spammar och verkar "motiverad", men gör ingenting själv? Varför sitter inte du i en grop i donbas med en ak och väntar på en granat i huvudet?

Är du mer värd eller mindre "motiverad" än dom som tvingas dit? Byt plats med dom?
Citera
2022-10-28, 20:49
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Jag argumenterar med ett pucko som tror att Ukrainska soldater är frivilliga.... dom får ett skott i bakhuvudet eller åka till fronten, som det är i krig.
Här som följer har jag klippt ut ingressen till MSB's broschyr om vad som gäller vid orostider här i Sverige...

I Sverige gäller totalförsvarsplikt. Det innebär att alla som bor här och är mellan 16 och 70 år kan kallas in för att hjälpa till på olika sätt vid krigsfara och krig. Alla har en skyldighet att bidra och alla behövs. Det finns tre typer av totalförsvarsplikt:

1) Värnplikt i Försvarsmakten. 2) Civilplikt inom verksamheter som regeringen beslutar om. Till exempel inom räddningstjänst, barnomsorg och sjukvård. 3) Allmän tjänsteplikt som innebär att man tjänstgör inom verksamheter som måste fungera även vid krigsfara och krig. Det kan betyda att man 1) fortsätter på sitt vanliga jobb, 2) tjänstgör enligt särskilt avtal som man kan ha genom medlemskap i en frivillig försvarsorganisation, eller 3) får i uppgift av Arbetsförmedlingen att utföra arbete som är särskilt viktigt för totalförsvaret.

Det förvånar mig att du inte känner till dessa saker eftersom vi alla fick lära oss kring detta redan i grundskolan. Vid ofärd kommer andra lagar tillkomma- förutom de vi redan har, bland annat detta om utreseförbud just bara för att vi alla kall vara tillstädes vid behov. Jag vet inte vad för order som gått ut i Ukraina men jag har full förståelse för det utreseförbud som råder för vapenföra män... Ukraina befinner sig i krig och måste ha tillgång till personal både vad gäller militära uppgifter men även till sådant som behövs för att samhället i övrigt- åtminstone hjälpligt, kan fungera.
Citera
2022-10-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Räcker att läsa ingressen: "Ukrainian casualties are reportedly somewhere between 6oo and 1,000 a day."

Det här var i somras när Ryssarna var som starkast, och antalet döda per dag lär ha gått ner nu.

Du har fel i sak. Media rapporterar om Ukrainska förluster. De är bara inte lika kritiska längre, eftersom Ukraina tagit övertaget i flera regioner: Kherson, Kharkiv och Donetsk. Luhansk står på tur.

Ok, så Ukraina förlorar mellan 100-1000 soldater per dag enligt dina källor. Stort spann, men något att gå på.

Så mellan 25 000-250 000 ukrainska soldater har dött, verkar lite luddigt? ska vi säga i mitten 125 000?

Vad säger Zelensky och Ukrainas regering? Dom borde ha ganska bra koll på siffrorna?
Citera
2022-10-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ukrainas mödrar undrar var deras anhöriga är:

https://odysee.com/@Deks:e/VID_20221018_160334_060:e

De är här:

https://odysee.com/@Deks:e/VID_20221018_175706_642:c

Och där:

https://odysee.com/@Deks:e/IMG_20221024_120744_916:9

Natohjonen vill se kriget föras till sista ukrainaren eftersom de står på "Ukrainas" sida.

ryska mödrar kämpar för att rädda sina barn från den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina.
https://www.bbc.com/news/world-europe-61599932

Varför anser du att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistiska megalomanisk psykopat, men varför vill du tvinga andra folk till detsamma?
Citera
2022-10-28, 20:52
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Du säger nu "motiverad", förut var det frivillig, man kan ju vara "motiverad" om alternativet är en kula i bakhuvudet eller fängelse

Och hur vet du det? Du sitter ju här och spammar och verkar "motiverad", men gör ingenting själv? Varför sitter inte du i en grop i donbas med en ak och väntar på en granat i huvudet?

Är du mer värd eller mindre "motiverad" än dom som tvingas dit? Byt plats med dom?

Du som förespråkar mord på civila och våldtäkter borde väl också vara i Ukraina tillsammans med din mongolpolare och kämpa för din putin?

Du kommer uppenbarligen aldrig fatta att Ukrainarna slåss för sitt land och familj, vad har de för val? slåss eller leva under ryssarnas regler. Jag hade gjort samma val.
Citera
2022-10-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ukrainas mödrar undrar var deras anhöriga är:

https://odysee.com/@Deks:e/VID_20221018_160334_060:e

De är här:

https://odysee.com/@Deks:e/VID_20221018_175706_642:c

Och där:

https://odysee.com/@Deks:e/IMG_20221024_120744_916:9

Natohjonen vill se kriget föras till sista ukrainaren eftersom de står på "Ukrainas" sida.
Så nu citerar du Nazi-sidan Odysee??
Citera
2022-10-28, 20:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Här som följer har jag klippt ut ingressen till MSB's broschyr om vad som gäller vid orostider här i Sverige...

I Sverige gäller totalförsvarsplikt. Det innebär att alla som bor här och är mellan 16 och 70 år kan kallas in för att hjälpa till på olika sätt vid krigsfara och krig. Alla har en skyldighet att bidra och alla behövs. Det finns tre typer av totalförsvarsplikt:

1) Värnplikt i Försvarsmakten. 2) Civilplikt inom verksamheter som regeringen beslutar om. Till exempel inom räddningstjänst, barnomsorg och sjukvård. 3) Allmän tjänsteplikt som innebär att man tjänstgör inom verksamheter som måste fungera även vid krigsfara och krig. Det kan betyda att man 1) fortsätter på sitt vanliga jobb, 2) tjänstgör enligt särskilt avtal som man kan ha genom medlemskap i en frivillig försvarsorganisation, eller 3) får i uppgift av Arbetsförmedlingen att utföra arbete som är särskilt viktigt för totalförsvaret.

Det förvånar mig att du inte känner till dessa saker eftersom vi alla fick lära oss kring detta redan i grundskolan. Vid ofärd kommer andra lagar tillkomma- förutom de vi redan har, bland annat detta om utreseförbud just bara för att vi alla kall vara tillstädes vid behov. Jag vet inte vad för order som gått ut i Ukraina men jag har full förståelse för det utreseförbud som råder för vapenföra män... Ukraina befinner sig i krig och måste ha tillgång till personal både vad gäller militära uppgifter men även till sådant som behövs för att samhället i övrigt- åtminstone hjälpligt, kan fungera.
Happy och sherm drömmer om att Ukraina skall tappa stridsviljan och att det skall uppstå svårigheter att fylla leden. Då får de vänta länge. Nationalstater som utsätts för yttre aggression sluter normalt leden och har inga problem att motivera soldater i åratal.

Som du skriver är det helt normalt att länder har tvingande lagstiftning vid ofred. I Ukrainas fall har det inte behövts, snarare hade man stora problem att utrusta alla frivilliga redan i krigets inledning. Den som eventuellt tvivlar kan titta på de 10 000-tals ukrainare som utbildats i UK senaste månaderna. Samtliga frivilliga.
Citera
2022-10-28, 20:56
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ok, så Ukraina förlorar mellan 100-1000 soldater per dag enligt dina källor. Stort spann, men något att gå på.

Så mellan 25 000-250 000 ukrainska soldater har dött, verkar lite luddigt? ska vi säga i mitten 125 000?

Vad säger Zelensky och Ukrainas regering? Dom borde ha ganska bra koll på siffrorna?

125 000 "casualties" (d.v.s skadade och döda) är inte alls omöjligt, då det är vad Ryssland också beräknas ha (60k döda + okänt antal skadade), vilket skulle vara anledningen till att den Ryska mobiliseringen behövdes. Det är inte orimligt att anta att kriget hittills alltså går ganska lika.

Skillnaden är att Ryssland påstods ha "världens näst mäktigaste militär", vilket den med facit i hand omöjligen kan vara, om den spelar lika mot ett mycket mindre land med färre resurser. För ja, även om Ukraina fått mycket från NATO, så har de inte fått i närheten av så mycket materiel som Ryssland hävdat att de haft.

Enda förklaringen på ren teknisk nivå då är att antingen så är Ukraina överlägsna stridsmässigt, eller så har Ryssland supit bort sin försvarsbudget.
Citera
2022-10-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm

Japp, som jag förstår har ingen man under 60år fått lämna Ukraina i år, dom är inspärrade i landet och ska tvingas slåss. Bara oligarker och politiker får lämna landet.
Jag vet det, men det roliga i tråden är att vissa verkar tro att ukrainska soldater är frivilliga och ryska tvångskommenderade
Men nu har vi alla lärt oss att stackarna som slåss på båda sidor är tvångskommenderade.
Förutom typ Azov och Wagner som gör det för nöjet och pengarna.
Citera
2022-10-28, 20:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
.. det roliga i tråden är att vissa verkar tro att ukrainska soldater är frivilliga och ryska tvångskommenderade
För att inte tala om att de ser Ukraina som demokratins högborg, eftersom de vunnit människorättspriser osv..

https://odysee.com/@Overthrown:6/ukraine-humanrights-abuses:b
Citera
2022-10-28, 20:59
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Japp, som jag förstår har ingen man under 60år fått lämna Ukraina i år, dom är inspärrade i landet och ska tvingas slåss. Bara oligarker och politiker får lämna landet.
Jag vet det, men det roliga i tråden är att vissa verkar tro att ukrainska soldater är frivilliga och ryska tvångskommenderade
Men nu har vi alla lärt oss att stackarna som slåss på båda sidor är tvångskommenderade.
Förutom typ Azov och Wagner som gör det för nöjet och pengarna.

Är du efterbliven? Hur kan du inte förstå att folk vill försvara sitt land och familj? Visst ja, du är ju mongol, förstår att du inte ser någon vinst i att försvara ditt utedass och din efterblivna familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in